Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruń wybrał przebieg tramwaju na JAR

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-06-08 13:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Toruń wybrał przebieg tramwaju na JAR
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Prężnie budujące się nowe osiedle mieszkaniowe JAR wymaga od miasta odpowiedniego skomunikowania. Toruń postanowił, przy współudziale środków unijnych, doprowadzić do osiedla linię tramwajową. Po zakończonych już konsultacjach społecznych wybrano wreszcie wariant preferowany przebiegu tramwaju. Przed miastem teraz opracowanie decyzji środowiskowej.

Osiedle JAR to ponad 400 ha obszaru, który od kilku lat zapełnia się zabudową jedno- i wielorodzinną. Urzędnicy przewidują, że w przyszłości w tej części Torunia zamieszka ponad 20 tys. ludzi. Nic dziwnego, że już teraz miasto myśli o zapewnieniu sprawnego skomunikowania z centrum.

Przygotowane dla Torunia studium wykonalności inwestycji pozwoliło opracować cztery warianty proponowanego przebiegu linii tramwajowej w mieście. Tylko jeden z nich różnił się innym przebiegiem po ulicach Torunia. Resztę różniły wyłącznie usytuowania torów i przystanków lub rozwiązania techniczne.

Którędy pojedzie?

Wybrany wariant zakłada, że tramwaje zaczną swoją podróż z placu NOT. Następnie linia tramwajowa biec będzie w kierunku północnym Szosą Chełmińską. Do skrzyżowania z ul. Dekerta torowisko biegłoby jako wspólne z jezdnią. Następnie aż do skrzyżowania z ul. Długą torowisko zostałoby poprowadzone w pasie dzielącym nową jezdnię wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręciłoby w kierunku wschodnim i biegłoby ulicą Długą. Urzędnicy przewidują tutaj możliwość ruchu autobusowego po pasie torowiska w obrębie przystanków wiedeńskich.

Następnie projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wydzielony oznakowaniem poziomym pas w jezdni. Po 200 metrach od Ronda Czadcy torowisko biegnące w ciągu ul. Legionów przechodzi na wschodnią stronę ulicy i biegnie dalej już jako wydzielone. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano w tym wariancie dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego.

Dalej torowisko skręca w ul. Polną i biegnie ul. Ugory i ul. Watzenrodego do pętli tramwajowej na ul. Heweliusza na osiedlu JAR. – Generalnie nie spotkaliśmy się żadnymi głosami sprzeciwu, wręcz przeciwnie, jest pełna akceptacja ze strony mieszkańców – mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej w Toruniu. – Wybrano wariant czwarty, który naszym zdaniem jest najmniej inwazyjny i zarazem najbardziej bezpieczny, bo zawiera w sobie wyniesione przystanki wiedeńskie. Dodatkowo przewiduje on też łączenie na niektórych odcinkach przystanków tramwajowo-autobusowych – wylicza.


Proponowana trasa do osiedla JAR zaznaczona kolorem niebieskim (wariantowe przebiegi), mat. UM Toruń

Toruń mocno tramwajowy

W sumie, z zależności od wariantu, może powstać od 7,5 do 9 km nowych torowisk. A dlaczego tramwaje, a nie autobusy? – Nic innego nie ma tak bardzo charakteru miastotwórczego jak właśnie tramwaj. Dlatego tam, gdzie dociera miasto, a przynajmniej w takim wydaniu w jakim dociera właśnie teraz do JAR-u, tam również naturalną konsekwencją jest, że dotrze tam też tramwaj – mówi Kowalek. – Tego rodzaju trasy buduje się właśnie po to, żeby były kręgosłupem transportu publicznego w mieście – dodaje.

Ponadto w planach jest także inna nowa linia, która ma połączyć dwie już istniejące trasy tramwajowe we wschodniej części miasta, w obrębie Rubinkowa, zastępując niejako wcześniej skasowaną trasę na ulicy Wschodniej. Tutaj przygotowano trzy warianty, jednak nadal nie wybrano jeszcze wariantu preferowanego. – Obecnie jesteśmy na etapie przygotowania się do II etapu konsultacji społecznych, dotyczącego rozwoju sieci tramwajowej we wschodniej części Torunia – mówi Magdalena Dębczyńska-Wróblewska z biura prasowego Torunia.

Po studium wykonalności i wyborze preferowanego wariantu przez Toruń, miasto będzie musiało teraz zlecić opracowanie decyzji środowiskowej. Dopiero potem nastąpią prace związane z projektem budowalnym i staraniem się o dofinasowanie unijne. W planach jest także zakup 25 nowych składów, z czego 6 miałoby obsługiwać linię do JAR-u.


Propozycje przebiegu nowych tras we wschodniej części Torunia opisane jako zadanie 2, mat. UM Toruń 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Toruń kupi w tym roku nowe autobusy

Komunikacja

Toruń kupi w tym roku nowe autobusy

Witold Urbanowicz 11 stycznia 2016

Toruń przedłuża termin Pesie. Bez zagrożenia dla środków UE

Prawo & Finanse

Toruń przedłuża termin Pesie. Bez zagrożenia dla środków UE

Witold Urbanowicz 30 listopada 2015

Przyszłość Torunia mocno tramwajowa. Do 9 km nowych tras

Komunikacja

Przyszłość Torunia mocno tramwajowa. Do 9 km nowych tras

Witold Urbanowicz 14 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5