Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Teksas, kraina gdzie autobusem się nie jeździ

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-10-14 12:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Teksas, kraina gdzie autobusem się nie jeździ
przedmieścia Houston przed huraganem Ritafot. Ed Dahl/FEMA, lic. domena publiczna
Samochodem jeździ na co dzień więcej Teksańczyków, niż go posiada. Ledwie jedna trzecia z nich w ciągu ostatniego miesiąca odbyła spacer, który nie miał charakteru rekreacyjnego. Transportem publicznym jeżdżą pasjonaci i biedni. To niektóre z wniosków płynących z badań nad transportem w Teksasie.

Choć Amerykanie lubią chwalić się metrem w Nowym Jorku, miejskimi rozwiązaniami transportowymi w San Francisco, czy tym, że burmistrz Chicago Rahm Emanuel jeździ do pracy miejską kolejką, to USA wciąż pozostają krajem w znacznej mierze opartym na samochodzie, któremu pod względem korzystania z komunikacji publicznej trudno równać się z większością krajów w Europie. Mimo wielu inwestycji transportowych podejście wielu Amerykanów do samochodu waha się między uzależnieniem a miłością.

Grupa badawcza Texas A&M Transportation Institute przeprowadziła sondaż z udziałem 5 tys. respondentów mający pokazać w jaki sposób mieszkańcy jednego z największych stanów USA poruszają się po drogach. Ma być powtarzany co dwa lata. Teksas to jeden z symboli amerykańskiego uzależnienia od samochodu, co widać w wynikach sondażu.

Aż 90 proc. mieszkańców stanu posiada samochód. Co ciekawe, odsetek, tych, który przyznają, że na co dzień korzystają z tego środka transportu sięga 91 proc. Z kolei tylko 6 proc. Teksańczyków przyznaje się, że ich podstawowym środkiem transportu jest komunikacja publiczna. Są to przede wszystkim imigranci i osoby, których roczny dochód nie przekracza 25 tys. dol.

Jedna trzecia respondentów, zapytanych o sytuacje, gdy nie korzystają z samochodu stwierdziła, że w ciągu ostatniego miesiąca gdzieś poszła na piechotę (przy czym pytano o spacery, które nie miały charakteru rekreacyjnego, czyli np. do pracy, lub na zakupy). Jedna czwarta przyznała, że w tym czasie gdzieś pojechała komunikacją publiczną, a ledwie 11 proc. przyznało, że przynajmniej raz wsiadło na rower.

Pytani o to jak ograniczyć zatłoczenie na drogach najchętniej wskazywali na wskaźniki czasowe przy sygnalizacji świetlnej i poszerzanie stanowych dróg. Najmniej popieranym pomysłem było budowanie nowych płatnych dróg. Wśród proponowanych odpowiedzi znalazło się też „inwestowanie w komunikację publiczną”, co popiera nieco ponad połowa respondentów. Ale, co ciekawe, tylko 38 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że „komunikacja publiczna ogranicza zatłoczenie na drogach”.

Gdy Teksańczyków pytano o to skąd wziąć pieniądze na publiczny transport zbiorowy wskazywali głównie na pieniądze z podatków pobierane przy sprzedaży samochodów, które dziś trafiają do stanowego budżetu. Byli jednak mniej entuzjastycznie nastawieni, do ewentualnych podwyżek akcyzy na paliwo, czy opłat przy rejestracji pojazdów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kongres Kolejowy: Ile kolei w państwie, ile państwa w kolei?

Prawo & Finanse

Kongres Kolejowy: Ile kolei w państwie, ile państwa w kolei?

Michał Grobelny 09 października 2014

Madryt. Z metra do Carrefoura, czyli co jest na sprzedaż

Przestrzeń

Madryt. Z metra do Carrefoura, czyli co jest na sprzedaż

Jakub Dybalski 04 października 2014

Maria Wasiak: Samochód wyznacznikiem prestiżu? Nie wszędzie

Komunikacja

Maria Wasiak: Samochód wyznacznikiem prestiżu? Nie wszędzie

Jakub Madrjas 19 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS