Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tory bez sieci i 100 nowych tramwajów. MPK Kraków o planach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-10-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tory bez sieci i 100 nowych tramwajów. MPK Kraków o planach
fot. ZIKIT Kraków
Okrągła, 140. rocznica powstania komunikacji miejskiej miejskiej w Krakowie jest okazją do przedstawienia planów na najbliższe lata. Te rysują się ambitnie. – Naszym najważniejszym celem jest zakup ok. 100 nowoczesnych tramwajów do 2020 roku. W tym samym okresie chcemy także sprowadzić do Krakowa ok. 60 elektrycznych autobusów do obsługi ścisłego centrum miasta – mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków.

Marek Gancarczyk: Rok 2015 jest dla MPK SA rokiem szczególnym, w którym przypada 140 rocznica powstania krakowskiej komunikacji miejskiej w Krakowie. Co dla Pana jest najważniejszym elementem tych obchodów?

Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków:
Przygotowując się do świętowania tego ważnego dla całego miasta jubileuszu, zwróciliśmy uwagę na dwa wymiary. Pierwszy z nich to wymiar społeczny. Zależało nam na tym, aby 140-lecie komunikacji obchodzić z mieszkańcami, naszymi pasażerami. To dlatego zaprosiliśmy dzieci wraz z rodzicami do wspólnej zabawy w naszej zajezdni w Dniu Dziecka oraz do przejazdu tramwajami i autobusami podczas parady naszych pojazdów. Jedną z najważniejszych akcji, od której rozpoczęliśmy obchody jubileuszu, jest oddawanie krwi przez pracowników MPK SA. Chcemy zebrać w tym roku co najmniej 140 litrów krwi. Do tego jako przedsiębiorstwo promujemy honorowe krwiodawstwo, wykorzystując nasze nośniki reklamowe. Z drugiej strony nie zapominamy o naszym podstawowym obowiązku, jakim jest zapewnienie pasażerom bezpiecznego i komfortowego transportu. To dla nich zamawiamy nowoczesne pojazdy wyposażone w innowacyjne rozwiązania. Dlatego cieszę się, że to właśnie w tym roku mogliśmy oddać dla pasażerów nowe tramwaje „Krakowiaka” czy też ogłosić przetarg na zakup autobusów elektrycznych.

Jak to się stało, że to właśnie akcja oddawania krwi stała się jednym z najważniejszych w roku jubileuszowym?

Rok 2015, podobnie jak lata poprzednie, jest dla nas czasem wytężonej pracy nad poprawą naszej usługi przewozowej, tak aby była ona jeszcze bardziej bezpieczna i komfortowa. Oprócz tego jednak jest to rok szczególny, kiedy z okazji jubileuszu pojawia się dodatkowa okazja, aby dla mieszkańców naszego miasta zrobić coś więcej, co wykracza poza podstawowy zakres funkcjonowania naszej spółki. Świętowanie jubileuszu 140 lat komunikacji miejskiej jest dla nas okazją do tego, aby zebrać 140 litrów krwi, którą Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Krakowie wykorzysta do ratowania zdrowia i życia mieszkańców. Nie ma chyba rzeczy ważniejszej od tego.

W ramach obchodów mieszkańcy zostali zaproszeni do udziału w paradzie historycznych i współczesnych pojazdów MPK SA. Krakowianie oczekują, że tych nowoczesnych pojazdów będzie coraz więcej. Jakie plany związane z pozyskaniem nowoczesnych tramwajów i autobusów ma MPK SA?

Rzeczywiście w paradzie, którą zorganizowaliśmy, mieszkańcy mieli do dyspozycji nie tylko pojazdy zabytkowe, które przypominają o historii rozwoju naszego miasta, ale także pojazdy nowoczesne. Odpowiadając wprost na pytanie, mogę potwierdzić, że w Krakowie będzie przybywało nowych tramwajów i autobusów. Naszym najważniejszym celem jest zakup ok. 100 nowoczesnych tramwajów do 2020 roku. W tym samym okresie chcemy także sprowadzić do Krakowa ok. 60 elektrycznych autobusów do obsługi ścisłego centrum miasta. Część taboru wymienimy także na autobusy hybrydowe. Dzięki tym inwestycjom w najbliższych latach będziemy w stanie wycofać z ruchu wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro 4.

Kiedy krakowian zaczną wozić elektryczne autobusy, których właścicielem będzie już MPK SA?


Obecnie trwa postępowanie przetargowe, które jeszcze w tym roku wyłoni dostawcę czerech nowych autobusów elektrycznych. Zaczną wozić pasażerów w 2016 roku. Kolejne tego typu pojazdy będziemy kupować w ramach projektu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Dzięki temu projektowi w Krakowie pojawi się ok. 15 autobusów napędzanych energią elektryczną.

Zakup nowych tramwajów pozwoli na wycofanie kolejnych składów z wysoką podłogą. Czy dzisiaj można już powiedzieć, kiedy ostatni taki tramwaj zostanie wycofany z ruchu?

