Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecińska Kolej Metropolitalna z podpisem marszałka

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
10-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecińska Kolej Metropolitalna z podpisem marszałka
fot. Ralf Roletschek, lic. CC-BY-NC-ND
Powstanie zwarta sieć połączeń, przywrócona zostanie trasa Szczecin-Police, pojawią się nowe przystanki, stare zostaną zmodernizowane. To tylko niektóre z elementów olbrzymiej inwestycji, jaką jest budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która odmieni komunikację w Szczecinie i okolicznych miejscowościach. Dziś (10 lipca) marszałek Olgierd Geblewicz złożył podpis pod porozumieniem w tej sprawie.

Wraz z podpisami kończy się czas uzgodnień zasad wzajemnej współpracy, a zaczyna etap działań mających na celu pozyskanie ponad pół miliarda złotych, na realizację wartej 741 mln zł inwestycji. – Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerów transport publiczny. Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscem do życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Porozumienie zawrze dziesięć podmiotów zaangażowanych w projekt, a wśród nich Województwo Zachodniopomorskie. Umowa miała zostać zawarta 4 lipca podczas oficjalnego wydarzenia, jednak w ostatniej chwili zostało ono odwołane na wniosek PKP PLK S.A. Teraz dokument zostanie podpisany obiegowo.

Droga otwarta…

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273 to wspólny projekt Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz PKP Polskich Linii Kolejowych, Województwa Zachodniopomorskiego, Miasta Szczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic i Stargardu.

Porozumienie otwiera drogę do pozyskania środków w ramach Konkursu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To umożliwi stworzenie systemu kolei metropolitalnej, opartej na zmodernizowanej i przebudowanej infrastrukturze kolejowej, liniowej jak i przystankowej, zarządzanej przez PKP PLK S.A.

Organizatorem przewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Województwo jest właśnie w trakcie realizacji olbrzymiego, wartego 250 mln zł zamówienia na wykonanie i dostarczenie 17 nowych elektrycznych zespołów.

Marszałek Olgierd Geblewicz zaznacza, że władze województwa z myślą o obsługiwaniu połączeń SKM skorzystają z zapisanej w kontrakcie z Newagiem opcji rozszerzenia zamówienia i dokupienia po preferencyjnej cenie dodatkowych 10 pojazdów – Już teraz jesteśmy „taborowym” liderem w kraju. Mamy najnowocześniejsze pojazdy w Polsce, a nowa, duża pula pociągów sprawi, że będziemy mogli zagwarantować najwyższy standard obsługi SKM-ki – wskazuje Geblowicz.

Wróci połączenie Szczecin – Police


SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego, takie jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centralnym miastem aglomeracji, Szczecinem. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km. Transport pomiędzy miejscowościami odbywać się będzie po istniejących liniach kolejowych „krajowych” E59 (351) i CE59 oraz na linii lokalnej nr 406. Są one zelektryfikowane, ale ich stan techniczny wymaga zdecydowanej poprawy.

Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizację liczącej ponad 23 km linii 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie to najważniejszy element nowej sieci.

Inwestycja zakłada także budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. Powstaną również węzły komunikacyjne wraz z parkingami typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R) na ponad 2,5 tys. miejsc (w samym Szczecinie prawie 1900).

Łącznie na trasie SKM funkcjonować będzie 40 przystanków, w tym 9 nowych (Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Police Piłsudskiego, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia). Sieć SKM będzie uzupełniona o węzły i przystanki przesiadkowe wybudowane przez miasta i gminy.

Projekt budowy SKM wpisany jest na listę Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego i planowany jest do współfinansowania ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Osi Priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, działania 5.2 Rozwój kolejowej sieci poza TEN-T.

Prace nad przygotowaniem projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej do realizacji prowadzone są przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego od 2011 roku. Pod koniec czerwca 2017 r. PKP PLK ogłosiły kluczowe przetargi na wykonanie projektów i późniejszą przebudowę tras, mających wejść w skład tzw. Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jedno z postępowań dotyczy modernizacji linii 406 między Szczecinem Głównym a Policami, na którą po latach mają wrócić pociągi. Przewidziano przesunięcia peronów oraz nowe przystanki. Drugie postępowanie dotyczy prac na liniach 273, 351 oraz 401 w kierunku Goleniowa. Planowany termin złożenia wniosku o dofinansowanie w konkursie to lipiec 2017 roku, rozstrzygnięcie konkursu powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2018 roku. Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2018-2022.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5