Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruń: Realizowane inwestycje zwiększą potencjał tramwajów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Toruń: Realizowane inwestycje zwiększą potencjał tramwajów?
fot. ML
Znacznymi środkami finansowymi wspierany jest w Toruniu rozwój komunikacji tramwajowej, która zgodnie z przyjętą polityką transportową pełnić ma szczególnie ważną rolę w systemie publicznej komunikacji zbiorowej jako całości. Miasto staje zatem przed szansą dołączenia do grona najsprawniej skomunikowanych obszarów zurbanizowanych w Polsce.

W ostatnich tygodniach zakończono modernizację pętli tramwajowej Olimpijska. Powstała też zupełnie nowa pętla tramwajowo-autobusowa na końcu budowanej obecnie trasy tramwajowej na Bielany. Trwają ponadto prace projektowe nad planem przebudowy pętli Motoarena, a węzeł przesiadkowy w Alei Solidarności już za kilka miesięcy obsłuży pierwszych pasażerów.

Jednakże czy uczyniono wystarczająco dużo, aby poprzez poprawę dostępności sieci tramwajowej zmierzać w kierunku zwiększenia niezbyt dobrych wskaźników wykorzystania pracy przewozowej w transporcie szynowym? Co jeszcze należałoby zrobić już dziś, a następnie w kolejnych latach, po to by możliwie najpełniej spożytkować rosnący potencjał transportu szynowego w mieście Kopernika? Przyjrzyjmy się nieco szerzej problemowi.

Pętla Bielany dobrze spełni swoją rolę

Warto podkreślić, iż pętla tramwajowo-autobusowa Bielany już od 1 marca pełni rolę przystanku końcowego i początkowego dla wielu linii autobusowych i taką samą rolę będzie pełnić dla linii tramwajowej (po całkowitym zakończeniu jej budowy). – Należy nadmienić, że studenci UMK wystosowali petycję do realizujących projekt o jak najszybsze uruchomienie pętli, petycję podpisało ponad 700 osób. (…) Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym przekazano do eksploatacji układ drogowy, co umożliwiło rozpoczęcie użytkowania peronów autobusowych. Po zakończeniu budowy linii tramwajowej, uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów oraz wykonaniu jazd próbnych, również układ torowy zostanie przekazany do eksploatacji. Jest to planowane na drugą połowę bieżącego roku – informuje portal transport-publiczny.pl Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK w Toruniu.

Na pętli, zlokalizowanej na końcu trasy tramwajowej na Bielany przy ul. Szosa Okrężna, znajdują się trzy platformy przystankowe – dwie zarezerwowane dla autobusów wraz z tramwajami oraz jedna platforma wyłącznie dla tramwajów. Jak podaje Reich „na chwilę obecną obiekt ten jest wyposażony w nową dyspozytornię (z przyszłą funkcją sprzedaży biletów), pełne oświetlenie, wkrótce pojawi się system informacji pasażerskiej – docelowo będzie obsługiwał ruch tramwajowy i autobusowy”. Wydaje się zatem już dziś, iż pętla Bielany będzie doskonale spełniać swoją rolę, gwarantując niczym nieutrudnioną, wysoką dostępność usług transportu miejskiego dla setek studentów, codziennie udających się w ten rejon miasta.

Aleja Solidarności – wzorcowo zaprojektowany węzeł przesiadkowy?


Sporo mówi się o powstającym w centrum miasta węźle przesiadkowym, który rzeczywiście usprawni funkcjonowanie transportu zbiorowego, przede wszystkim oferując większą wygodę dla pasażerów, zmieniających środek transportu w drodze do pracy czy też na uczelnię. Z całą pewnością jednak samo wydzielenie tej niezwykle potrzebnej przestrzeni nie rozwiąże automatycznie trudności, z jakimi ma w ostatnich latach do czynienia toruński MZK. Potrzebne są bowiem kolejne kroki, wspierające ideę integracji w usługach komunikacji publicznej.

Należy pamiętać, iż z punktu widzenia strony popytowej priorytetem jest zazwyczaj czas dojazdu z punktu A do punktu B. Dlatego też tak bardzo istotne jest zaoferowanie rozkładów jazdy, skonstruowanych w taki sposób, aby zminimalizować czas oczekiwania przesiadających się podróżnych na kolejny środek transportu. Służyć zaś temu będzie możliwie wysoki poziom zintegrowania rozkładów jazdy linii tramwajowych i autobusów, dojeżdżających na przystanki, znajdujące się w obrębie alei Solidarności. Rzecz jasna przede wszystkim powinno to dotyczyć kluczowych linii, które w powiązaniu ze sobą, obsługiwałyby te „korytarze” o stosunkowo wysokich potokach pasażerskich, których obsługa przez jeden środek transportu (w formie bezpośredniego połączenia) z pewnych względów jest niemożliwa, bądź niewskazana.

Jeśli chodzi natomiast o przestrzeń w otoczeniu al. Solidarności Piotr Reich informuje, że „została opracowana koncepcja architektoniczna uwzględniająca nie tylko wygląd alei i węzła przesiadkowego, ale także kawiarenki-saloniku prasowego. W najbliższym okresie po zakończeniu realizacji projektu komplementarnego (BiT-City) oraz budowy Sali Koncertowej na Jordankach także zostanie poddana rewitalizacji otaczająca aleję zieleń. W chwili obecnej realizowane jest podłączenie torowisk na pl. NOT (północna część al. Solidarności). Do wykonania zostały prace wykończeniowe w tym nawierzchnie docelowe. Wyłoniona w przetargu firma mcite4 zaaranżuje aleję i węzeł wyposażając ją w wiaty przystankowe i inne elementy małej architektury. Prywatni przedsiębiorcy rozpoczęli realizację saloniku prasowego z kawiarenką”.

Aktualnie w Toruniu są korygowane rozkłady jazdy autobusów komunikacji miejskiej po zmianach związanych z oddaniem do użytkowania mostu im. Gen. Zawadzkiej. Jak zapewnia rzecznik Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu „węzeł przesiadkowy będzie stanowił punkt skrosowania linii komunikacji miejskiej, umożliwiając przesiadki na różne kierunki podróży.” Dodaje, iż „samo ustalenie i integracja rozkładów komunikacji to zadanie późniejsze, lecz konieczne do wykonania.” W rezultacie „węzeł da możliwość integracji transportu autobusowego z tramwajowym. Priorytet stawiamy jednak na komunikację tramwajową”.

Istnieje zatem spora szansa na to, aby węzeł przesiadkowy w alei Solidarności w Toruniu zyskał z czasem miano wzorcowego rozwiązania, niemniej jednak wiele jest jeszcze do zrobienia. Z całą pewnością warto, a wręcz trzeba dostatecznie wcześnie rozpocząć zakrojoną kampanię informacyjną, dotyczącą zmiany w skomunikowaniach, a także już dziś pracować nad skonstruowaniem rozkładów jazdy, możliwie w najpełniejszym stopniu usprawniających oraz skracających czas dojazdu pasażerom (zwłaszcza tym grupom użytkowników, które korzystają z usług MZK w ramach codziennych dojazdów do miejsc pracy bądź nauki).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5