Dziś trudno jest odpowiedzieć na pytanie, kiedy uda się nam zrealizować cel, jakim jest wycofanie wszystkich tramwajów z wysoką podłogą. To zależy bowiem przede wszystkim od realizacji zakupu ok. 100 nowych wagonów w ramach unijnych projektów, o którym wcześniej wspominałem. Ważna będzie także realizacja planowanych przez nas modernizacji części wagonów, której celem będzie dodanie elementu niskiej podłogi w tramwajach wysokopodłogowych.

Krakowski przewoźnik ciągle stara się korzystać z innowacyjnych rozwiązań, które są dostępne na rynku transportowym. Tak było np. z uruchomieniem linii, na której zaczęły w 2014 roku kursować elektryczne autobusy. Co z takich rozwiązań MPK SA planuje wprowadzić w Krakowie w najbliższej przyszłości?

Mogę zdradzić, że przygotowując się do najbliższego przetargu na zakup nowych tramwajów, będziemy wymagać od producentów dostawy wagonów wyposażonych w superkondensatory. Dzięki nim tramwaje będą mogły przejechać pewne odcinki trasy bez konieczności pobierania energii z sieci trakcyjnej. To pozwoli w przyszłości na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych. Będzie to jednak uzależnione od możliwości dostosowania do tego rodzaju rozwiązania wagonów starszego typu. Biorąc jednak pod uwagę to, jak dynamicznie rozwija się ten obszar rynku, być może już za kilka lat będziemy mieli możliwość korzystania w Krakowie z fragmentów linii w centrum, gdzie tramwaje będą kursować bez sieci trakcyjnej, a ich superkondensatory będą ładowane np. indukcyjnie podczas postoju na przystankach.

Oprócz tego na pewno będziemy inwestować w nowoczesne sposoby zakupu biletów, wykorzystując do tego sieci telefoniczne i Internet.

Świętując jubileusz 140-lecia komunikacji miejskiej, podkreślał pan, jak ważny jest w tym wszystkim człowiek. Czego pan życzy z okazji święta komunikacji swoim pracownikom?

Zanim złożę życzenia pracownikom chciałbym zaznaczyć, że niezależnie od roku jubileuszowego staramy się im zapewniać komfortowe warunki pracy i możliwość rozwoju. Realizujemy właśnie projekt, którego celem jest wybranie i wyszkolenie kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla. Dla wytypowanej grupy pracowników została przygotowana indywidualna ścieżka rozwoju. Projekt będzie powtarzany każdego roku, a jego celem, oprócz korzyści dla pracowników, jest także podniesienie jakości i standardu zarządzania w przedsiębiorstwie.

Nie zapominamy także o naszych kierowcach i motorniczych, pracujących każdego dnia. To dla nich modernizujemy punkty socjalne na pętlach, gdzie mogą spędzić przerwę między kursami i odpocząć. Planujemy także poprawić warunki w jakich odbywają się szkolenia pracowników MPK SA poprzez modernizację i wyposażenie pomieszczeń ośrodka szkolenia.

Wracając do pytania, to z okazji jubileuszu komunikacji miejskiej w Krakowie chciałbym życzyć wszystkim pracownikom i ich najbliższym zdrowia oraz rodzinnej harmonii, tak potrzebnej do tego, aby spokojnie wykonywać swoje obowiązki służbowe. W pracy życzę jak najmniej wypadków i kolizji oraz innych negatywnych zdarzeń mających wpływ na zdrowie i komfort pracy.

Jako przedsiębiorstwo MPK SA służy pasażerom. Czego im chce pan życzyć?


To prawda, jako przedsiębiorstwo mamy obowiązek służyć mieszkańcom, zapewniając im bezpieczny, komfortowy i punktualny transport. Naszym pasażerom chciałbym życzyć przede wszystkim realizacji wszystkich planów, zarówno tych związanych z życiem zawodowym jak i rodzinnym.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Redakcja/inf. pras. 14 sierpnia 2023

Setny elektrobus już w Krakowie. Pierwszy nie Solaris [zdjęcia]

Przestrzeń

MPK Kraków odbiera kolejne 22 elektrobusy. Razem ma ich już 99

Komunikacja

Pierwsze elektrobusy Solarisa z nowej umowy dotarły do Krakowa

Komunikacja

Trójkolorowy skład "eNek" na krakowskiej linii muzealnej

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Redakcja/inf. pras. 04 maja 2023

Zobacz również:

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Redakcja/inf. pras. 14 sierpnia 2023

Setny elektrobus już w Krakowie. Pierwszy nie Solaris [zdjęcia]

Przestrzeń

MPK Kraków odbiera kolejne 22 elektrobusy. Razem ma ich już 99

Komunikacja

Pierwsze elektrobusy Solarisa z nowej umowy dotarły do Krakowa

Komunikacja

Trójkolorowy skład "eNek" na krakowskiej linii muzealnej

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Redakcja/inf. pras. 04 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5