Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaje Śląskie kontynuują modernizacje torowisk

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaje Śląskie kontynuują modernizacje torowisk
fot. Muri, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsTramwaje Śląskie
Oprócz zadań realizowanych w Sosnowcu i Katowicach-Szopienicach, opisanych przez nas przed tygodniem, Tramwaje Śląskie realizują prace modernizacyjne również w innych częściach regionu.

W Katowicach trwają obecnie prace w dwóch miejscach przy ul. Gliwickiej: na przejeździe tramwajowym przez ul. Bracką w dzielnicy Załęże (przy wstrzymaniu ruchu tramwajowego i kołowego – ten drugi przeniesiono na tymczasowy przejazd kilkanaście metrów obok remontowanego odcinka) oraz na odcinku od przystanku Załęże Wiśniowa do granicy z Chorzowem. Od 1 maja ruch tramwajowy na tym odcinku jest wstrzymany. Linie 7 i 20 od strony Bytomia i centrum Chorzowa zawracają w zajezdni Chorzów Batory, a na trasie do pl. Wolności w Katowicach kursuje autobusowa komunikacja zastępcza T-20. Linia 13 została skrócona od Siemianowic do pl. Wolności w Katowicach już 11 kwietnia, uzupełniała ją linia 43 na trasie Koszutka Słoneczna Pętla – Chorzów Batory Zajezdnia, która od 1 maja zaczęła kursować na zmienionej trasie – od Koszutki do zajezdni Zawodzie. Ze względu na to, iż przy przebudowie Rynku w Katowicach zlikwidowano możliwość bezpośredniego przejazdu w takiej relacji tramwaje jeżdżą objazdem przez pl. Wolności. Obsługują przy tym przystanki Katowice Dworzec PKP i Katowice Plac Wolności w obu kierunkach na tych samych stanowiskach. Aby pasażerom nie myliły się kierunki jazdy, oznaczenie 43 dotyczy tylko kursów z Zawodzia na Koszutkę, a w odwrotnym kierunku tramwaje oznaczone są numerem 34.

W Chorzowie powstaje centrum przesiadkowe

W sąsiednim Chorzowie trwa przebudowa układu torowego na Rynku. Prace związane są z nowym zagospodarowaniem tego centralnego placu w mieście. Dotychczasowa dwutorowa stacja postojowa znajdująca się bezpośrednio przy chorzowskim ratuszu zostaje przeniesiona na drugą stronę estakady, która przecina chorzowski Rynek. Tam budowane jest centrum przesiadkowe, gdzie znajdować się będą wspólne przystanki z liniami kursującymi na trasie Katowice – Bytom (linie 6, 11 i 19). Na czas przebudowy ruch tramwajów na tej trasie odbywa się tylko jednym torem i ze względu na zmniejszoną przepustowość odcinka linia 11 została skrócona od Chebzia do przystanku Chorzów Metalowców. W zamian za nią na trasie Katowice Plac Wolności – Chorzów Stadion Śląski uruchomiona została linia 0. Do Stadionu Śląskiego (z pętli Słonecznej) skrócona została również linia 33. Te zmiany obowiązują od 22 listopada 2014 r.

Od 11 maja 2015 r. rozpoczęły się wreszcie prace przy modernizacji torowiska w ciągu ul. Wolności w Chorzowie – na odcinku od ul. Chrobrego do granicy ze Świętochłowicami. To było ostatnie zadanie inwestycyjne z I etapu projektu modernizacji. Opóźnienie związane było z uzgadnianiem zakresu wspólnych robót z miastem Chorzów. Torowisko zostanie zmodernizowane, jednak nie zmieni się układ torowy – dalej pozostaną tam dwa odcinki jednotorowe w jezdni, z mijanką na przystanku Chorzów Bałtycka. Na czas robót wstrzymano ruch tramwajowy – linie 5 (zastępuje w tym miejscu linię 17 w związku z remontami w Bytomiu i Świętochłowicach) i 9 skierowano zamiast do Rynku w Chorzowie to do zajezdni w Chorzowie Batorym. Na trasie Świętochłowice Mijanka – Chorzów Ratusz kursuje autobusowa komunikacja zastępcza T-9.

Remonty również w Świętochłowicach i w Bytomiu

W Świętochłowicach trwa modernizacja odcinka od skrzyżowania ul. Bytomskiej i Chorzowskiej w Piaśnikach do granicy z Bytomiem w Łagiewnikach. Ruch odbywa się jednotorowo. Od 20 października 2014 r. linia 17 została skrócona do relacji Lipiny Mijanka – Łagiewniki Targowisko (obsługiwana jest taborem dwukierunkowym), a na pozostałym odcinku trasy do Chorzowa zastępowana była najpierw przez linię 5, a później przez linię 47, która została uruchomiona po zakończeniu remontu torowiska przy ul. Jagiellońskiej w Bytomiu i kursowała na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Chorzów Ratusz.

Spore zamieszanie w układzie linii tramwajowych wprowadza ostatnie realizowane obecnie zadanie modernizacyjne – remont torowiska przy ul. Katowickiej i Jagiellońskiej w Bytomiu. Prace rozpoczęły się 11 kwietnia 2015 r. Wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku od pl. Sikorskiego do ul. Chrzanowskiego. Linia 5 od Zamłynia została skierowana przez Świętochłowice do Chorzowa (początkowo do przystanku Chorzów Ratusz, a obecnie do Chorzów Batory Zajezdnia). W zamian zawieszone zostało kursowanie linii 47. Linie 7 i 9 zostały skrócone o jeden przystanek – do Bytom Jagiellońska (zawracają przez manewrowanie na trójkącie torowym). Linię 17 wydłużono od Łagiewnik przez Bytom Zamłynie do pętli w Biskupicach (a na drugim końcu trasy przywrócono kursowanie do Chebzia dzięki czemu znów mogą tu kursować wagony jednokierunkowe). Na linii 29, która kursuje w Zabrzu z pętli Zaborze do Biskupic zmieniono rozkład jazdy i wprowadzono dodatkowe kursy nocne na trasie wydłużonej do przystanku Bytom Jagiellońska (zastępują nocne kursy na linii 5). Linie 6 i 19 skrócono wówczas do przystanku Bytom Plac Sikorskiego (z zawracaniem na trójkącie torowym od strony ul. Katowickiej). Po drugiej stronie wyłączonego z ruchu odcinka pozostała linia 39 kursująca na trasie Stroszek Zajezdnia – Bytom Politechnika Śląska. Zwiększono jej częstotliwość kursowania. Na odcinku Bytom Plac Sikorskiego – Bytom Urząd Miasta uruchomiono linię autobusowej komunikacji zastępczej T-19.

11 maja 2015 r. w związku z kolejnym etapem prac torowych przy ul. Katowickiej w Bytomiu wprowadzono kolejne zmiany tras linii tramwajowych. Ze względu na brak możliwości zawracania w Bytomiu na linii 19 wprowadzono tabor dwukierunkowy. Linia 6 (obsługiwana przez jednokierunkowe wagony Twist) została skrócona do przystanku Łagiewniki Zajezdnia zlokalizowanego na granicy Chorzowa i Bytomia (tramwaje zawracają na trójkącie torowym będącym pozostałością układu torowego zamkniętej w latach 80-tych zajezdni tramwajowej). W dni wolne linię 19 uzupełnia linia 49 kursująca na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Łagiewniki Zajezdnia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5