Miasto Szczecin ponawia przetarg na zakup 20 autobusów. Tym razem w podziale na części, obejmujące oddzielnie pojazdy 12-metrowe i 18-metrowe. Autobusy mają zostać dostarczone w lutym i marcu 2018 r.
To drugi przetarg na zakup nowych autobusów, które miały trafić do SPA Dąbie. Zakup jest możliwy dzięki
dofinansowaniu ze środków UE. Poprzednie postępowanie nie doszło do skutku, gdyż Szczecin wprowadził zbyt daleko idące zmiany – m.in. podzielił przetarg na części i zmienił warunki udziału. Konieczne okazało się
unieważnienie przetargu.
Właśnie ruszyło nowe postępowanie na zakup 20 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów. Jest ono podzielone na części. Pierwsza obejmuje 10 autobusów autobusów o długości 12 metrów, druga natomiast pojazdy przegubowe o długości 18 metrów. Solówki mają zostać dostarczone do 16 lutego 2018 r., natomiast przegubowce do 30 marca 2018 r. Ponadto zamówienie przewiduje opcję w postaci systemu monitoringu.
Szczegółowa specyfikacja nie została opublikowana, ale na podstawie wcześniejszych dokumentów i zmian, należy przyjąć, że pojazdy krótkie mają pomieścić min. 85 podróżnych, w tym 28 na miejscach siedzących, z czego min. 10 będzie dostępnych z poziomu podłogi. Natomiast pojemność pojazdu 18-metrowego określono na min. 140 pasażerów, w tym 39 miejsc siedzących, z czego 14 będzie dostępnych z poziomu podłogi.
Wejście do pojazdu ma znajdować się na wysokości maksymalnej 320 mm. Zgodnie ze specyfikacją wóz jednoczłonowy posiadać ma trzy pary drzwi dwuskrzydłowych, o szerokości min. 1200 mm, otwieranych do wewnątrz. W dłuższym pojeździe przewidziano z kolei cztery pary drzwi. Przy drugich drzwiach znajdować się będzie ręcznie rozkładana rampa.
Przewidziano jedną przestrzeń do przewozu wózka dziecięcego i dla niepełnosprawnych. M.in. cztery siedzenia przeznaczone dla matek z dziećmi i osób starszych mają być wyposażone w pasy. Pojazdy mają być wyposażone w wentylację oraz klimatyzację. Ponadto wymagane są okna z blokowaną, przesuną górną częścią. Dla kierowcy przewidziano zamkniętą kabinę, osłony przeciwsłoneczne, schowki na drobne przedmioty, rzeczy osobiste i umożliwiające schłodzenie butelki, a także urządzenia głośnomówiące, miejsce na montaż radia samochodowego.
Autobus ma być przystosowany do 15-letniej eksploatacji. Jeśli wystąpią jakiekolwiek źródła korozji w zakresie szkieletu podwozia i nadwozia (rama, kratownica), a także poszycia zewnętrznego nadwozia, to wykonawca w tym okresie przeprowadzi naprawy na własny koszt.
W przypadku pojazdu jednoczłonowego przewidziano silnik o mocy min. 180 kW i pojemności mieszczącej się w przedziale 6,5-12,00 dm3. Wymagana jest automatyczna, minimum czterobiegowa skrzynia biegów. Przegubowce mają posiadać silnik o mocy min. 220 kW i pojemności 9,2-12,0 dm3. Pojazdy muszą być też wyposażone w urządzenie kontrolujące poziom alkoholu u kierowcy przy każdorazowym uruchamianiu silnika.
Termin składania ofert mija 28 marca. O udział w części postępowania poświęconej pojazdom 12-metrowym ubiegać się mogą podmioty, które zrealizowały w ciągu ostatnich trzech lat minimum jedną dostawę obejmującą co najmniej 5 autobusów przeznaczonych do przewozu osób w komunikacji miejskiej fabrycznie nowych, niskopodłogowych, o długości 12 metrów. Analogicznie w części dotyczącej przegubowców pojawia się wymóg dostawy co najmniej pięciu pojazdów o długości 18 metrów.
W obu częściach zastosowani podobne kryteria oceny. O wyborze zadecydują cena (60%), materiał, z którego wykonana jest konstrukcja nośna oraz poszycie zewnętrzne z wyłączeniem ściany przedniej i tylnej pojazdu (12 %), podatność obsługowo-serwisowa (12%), pojemność silnika (12%), ocena sposobu osiągnięcia standardu emisji spalin Euro-6.