Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Wilanowa przyniesie rewolucję na Woli. Tunel głęboki jak metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj do Wilanowa przyniesie rewolucję na Woli. Tunel głęboki jak metro
fot. WU
Planowana nowa trasa tramwajowa, która ma połączyć Wolę i dworzec Warszawa Zachodnia z Wilanowem, przyniesie prawdziwą rewolucję na Woli. Przewidziano tutaj aż dwa nowe odcinki, obsługujące intensywnie zagospodarowujące się Odolany, jak i wymagające rewitalizacji Czyste. Z uwagi na konieczność pokonania całego węzła kolejowego torowisko tramwajowe na części wolskiego odcinka będzie prowadziło na głębokości ok. 14 m, czyli niżej niż poziom peronów niektórych stacji centralnego odcinka II linii metra.

Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy tramwajowej, łączącej Wolę, Dworzec Zachodni i Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Podzielono ją na sześć odcinków, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Pierwsze etapy mają być zrealizowane do roku 2020, a budowa całej trasy – według aktualnego harmonogramu – zakończy się dwa lata później. O odcinku przez Ochotę (B) pisaliśmy szczegółowo tutaj, a przez Mokotów i Wilanów (D+E) tutaj.

Choć zwykło się nazywać tę trasę jako „linię do Wilanowa”, zasadniczo odmieni ona komunikację w całym korytarzu. Także na odcinku A od Kasprzaka do Dworca Zachodniego, gdzie tramwaj obsłuży obszary intensywnej zabudowy i potencjalnego zagospodarowania.

Odcinek przez Wolę miałby zostać otwarty jako jeden z ostatnich. – Trwają prace nad kartą informacyjną przedsięwzięcia. Nasze działania będziemy koordynować z PKP PLK. Obecnie PKP pracuje nad koncepcją przebudowy Dworca Zachodniego. Ostateczny kształt tej koncepcji posłuży do zweryfikowania spójności rozwiązań między obydwoma przedsięwzięciami. Zakładamy, że w okresie luty – marzec 2017 r. przygotowane zostaną materiały umożliwiające złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Niezależnie od stopnia zaawansowania procedur przygotowawczych w II kwartale tego roku mają zostać przeprowadzone konsultacje społeczne dla wszystkich etapów.

Na Woli z rozwidleniem

Jak pisaliśmy, rozważano na Woli rozwidlenie i dwie trasy. Teraz już jest potwierdzenie, że właśnie takie rozwiązanie będzie wskazane jako preferowane. – Przyjęto jako wariant inwestorski wariant z rozwidleniem trasy na dwie odnogi – ulicą Ordona i ulicą Krzyżanowskiego – mówi Powałka.

Nowa trasa na odcinku pod Dworcem Zachodnim będzie prowadzić w tunelu. – Tunel wraz z przystankami na terenie kolejowym będzie zlokalizowany pod układem podziemnych tuneli pieszych. Na obecnym etapie projektowania można powiedzieć, że będzie to ok. 14 metrów zagłębienia – mówi Michał Powałka. To poziom porównywalny z płytkimi stacjami na II linii metra (np. Rondo ONZ czy nieco płycej Stadion Narodowy i Dworzec Wileński) z peronami na poziomie -2.

Rozwidlenie tras przewidziano po północnej stronie dworca. – Tutaj projektowany jest (w wariancie z rozwidleniem) pełnorelacyjny węzeł trójwlotowy. Na „odnogach” w stronę północno-zachodnią i północno-wschodnią zlokalizowane będą pary przystanków – mówi Michał Powałka. Te przystanki, podobnie jak para przystanków po południowej stronie Dworca Zachodniego na odcinku B, znajdą się pod ziemią. Z uwagi na uwarunkowania lokalizacyjne po północnej stronie zdecydowano się na budowę dwóch par przystanków, co będzie miało swoje konsekwencje funkcjonalne. – Jest to układ nietypowy, oznaczający brak wspólnego przystanku w tym miejscu w stronę Ochoty oraz potrzebę podwójnego zatrzymania w relacji północny zachód – południowy wschód (relacja ta będzie wykorzystywana liniowo raczej dopiero po rozbudowie sieci tramwajowej na teren Odolan) – zaznacza rzecznik.



Trasa przez Ordona

Jedna z odnóg prowadziłaby w tunelu pod al. Prymasa Tysiąclecia Nie wiadomo jeszcze w jakiej technologii zostanie zrealizowany tunel. – Za wcześnie na konkretne decyzje, choć ze względu na koszty skłaniamy się ku metodzie odkrywkowej. Niezależnie od metody zakładamy utrzymanie ruchu na al. Prymasa Tysiąclecia, choć mogą wystąpić jego pewne ograniczenia – mówi Michał Powałka. Wylot z tunelu znajdzie się pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a Ordona.

Następnie torowisko przebiegałoby wzdłuż ul. Ordona aż do Kasprzaka. – Na krótkim odcinku, blisko planowanego przedłużenia ul. Prądzyńskiego, torowisko wchodziłoby w pas dzielący ul. Ordona, w miejscu, w którym jezdnie są rozdzielone. Dalej zakładamy prowadzenie torowiska po zachodniej stronie ul. Ordona w celu uniknięcia nadmiernego skomplikowania sterowania ruchem na skrzyżowaniu tej ulicy z ul. Kasprzaka – mówi Michał Powałka.



W rejonie planowanego skrzyżowania ul. Ordona z przedłużeniem ul. Prądzyńskiego przewidziano nową parę przystanków do obsługi dawnych terenów przemysłowych, które obecnie zapełniają się zabudową mieszkaniową. Na skrzyżowaniu z ul. Kasprzaka trasa łączyłaby się z inną planowaną trasą w ciągu Kasprzaka na odcinku Skierniewicka – Wolska. – Trasa z Ordona będzie się włączała w ul. Kasprzaka jedynie w kierunku zachodnim – mówi Powałka.

Trasa przez Krzyżanowskiego

Druga odnoga prowadzić ma przez Czyste – od Dworca Zachodniego do Prądzyńskiego, z wylotem tunelu przed tą ulicą. – Następnie trasa przebiegałaby zachodnim skrajem skweru Pawełka, wzdłuż muru terenów Gazowni. Jest tam rezerwa na ulicę, stanowiącą przedłużenie ul. Grzymały-Sokołowskiego do ul. Płockiej – wyjaśnia Michał Powałka. W rejonie skweru Pawełka przewidziano nową parę przystanków.

Tramwaj łączyłby się z planowaną trasą wzdłuż Kasprzaka w miejscu skrzyżowania z ul. Krzyżanowskiego. Przewidziano tutaj węzeł z pełnym zestawem relacji.

Jest i wariant alternatywny


Tradycyjnie w przygotowaniach środowiskowych wzięto pod uwagę także wariant alternatywny. – Zakłada on przebieg pierwotnie planowanym śladem – aleją Prymasa Tysiąclecia. Nie powstałby tutaj żaden dodatkowy zespół przystankowy – dodaje rzecznik. W tym rozwiązaniu nowa trasa ograniczałaby się do tranzytu między Kasprzaka i Dworcem Zachodnim oraz Ochotą. Na skrzyżowaniu z planowaną trasą na Kasprzaka powstałby węzeł z pełnym zestawem relacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5