Tramwaje Pesy. Kraków czeka na ostatniego, Łódź w tyle

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-12-28 12:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

 

Tramwaje Pesy. Kraków czeka na ostatniego, Łódź w tyle
fot. MPK Kraków
Końcówka roku jest niezwykle pracowita dla Pesy. Producent musi zdążyć z realizacją szeregu projektów, szczególnie tramwajowych. Toruń jeszcze przed świętami otrzymał wszystkie wozy, Kraków czeka na ostatni pojazd, więcej do zrobienia jest natomiast w przypadku Łodzi. Przewoźnicy poszli jednak producentowi na rękę, by nie utracić środków unijnych.

Pesa zmaga się z szeregiem opóźnionych kontraktów na dostawy taboru tramwajowego. Muszą one zostać sfinalizowane bądź rozliczone do końca roku, by miasta nie utraciły środków unijnych. Jest to nie lada wyzwanie dla producenta.

Jeszcze przed świętami zakończyły się dostawy pięciu tramwajów dwukierunkowych dla Torunia. Ostatni Swing przyjechał w nocy z 23 na 24 grudnia. – W tej chwili trwają procedury związane z homologacją i podstawowe formalności – po ich uzyskaniu tramwaje będą mogły być eksploatowane – informuje Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK w Toruniu.

Przyspieszyły dostawy do Krakowa. – Zakończyły się odbiory techniczne 35. Krakowiaka. Ten tramwaj jest już w drodze do Krakowa – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie. Przewoźnik czeka teraz na odbiór techniczny w Bydgoszczy ostatniego, 36. Krakowiaka i jego transport do Krakowa. Zgodnie z ustaleniami z producentem wszystkie odbiory techniczne odbywają się w Bydgoszczy, natomiast w Krakowie przewidziano łączenie dwóch części tramwaju w jeden pojazd i odbiór końcowy.

Gorzej sytuacja wygląda w Łodzi, do której Pesa ma dostarczyć w sumie 22 pięcioczłonowych Swingów. Przed świętami na linie wyjechały pierwsze nowe pojazdy, ale wciąż sporo brakuje do końca dostaw. – Dziś rano dotarł dziewiąty wagon. Odbiory są w trakcie. Na trasach jeżdżą trzy tramwaje, pozostałe służą przygotowywaniu motorniczych do wyjazdów, a także przechodzą testy techniczne – informuje Sebastian Grochala, rzecznik MPK-Łódź.

W przypadku Łodzi pozostało więc jeszcze 13 wagonów, ale i w tym przypadku przewoźnik poszedł producentowi na rękę. – Z informacji uzyskanych od producenta wiemy, że termin ma nie być zagrożony – tym bardziej, że odbiorów będziemy dokonywać w Bydgoszczy, a tutaj wiążący jest jednak termin odbioru, a nie wyjechania na linię – informuje Grochala.

Inny kontrakt w trakcie realizacji obejmuje dostawę 12 pięcioczłonowych Swingów do obsługi nowej trasy tramwajowej do Fordonu oraz dostawę 30 krótkich Jazzów dla Tramwajów Warszawskich. Pierwotnie, w przypadku stolicy, założono, że odbiór tramwaju nastąpi po teście niezawodności, w ramach którego tramwaj musi przejechać 5 tys. km bez większej awarii. Choć same dostawy były niezagrożone, to wiadomo było, że Pesa nie wyrobi się do końca roku z jazdami próbnymi, na które trzeba przeznaczyć minimum 16 dni. Dlatego też ustalono nowe zasady: przewoźnik płaci za tramwaje dopuszczone do testu niezawodności, przy czym środki te trafiają na fundusz powierniczy. Producent otrzyma je dopiero w momencie pełnego odbioru tramwaju. Dzięki temu środki unijne nie przepadną.

Podobny manewr zastosowano z Dartami dla PKP Intercity. Jutro pierwszy z nich wyjedzie na tory, obsługując IC „Błyskawicę” z Warszawy do Lublina.
Zobacz również
Łódź: Odbiór kolejnych Swingów może nastąpić w Bydgoszczy

Komunikacja

Łódź: Odbiór kolejnych Swingów może nastąpić w Bydgoszczy

Roman Czubiński 22 grudnia 2015

Wszystkie Jazzy już w Warszawie. Odbiory przedłużą się

Komunikacja

Wszystkie Jazzy już w Warszawie. Odbiory przedłużą się

Witold Urbanowicz 18 grudnia 2015

Pesa: Zdążymy z produkcją tramwajów do 31 grudnia

Komunikacja

Pesa: Zdążymy z produkcją tramwajów do 31 grudnia

Michał Szymajda 17 grudnia 2015

Facebook comments:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o.