Miasto Katowice przechodzi od słów do czynów i od 17 sierpnia 2015 r. wprowadza zapowiadaną wcześniej strefę uspokojonego ruchu „tempo 30” w śródmieściu.
Strefa
obejmować będzie śródmieście Katowic po obu stronach torów kolejowych na obszarze ograniczonym ul. Chorzowską i al. Roździeńskiego (od północy), ul. Dudy-Gracza i Francuską (od wschodu), al. Górnośląską (od południa) i ul. Mikołowską (od zachodu). Na tym obszarze przewidziano jednak kilka wyjątków. Przede wszystkim nie obejmuje ona ulic stanowiących zewnętrzną granicę strefy. Wyłączono z niej także: al. Korfantego (na odcinku od ul. Piastowskiej do Ronda gen. Ziętka), ul. Warszawską (od ul. Dudy-Gracza do Szkolnej), ul. Kościuszki (od skrzyżowania z ul. Szeligiewicza i Poniatowskiego do wiaduktu nad autostradą A4), ul. Słowackiego (od ul. Mikołowskiej do wjazdu do Galerii Katowickiej) oraz rejon skrzyżowania ul. Dworcowej z Kościuszki, św. Jana, Młyńską i Pocztową.
Wewnątrz strefy „tempo 30” znajduje się strefa „pieszo-rowerowa”, która obejmuje Rynek, pl. Szewczyka i ul. 3 Maja, Stawową, Wawelską, św. Jana, Staromiejską, Dyrekcyjną, Mielęckiego, Stanisława i Mariacką.
Przygotowanie i perspektywa rozwoju strefy
Strefa zostanie oznakowana i ograniczenie prędkości zacznie obowiązywać od 17 sierpnia 2015 r. Zamontowanych zostanie 70 znaków na jej obrzeżach i przeprogramowana zostanie sygnalizacja świetlna na 13 skrzyżowaniach. W dalszej perspektywie miasto zamierza w tej strefie wprowadzać kolejne zmiany polegające na zmianie programu lub wręcz likwidacji części świateł drogowych, stosowania spowalniaczy ruchu takich jak zawężenia jezdni, zmiany w sposobie parkowania, szykany i wyniesienia fragmentów ulic, a także tworzenia skrzyżowań równorzędnych, dróg jednokierunkowych i kontraruchu rowerowego. Na wielu ulicach w śródmieściu istnieją już niektóre takie elementy, m.in. wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, czy naprzemienne parkowanie po obu stronach ulicy.
Wśród argumentów za wprowadzeniem strefy uspokojonego ruchu w Katowicach wymieniane są te dotyczące bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu, a szczególnie pieszych i rowerzystów, a także dotyczące poprawy płynności ruchu i ułatwienia poruszenia się po mieście pieszo.
Przebojowa 30
Wprowadzenie nowej organizacji ruchu wiąże się z akcją promocyjną, którą nazwano „Przebojowa 30”. Miasto Katowice wraz z Komendą Miejską Policji, fundacją „Napraw Sobie Miasto” i stowarzyszeniem „Rowerowe Katowice” przygotowały m.in. piknik z mieszkańcami ulicy Kościuszki, policyjną akcję prewencyjną, gdzie zamiast mandatów kierowcy dostaną lizaki i ulotki informacyjne, a także nocny przejazd rowerowy pod hasłem „Night Biking”. W przygotowaniu jest również interaktywna mapa na której będzie można zaznaczać dobre praktyki oraz wskazywać elementy do poprawy.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.