Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Teksas, kraina gdzie autobusem się nie jeździ

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-10-14 12:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Teksas, kraina gdzie autobusem się nie jeździ
przedmieścia Houston przed huraganem Ritafot. Ed Dahl/FEMA, lic. domena publiczna
Samochodem jeździ na co dzień więcej Teksańczyków, niż go posiada. Ledwie jedna trzecia z nich w ciągu ostatniego miesiąca odbyła spacer, który nie miał charakteru rekreacyjnego. Transportem publicznym jeżdżą pasjonaci i biedni. To niektóre z wniosków płynących z badań nad transportem w Teksasie.

Choć Amerykanie lubią chwalić się metrem w Nowym Jorku, miejskimi rozwiązaniami transportowymi w San Francisco, czy tym, że burmistrz Chicago Rahm Emanuel jeździ do pracy miejską kolejką, to USA wciąż pozostają krajem w znacznej mierze opartym na samochodzie, któremu pod względem korzystania z komunikacji publicznej trudno równać się z większością krajów w Europie. Mimo wielu inwestycji transportowych podejście wielu Amerykanów do samochodu waha się między uzależnieniem a miłością.

Grupa badawcza Texas A&M Transportation Institute przeprowadziła sondaż z udziałem 5 tys. respondentów mający pokazać w jaki sposób mieszkańcy jednego z największych stanów USA poruszają się po drogach. Ma być powtarzany co dwa lata. Teksas to jeden z symboli amerykańskiego uzależnienia od samochodu, co widać w wynikach sondażu.

Aż 90 proc. mieszkańców stanu posiada samochód. Co ciekawe, odsetek, tych, który przyznają, że na co dzień korzystają z tego środka transportu sięga 91 proc. Z kolei tylko 6 proc. Teksańczyków przyznaje się, że ich podstawowym środkiem transportu jest komunikacja publiczna. Są to przede wszystkim imigranci i osoby, których roczny dochód nie przekracza 25 tys. dol.

Jedna trzecia respondentów, zapytanych o sytuacje, gdy nie korzystają z samochodu stwierdziła, że w ciągu ostatniego miesiąca gdzieś poszła na piechotę (przy czym pytano o spacery, które nie miały charakteru rekreacyjnego, czyli np. do pracy, lub na zakupy). Jedna czwarta przyznała, że w tym czasie gdzieś pojechała komunikacją publiczną, a ledwie 11 proc. przyznało, że przynajmniej raz wsiadło na rower.

Pytani o to jak ograniczyć zatłoczenie na drogach najchętniej wskazywali na wskaźniki czasowe przy sygnalizacji świetlnej i poszerzanie stanowych dróg. Najmniej popieranym pomysłem było budowanie nowych płatnych dróg. Wśród proponowanych odpowiedzi znalazło się też „inwestowanie w komunikację publiczną”, co popiera nieco ponad połowa respondentów. Ale, co ciekawe, tylko 38 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że „komunikacja publiczna ogranicza zatłoczenie na drogach”.

Gdy Teksańczyków pytano o to skąd wziąć pieniądze na publiczny transport zbiorowy wskazywali głównie na pieniądze z podatków pobierane przy sprzedaży samochodów, które dziś trafiają do stanowego budżetu. Byli jednak mniej entuzjastycznie nastawieni, do ewentualnych podwyżek akcyzy na paliwo, czy opłat przy rejestracji pojazdów.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kongres Kolejowy: Ile kolei w państwie, ile państwa w kolei?

Prawo & Finanse

Kongres Kolejowy: Ile kolei w państwie, ile państwa w kolei?

Michał Grobelny 09 października 2014

Madryt. Z metra do Carrefoura, czyli co jest na sprzedaż

Przestrzeń

Madryt. Z metra do Carrefoura, czyli co jest na sprzedaż

Jakub Dybalski 04 października 2014

Maria Wasiak: Samochód wyznacznikiem prestiżu? Nie wszędzie

Komunikacja

Maria Wasiak: Samochód wyznacznikiem prestiżu? Nie wszędzie

Jakub Madrjas 19 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS