Tomaszów Mazowiecki rozpisał tuż przed świętami dwa przetargi na dostawę łącznie 25 autobusów hybrydowych. Pojazdy, dofinansowane ze środków unijnych, mają zostać dostarczone do połowy września 2017 r.
Przedmiotem pierwszego przetargu, rozpisanego przez miasto, jest dostawa 20 nowych autobusów hybrydowych. Drugie postępowanie, prowadzone przez MZK Tomaszów Mazowiecki, jest dostawa pięciu hybryd.
W obu przypadkach przewidziano pojazdy o długości 11,5-12,2 m. Pojazdy powinny być wyposażone w trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 (dopuszcza się układ 1-2-2) z wysokością wejścia na poziomie maksymalnie 350 mm. Zgodnie ze specyfikacją pojazdy powinny pomieścić po 75 podróżnych (przy zachowaniu współczynnika 6,7 osoby/m2), w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących, w tym pięć dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi. Przewidziano też przestrzeń dla jednego wózka dziecięcego i inwalidzkiego. Udogodnienia dla pasażerów obejmują też wi-fi, możliwość ładowania urządzeń mobilnych oraz monitory LCD, pokazujące m.in. trasę i czas przejazdu, informacje o najbliższych przystankach, wiadomości miejskie, pogodę.
Autobusy mają posiadać napęd hybrydowy, napędzany silnikiem wysokoprężnym i silnikiem/silnikami elektrycznym/elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego mogą pracować, w zależności od potrzeb, na przemian lub jednocześnie. Układ hybrydowy musi, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej – akumulatorów, superkondensatorów lub też innych rozwiązań. Pojemność silnika wysokoprężnego napędu hybrydowego powinna mieścić się w przedziale 4,5-7,5 dcm³. Silnik Diesla powinien spełniać normę Euro-6. Moc minimalną silnika wysokoprężnego określono na 150 kW / 210 kW, natomiast elektrycznego na 110 kW. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 12 lat eksploatacji, przy założeniu 80.000 km średniego rocznego przebiegu.
Termin składania ofert w obu postępowaniach określono na 2 lutego 2017 r. W przetargach mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów komunikacji miejskiej, hybrydowych z silnikami wysokoprężnymi, zasilanymi olejem napędowym, o wartości min. 10 000 000 PLN brutto. O wyborze zadecydują cena (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (20%) oraz gwarancja (20%). W zakresie rozwiązań technicznych określono trzynaście podkryteriów, dotyczących m.in. ogólnej liczby miejsc, liczby siedzeń dostępnych z podłogi, trwałości zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia, zużycia paliwa, panelu kierowcy, wyposażenia w kierownicę multifunkcyjną, oświetlenie LED, zastosowania systemu zapewniającego bezemisyjny dojazd do przystanku i odjazd tylko na silniku elektrycznym czy ilości czynnika chłodzącego.
Pojazdy powinny być dostarczone najpóźniej do 15 września 2017 r. Jak informuje miasto, łączna wartość projektów to ponad 66 mln zł, a umowa na dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego opiewa na ponad 34 mln zł.
Historia komunikacji miejskiej w Tomaszowie sięga okresu międzywojennego, kiedy podjęto co najmniej dwukrotnie próbę uruchomienia linii autobusowych. Na stałe jednak przewozy ruszyły dopiero w 1956 r. Aktualnie przewoźnik dysponuje ok. 40 pojazdami. Po zakupie hybryd samorząd planuje
wprowadzić bezpłatne przejazdy dla mieszkańców. Na razie mogą oni korzystać z komunikacji bez biletów w niedziele i święta.