Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sztokholm. Citybanan otwarty

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Po oficjalnej ceremonii otwarcia w niedzielę, w poniedziałek rano o 5:04 wyruszył w trasę pierwszy pociąg z nowego dworca Sztokholm City. Po ośmiu latach prac otwarto bowiem długo wyczekiwaną trasę Citybanan i Stockholm (Stockholm City Line), czyli sześciokilometrowy tunel między południowym Sztokholmem a Tomteboda.

Między dworcem centralnym i dworcem Södra przez 146 lat ruch pociągów odbywał się jedynie po dwóch torach. Nowe tory kolejki podmiejskiej umożliwią teraz podwojenie przewozów na tym odcinku.

Wybudowanie tunelu było potężnym przedsięwzięciem inżynieryjnym, w czasie którego zginęło pięć osób. Sześć kilometrów podwójnych torów na zelektryfikowanej linii przechodzi przez dwie, nowo wybudowane stacje. Pierwszą z nich jest wspomniana Sztokholm City wybudowana pod istniejącą stacją metra T–Centralen. Druga to stacja Odenplan, która powstała pod stacją metra o tej samej nazwie.

– Stacje są naprawdę ładne i schludne – powiedziała podczas otwarcia minister infrastruktury Anna Johansson. – Nie tylko sama podróż będzie łatwiejsza, ale też oczekiwanie na pociąg będzie przyjemniejsze.

Skorzystają zarówno mieszkańcy Sztokholmu jak i wszyscy, którzy podróżują koleją przez stolicę Szwecji. Pod ziemią kursować będą pociągi lokalne, zaś po starych torach wyłącznie pociągi regionalne, dalekobieżne i towarowe. Do tej pory wszystkie korzystały z naziemnej trasy, która była z tego powodu jednym z najbardziej zakorkowanych „wąskich gardeł” sieci kolejowej.

– Wszyscy pasażerowie kolei w Szwecji będą zadowoleni. Zmniejszy się ryzyko opóźnień, pociągi zyskają na punktualności, w dodatku podróż dalekobieżnym pociągiem będzie wygodniejsza – dodała Johansson, cytowana przez magazyn „Local”, zwracając uwagę na odseparowanie pasażerów dojeżdżających do pracy i udających się w dalsza podróż.

Naziemny odcinek też jednak czeka modernizacja. Dopiero wtedy wykorzystane będą wszystkie możliwości jakie daje nowa trasa. Budowa tunelu kosztowała 16,8 mld koron, czyli 1,75 mld euro. Sfinansowały ją Swedish Transport Administration, Stockholm Transport, SL, miasto i region Sztokholm.

Źródło mapy: openstreetmap, wikimedia commons, CC BY-SA 2.0
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Śląskie chwalą się P&R w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach

Przestrzeń

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej

Komunikacja

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Felietony i komentarze

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 13 stycznia 2018

Zobacz również:

Koleje Śląskie chwalą się P&R w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach

Przestrzeń

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej

Komunikacja

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Felietony i komentarze

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 13 stycznia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5