Partnerzy serwisu:
Mobilność

Szczecin jak Helsinki. Będzie można zamówić autobus przez telefon

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Szczecin jak Helsinki. Będzie można zamówić autobus przez telefon
fot. Szczecinolog, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsPKS Szczecin
Od kwietnia ruszy na szczecińskim osiedlu Podjuchy zorganizowana przez tamtejszy ZDiTM linia autobusowa… bez linii. Dwa minibusy marki Mercedes będą wozić pasażerów, którzy wcześniej poproszą o to przez telefon, z miejsca które sobie zażyczą. Autobusy mają dowozić pasażerów do pętli autobusowej. To rozwiązanie, na którym chcą oprzeć swój transport publiczny m.in. Helsinki, a uczestnicy niedawnych targów IT Trans w Karlsruhe widzą w nim przyszłość transportu publicznego.

Już w zeszłym roku szczecińscy urzędnicy zapowiadali uruchomienie takiej usługi, przy czym twierdzili, że ruszy z początkiem tego roku. Teraz mowa o kwietniu i też nie podano konkretnej daty jej uruchomienia. Ale w przetargu wybrano już przewoźnika (PKS Szczecin), który za 740 tys. zł zrealizuje usługę do końca roku.

Jak zamówić autobus

Osiedle na Podjuchach położone jest na wzgórzach, stąd niektórzy mieszkańcy mogą mieć kłopot z dostaniem się do pętli. Usługa będzie więc polegała na możliwości zamówienia niewielkiego busa, mieszczącego do 20 pasażerów, ale przystosowanego do przewożenia osób niepełnosprawnych, przez telefon lub przez internet, a także przez smartfona. ZDiTM rozważa na razie 17 punktów, w których ma się zatrzymywać autobus. Trasa będzie zmienna, algorytm wyliczy najbardziej optymalną drogę między punktami z jakich wpłynęły zgłoszenia. Pasażer otrzyma informację zwrotną, że może liczyć na zamówiony kurs. Urzędnicy wskazują, że najlepiej zamówić autobus z 24–godzinnym wyprzedzeniem, bo im wcześniej to zrobimy, tym bardziej do naszego życzenia będzie dostosowana trasa.

– Nie będzie odjazdów autobusów bez pasażera, częstotliwość kursowania wyznaczy natomiast, ze względu na specyfikę tego rodzaju transportu, pasażer – tłumaczył w zeszłym roku Krzysztof Miler. Na kursy będą obowiązywały bilety komunikacji miejskiej, choć początkowo nie będzie można ich kupić w pojeździe.

Mieszkańcy osiedla chcieliby, żeby autobusy miały też inne przystanki docelowe niż tylko pętla autobusowa (sens takiej komunikacji polega właśnie na dowiezieniu pasażerów do regularnych linii). W rozmowie ze szczecińską „Gazetą Wyborczą” wspominają o dwóch szkołach i kościele. Chcą też by autobusy kursowały przez cały tydzień, a nie tylko w dni powszednie.

Helsinki mają plan

To nie jest usługa nowa, nawet w Polsce (od kilku lat podobna funkcjonuje w Krakowie), ale od pewnego czasu budzi duże emocje, bo specjaliści ds. transportu publicznego właśnie na takim zindywidualizowaniu usług widzą przyszłość tej branży. Od trzech lat tzw. Kutsuplus działa w Helsinkach. To dziewięcioosobowe busy, droższe niż zwykłe autobusy, ale tańsze niż taksówki. Każdy z pasażerów płaci dzięki smartfonowej aplikacji za podróż od punktu A do punktu B.

W Helsinkach Kutsuplus to część planu zakładającego, że do 2025 r. samochód stanie się w tym mieście zbędny, bo całość potrzeb transportowych spełni komunikacja publiczna. Według ekspertów jeśli i inne miasta chciałyby sobie postawić podobny cel, zarządcy komunikacji publicznej powinni czerpać wzory jeśli chodzi o obsługę klienta od takich firm jak Uber, czy Lyft, które za podstawowy cel stawiają sobie maksymalne uproszczenie korzystania z ich usług po stronie pasażera. Mówił o tym w rozmowie z naszym serwisem m.in. Frode Hvattum, dyrektor ds. rozwoju spółki Ruter, czyli organizatora transportu w Oslo.

W Szczecinie biorą pod uwagę rozszerzenie tej usługi na inne dzielnice pod warunkiem, że sprawdzi się w Podjuchach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Szczecin. 35 nowych wiat

Przestrzeń

Szczecin. 35 nowych wiat

Redakcja/inf. pras. 28 kwietnia 2023

Szczecin z umową na kursy ponad 30 linii autobusowych

Prawo & Finanse

Szczecin: Powrót komunikacji z wakacji z kompromisami

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Szczecin. 35 nowych wiat

Przestrzeń

Szczecin. 35 nowych wiat

Redakcja/inf. pras. 28 kwietnia 2023

Szczecin z umową na kursy ponad 30 linii autobusowych

Prawo & Finanse

Szczecin: Powrót komunikacji z wakacji z kompromisami

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5