Firma It-trans z powodzeniem wdraża wiele rozwiązań technicznych i systemowych na rynek transportu publicznego. Jednym z nich są beacony ultradźwiękowe, które są zalążkiem do tego, żeby łączyć przewoźników na jednym bilecie. Co więcej, firma coraz bardziej słynie z innych ciekawych rozwiązań. Jednym z nich są tablice informacji pasażerskiej, które nie potrzebują okablowania. O tym, jak powstał pomysł na takie rozwiązanie rozmawiamy z Waldemarem Rokickim, doradcą zarządu firmy IT-Trans.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Na polu informacji pasażerskiej mają państwo kilka ciekawych rozwiązań. Jedną z nich są tablice wykorzystujące energię słoneczną. Czy to rzeczywiście się sprawdza?
Waldemar Rokicki, doradca zarządu firmy IT-Trans: Po doświadczeniach z instalacją tradycyjnych tablic na przystankach, które wymagają pozwoleń budowlanych, przekopywania nie wiadomo czego, a mieliśmy ponure przypadki, kiedy trzeba było robić bardzo ciężkie podkopy żeby podłączyć tablicę, to stworzyliśmy tablice, które nie wymagają podłączenia do prądu. Są to tablice zewnętrzne ustawiane na słupku z zasilaniem solarnym, a także te bardziej pod wiatę.
Jak w takim razie tablice te radzą sobie z niedoborem światła?
Zastosowana cholesteryczna technologia pozwala na pobór mocy do 1 wata, więc bateria pozwala aż na 18-dniowe kompletne odcięcie od światła. Przez cały ten czas tablica może funkcjonować – z podświetleniem w nocy oraz głosowym odczytem. Do ekranów używamy też technologii e-paper, która bardzo dobrze się sprawdza, bo gwarantuje bardzo dobry odczyt zarówno napisów czarno-białych, jak i kolorowych. Łączność zapewniona jest przez Wi-Fi albo GSM. Brak zasilania z sieci energetycznej niesie ze sobą brak konieczności wykopywania jakichkolwiek dziur, kładzenia kabli, pozwoleń i tym podobnych rzeczy.
Czego jeszcze wymagają pasażerowie w dzisiejszych czasach od systemów pasażerskich?
Pasażer musi wiedzieć za co płaci i jeździć w dobrych warunkach. Musi być bardzo prosta możliwość kupienia biletu. No i musi być też bardzo dobry pomagający pasażerom helpdesk.
Nad jakim rozwiązaniem pracują państwo teraz?
Programujemy teraz specjalny automat sprzedażowy, tylko że nie ma w nim bilonu ani banknotów, a jest tylko płatność kartą kredytową lub przelewem. Jest to dotykowy terminal, który ma 24 cale, a który pozwala na przedstawienie informacji pasażerskiej i zakup biletu. To urządzenie ma stać na stacjach, w galeriach handlowych. Ktoś potrzebuje biletu to może podejść na spokojnie do urządzenia i doładować sobie kartę miejską lub kupić bilet na pociąg.
Na koniec jeszcze zapytam o pewną nietypową funkcjonalność państwa kasowników. Do czego może przydać się powiadamianie głosowe w tak małym urządzeniu?
Wyobraźmy sobie, że pasażer ma urodziny. Wiemy o tym, bo wprowadził swoje dane do systemu. Kasownik może mówić werbalnie "wszystkiego najlepszego z okazji urodzin". Jakieś szybkie informacje, dotyczące zmian w linii albo jakichś zakłóceń. Informacji o tym, że Polska wygrała na Euro 2016. To jest zatem nie tylko kasownik. Testowaliśmy już u jednego przewoźnika opcję, gdy urządzenie nasze ogłasza w pojeździe, gdy ktoś posługuje się kradzioną kartą, że karta pochodzi z czarnej listy. Muszę przyznać, że już samo to rozwiązanie świetnie zredukowało liczbę takich nielegalnych przypadków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.