Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaj dla Łodzi: Dofinansowanie na początku listopada?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-10-30 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaj dla Łodzi: Dofinansowanie na początku listopada?
Ul. Dąbrowskiego - stan obecnyfot. Roman Czubiński
Łódź jest w przededniu przyznania ponad 400 mln zł dofinansowania z funduszy UE na duży tramwajowy projekt infrastrukturalno-taborowy. Realizacja przedsięwzięcia o nazwie „Tramwaj dla Łodzi” powoli nabiera tempa, choć odnotowano już pierwszy poślizg, związany z procedurami przetargu na przebudowę ul. Dąbrowskiego. Pozostałe postępowania mają zostać ogłoszone w przyszłym roku.

Całkowita wartość projektu wynosi 634 mln zł. Dofinansowanie unijne ma wynosić ok. 411 mln zł. – Rozpatrywanie wniosku jest w końcowej fazie. Prawdopodobnie zakończy się ono do 8 listopada, kiedy to zostanie podpisana umowa o dofinansowanie – mówi dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorz Nita. Dziś, po ostatecznej weryfikacji, na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej wprowadzono jeszcze zmiany w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej, które mają umożliwić pozytywną końcową ocenę wniosku i podpisanie umowy.

Kontrola dłuższa, niż przewidywano

Pierwsze działania w ramach projektu (przebudowa skrzyżowania al. Śmigłego-Rydza i ul. Dąbrowskiego) zostały podjęte już w ubiegłym roku. Władze Łodzi zamierzają wykorzystać możliwość poniesienia przez beneficjenta pierwszych wydatków jeszcze przed podpisaniem umowy. – Zaraz po podpisaniu umowy będziemy składać wniosek o płatność za zrealizowane już wydatki. Refundacja powinna nastąpić jeszcze w tym roku – zapowiada Nita.

Kolejna umowa, obejmująca przebudowę ul. Dąbrowskiego, ma zostać podpisana niebawem. Przypomnijmy, że w wakacje przedstawiciele ZIM przewidywali rozpoczęcie prac jeszcze we wrześniu. Nita twierdzi jednak, że nie ma mowy o zwłoce zawinionej przez miasto. – Przesunięcie terminu wynika z procedur związanych z dofinansowaniem unijnym. Należy do nich kontrola Urzędu Zamówień Publicznych po zakończeniu postępowania i po upływie terminu 10 dni na ewentualne odwołania. Zasadniczo powinna ona trwać 2 tygodnie, czasem jednak pojawiają się dodatkowe pytania od prezesa UZP, na które niezwłocznie udzielamy odpowiedzi – tłumaczy dyrektor ZIM. Trwa oczekiwanie na wyniki kontroli. – Termin realizacji na pewno ulegnie przesunięciu, jednak szczegółowy harmonogram będzie mógł powstać dopiero po podpisaniu umowy. Pewne rodzaje prac prawdopodobnie będzie można przyspieszyć – przypuszcza dyrektor.

Tory do wymiany jeszcze dobre, ale...

Następnym zaplanowanym krokiem będzie przebudowa al. Śmigłego-Rydza. – Czekamy jeszcze na wyniki kontroli zamówienia publicznego, przeprowadzanej przez CUPT. W następnej kolejności będziemy się przymierzać do budowy nieistniejącego dziś odcinka torów w ul. Broniewskiego między ul. Rzgowską a al. Śmigłego-Rydza – zapowiada Nita. Zostanie tam wykonany pas autobusowo-tramwajowy. Dalsze działania, czyli kolejne przebudowy (w tym zajezdni Chocianowice) i zakup 30 sztuk taboru, będą prowadzone sukcesywnie od roku 2018, tak by zakończyć całe przedsięwzięcie jeszcze w trakcie obecnej unijnej perspektywy budżetowej.

Dyrektor przyznaje, że wśród odcinków wytypowanych do przebudowy są również takie, na których stan torów jest dobry. Należy do nich odcinek al. Śmigłego-Rydza między Przybyszewskiego a Dąbrowskiego (modernizacja miała tam miejsce w roku 2005). – Nie można jednak było włączyć w zakres prac innego odcinka, ponieważ projekt musi stanowić całość. Poszczególne elementy muszą się ze sobą łączyć. W tym przypadku główny ciąg tworzą ul. Kopcińskiego i al. Śmigłego-Rydza, do których dodano nowy odcinek torów w ul. Nowowęglowej, łączący je z węzłem multimodalnym przy dworcu Łódź Fabryczna, i układ ulic w południowej części miasta (Rzgowska, Kilińskiego, Przybyszewskiego, Dąbrowskiego) tworzący ich połączenie z trasą Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Przedłużeniem tej ostatniej będzie w dodatku linia podmiejska do Pabianic przeznaczona do remontu ze środków RPO – tłumaczy dyrektor. Jak dodaje, niektóre torowiska mogłyby wytrzymać w dobrym stanie bez wymiany jeszcze przez kilka lat, jednak plan przewiduje skierowanie na al. Śmigłego-Rydza nowego taboru niskopodłogowego.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Dwa lata bez tramwajów na al. Śmigłego-Rydza

Komunikacja

Łódź: Dwa lata bez tramwajów na al. Śmigłego-Rydza

Roman Czubiński 02 września 2017

Łódź: Dąbrowskiego coraz bliżej przebudowy

Komunikacja

Łódź: Dąbrowskiego coraz bliżej przebudowy

Roman Czubiński 24 lipca 2017

Łódź: Dąbrowskiego – kolejna ulica z nadmiarem sygnalizacji?

Komunikacja

Łódź: Dąbrowskiego – kolejna ulica z nadmiarem sygnalizacji?

Roman Czubiński 26 kwietnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS