Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach podpisali w środę (21 lutego) z władzami Szczecina kontrakt na dostawę 16 autobusów z szeregowym napędem hybrydowym Solaris Urbino. Zamówienie dotyczy ośmiu pojazdów przegubowych i ośmiu 12-metrowych. To największe, po Pabianicach, tegoroczne zamówienie na niskoemisyjne autobusy hybrydowe produkowane w Bolechowie.
Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o pojemności – dla pojazdu dwunastometrowego – zaledwie 4,5 litra. Umowa została podpisana w jednym z nowo dostarczonych pojazdów w obecności Piotra Krzystka, prezydenta Szczecina.
Niska emisja priorytetemW nowym hybrydowym Urbino Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go.
Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.
Tylko w ostatnich tygodniach polski producent dostarczył lub zakontraktował łącznie 127 autobusów hybrydowych na polskim rynku. Jeszcze w 2017 roku wyłącznie do Kielc i Tomaszowa Mazowieckiego dostarczono po 25 ekologicznych pojazdów. Z kolei zamówienia złożyły Czechowice-Dziedzice, Legnica, Luboń, Oświęcim, Pabianice, Piła, Płock, Pobiedziska, Świnoujście, a teraz dołączył do nich Szczecin.
Solaris ma wyłączność
Przetarg został ogłoszony w październiku ubiegłego roku, a termin składania ofert w postępowaniu upłynął w połowie grudnia. Postępowanie na pojazdy hybrydowe zostało podzielone na dwie części: na dostawę ośmiu autobusów jednoczłonowych oraz tyle samo autobusów przegubowych. Co nietypowe, w pojazdach musiały znaleźć się wydzielone i oznaczone miejsca dla psów przewodników.
Do obu części postępowania
zgłosił się jedynie Solaris. Pojazdy 12-metrowe producent był gotów dostarczyć za 18,08 mln zł brutto, co przekraczało budżet, określony na kwotę 16,76 mln zł brutto. Przegubowce Solaris wycenił na 23,88 mln zł brutto, co mieściło się w budżecie określonym na kwotę 24,21 mln zł brutto.