Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj w Jaworznie w 2020 r.? Trwają przygotowania

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-02-11 14:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaj w Jaworznie w 2020 r.? Trwają przygotowania
koncepcja zagospodarowania placu dworcowego w Jaworznie z tramwajemmat. prasowe UM Jaworzno
Koncepcja budowy nowej sieci tramwajowej w Jaworznie jest cały czas aktualna. Miasto cały czas kompletuje niezbędne dokumenty i analizy. – Realizacja projektu jest dziś uzależniona jedynie od sytuacji budżetowej samorządów. Jeśli nie zostaną zachwiane podstawy dochodów własnych, np. wskutek zmian polityki fiskalnej państwa, to realne będzie sfinansowanie wkładu własnego – wyjaśnia Tomasz Tosza z Biura Koordynacji Inwestycji.

Jaworzno jest jednym z nielicznych, jeśli nie jedynym miastem w Polsce, które myśli o wprowadzeniu nowego środka transportu, jakim jest tramwaj. Pod koniec zeszłego roku udało się w Olsztynie. Podobne pomysły pojawiały się też np. w Płocku, Radomiu czy Kielcach, ale tam nie mają bądź zdają się nie mieć realnego poparcia władz miasta.

Pierwsze przygotowania

Miasto, leżące na wschodzie województwa śląskiego, poczyniło już pewne przygotowania w kierunku inwestycji. – Mamy wykonaną koncepcję projektową linii tramwajowych oraz opracowanie dotyczące optymalizacji lokalizacji przystanków tramwajowych w związku dążeniem do maksymalnego ułatwienia dostępności – informuje Tomasz Tosza z Biura Koordynacji Inwestycji w Urzędzie Miasta. Projekt tramwajowy jest wpisany do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i uwzględniany w planach zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z obowiązującą koncepcją miałyby powstać dwie linie o łącznej długości minimum 11 km. Pierwsza z nich przebiegałaby na trasie Skałka – Centrum – Gigant – Osiedle Stałe o długości 6 km, z możliwością dobudowania kolejnego 2,5 km. Linia nr 2 w relacji Gigant – Szczakowa PKP miałaby 5 km długości.

Jaworzno czyni też dalsze kroki związane z inwestycją. – Obecnie prowadzimy postępowanie zmierzające do wyłonienia wykonawcy „Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia” dla uzyskania decyzji środowiskowej oraz kolejnego uszczegółowienia prognoz ruchowych – dodaje Tosza.

Co z finansami?

Jak zwykle przeszkodą w realizacji inwestycji są pieniądze, a dokładnie zmiana polityki państwa, która może mieć przełożenie na wpływy samorządów. – Realizacja projektu jest dziś uzależniona jedynie od sytuacji budżetowej samorządów. Jeśli nie zostaną zachwiane podstawy dochodów własnych, np. wskutek zmian polityki fiskalnej państwa, to realne będzie sfinansowanie w latach 2019-2020 wkładu własnego – zapowiada Tomasz Tosza.

Obawy samorządów budzi m.in. kwestia podniesienia kwoty wolnej od podatku bez odpowiednich rekompensat. Oznacza to realną stratę dla budżetów gmin, biorąc pod uwagę, że istotna część wpływów z podatku dochodowego trafia właśnie do gmin. – Dziś sytuacja jest na tyle niepewna, że trudno prognozować, czy nie dojdzie do załamania finansowego polskich gmin i powiatów. Mimo to Jaworzno prowadzi przygotowania do realizacji projektu, ostateczne decyzje zapadną jednak dopiero wtedy, gdy nie będzie obaw o stabilność finansową samorządów – deklaruje Tosza.

Szansa na dofinansowanie

Pewne jest jedno – Jaworzno może ubiegać się o środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Znajduje się w nim część dotycząca niskoemisyjnego transportu publicznego, w ramach której wspierane będą m.in. projekty związane z budową i przebudową infrastruktury liniowej i punktowej, a także zakupem taboru. – Obecnie prowadzony jest nabór projektów w tym obszarze, w trybie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To oznacza, że o dofinansowanie będą ze sobą konkurowały inwestycje realizowane tylko na terenie gmin danego subregionu. Jaworzno należy do subregionu centralnego, więc spełnia to kryterium – informuje Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Nabór trwa do końca marca 2016 r. O dofinansowanie w ramach tego mechanizmu konkurować będą jedynie projekty z danego subregiony.

– Ponadto, RPO przewiduje również nabór projektów z tego obszaru w trybie konkursu otwartego, czyli bez cezury subregionalnej, ale w tym roku harmonogram nie przewiduje uruchomienia tego naboru – dodaje Trólka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Przestrzeń

Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Łukasz Pastor 10 marca 2016

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Kasper Fiszer 20 lutego 2016

Jaworzno stawia na elektrobusy. Tramwaj pod znakiem zapytania

Przestrzeń

Jaworzno stawia na elektrobusy. Tramwaj pod znakiem zapytania

Witold Urbanowicz 09 lutego 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5