Od 25 czerwca pasażerowie toruńskiej komunikacji mogą korzystać z nowej trasy tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, a także węzła przesiadkowego w alei Solidarności. Na tym jednak nie kończą się plany rozwoju komunikacji tramwajowej. Komunikację tramwajową rozbudowują także Bydgoszcz i Grudziądz.
Budowa torowiska na Bielany obejmowała trzy zadania: budowę linii tramwajowej do UMK, budowę węzła przesiadkowego a al. Solidarności w centrum oraz modernizację pętli Olimpijska. Nową trasę i węzeł uruchomiono 25 czerwca.
– W Toruniu powstają i powstawać będą kolejne platformy przesiadkowe. Pierwsza z nich to otwarty dziś węzeł w Alei Solidarności. Kolejnym takim miejscem będzie teren, znajdujący się w sąsiedztwie dworca PKP Toruń Miasto, gdzie zintegrowany zostanie pasażerski ruch kolejowy z systemem transportu wewnątrzmiejskiego. Przebudowa obejmuje także przystanki końcowe linii tramwajowej nr 1 (w tym pętlę Olimpijska), tak aby jeszcze bardziej zachęcić pasażerów do korzystania z tramwaju w drodze do Centrum – podkreśla Michał Zaleski, prezydent miasta.
W planach miasta na najbliższe kilka lat jest także budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej (która zastąpi przeszło 100-letni obiekt tego typu, znajdujący się przy ul. Sienkiewicza) oraz budowa kolejnej nowej linii tramwajowej, tym razem w kierunku północnym, przez Chełmińskie Przedmieście do osiedla Jar.
Tramwaje będą coraz bardziej konkurencyjne, a pasażer dobrze poinformowanyEfektywność funkcjonowania systematycznie rozwijanej sieci komunikacji tramwajowej ulegnie generalnej poprawie poprzez realizację podprojektu IV, którego istotę stanowi system zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych. Jednocześnie zarówno modernizowane, jak i nowo-powstałe elementy infrastruktury punktowej są dostosowywane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Działania z zakresu zarządzania ruchem drogowym składają się zatem z kilku kluczowych elementów, których wspólnym celem jest zapewnienie priorytetu dla tramwaju, poprawa dostępności komunikacji szynowej, zapewnienie bezpieczeństwa drogowego, a także skrócenie czasu jazdy w wektorze wschód - zachód na odcinku między śródmieściem i osiedlami mieszkaniowymi.
Istotnym elementem dopełniającym całości jest wdrażany stopniowo system informacji pasażerskiej. Docelowo, a więc do 2022 r. ma on również objąć komunikację autobusową na terenie miasta i finalnie składać się on będzie ze:
- zintegrowanej informacji na przystankach, uwzględniającej rozkłady jazdy w formie wydruków lub odpowiedniej informacji na wyświetlaczu cyfrowym bądź połączenia obu tych rozwiązań, z informacją o przebiegu trasy i kolejnymi godzinami odjazdu;
- informacji dla pasażerów w pojazdach, udostępnianej na wyświetlaczach lub monitorach, które prezentować mają całą trasę przejazdu na danej linii (ze wszystkimi przystankami) oraz aktualne położenie pojazdu na interaktywnej mapie obszaru, z ewentualną informacją o odstępstwie w stosunku do rozkładu jazdy;
- zintegrowanej oraz na bieżąco aktualizowanej bazy informacji, zamieszczonej w sieci internetowej (przy wykorzystaniu: wyszukiwarki połączeń, czytelnych schematów prezentujących rozkłady jazdy oraz mapy sieci komunikacyjnej).
Podsumowując, w Toruniu dostrzega się coraz wyraźniej kluczową rolę komunikacji szynowej w obsłudze przewozów pasażerskich, co może uczynić publiczny transport zbiorowy wysoce konkurencyjnym względem indywidualnej komunikacji samochodowej. Trwające wciąż inwestycje są niezbędne, by podróżni zaczęli częściej wybierać tramwaj jako środek transportu w drodze do pracy, na uczelnię czy w okolice centrum miasta. Niemniej jednak, to dopiero początek drogi w kierunku wysoce sprawnego systemu komunikacji zbiorowej, w którym tramwaj obsługiwać będzie potoki pasażerskie znacznie liczniejsze niż dotychczas, a wygoda i komfort podróżowania wraz z poprawioną dostępnością oferowanych usług przewozowych zachęcą torunian do korzystania z nich niemal codziennie.
Kujawsko-pomorskie postawiło na tramwajeKomunikację tramwajową rozbudowują także Bydgoszcz i Grudziądz. Dzięki wsparciu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy półtora roku temu otwartą nowa linia tramwajowa, prowadzącą do dworca głównego PKP. Obecnie zaś w budowie znajduje się trasa tramwajowa do Fordonu. Z kolei w Grudziądzu istniejąca sieć komunikacji tramwajowej przechodzi gruntowną modernizację, w ramach której większość z (dotychczas) jednotorowych linii przeobrażona zostanie w trasy dwutorowe, co znacznie poprawi ich przepustowość.
– To pierwsze od dwudziestu lat tak duże inwestycje w infrastrukturę tramwajową w regionie. Dzięki nim poprawia się komfort jazdy, powstają nowe odcinki tras, a pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnych systemów informacji – podkreślał Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.