Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wybuduje dla Szczecina 26 węzłów przesiadkowych w ramach realizacji Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt inwestycji to 98 mln zł, ale miasto liczy na uzyskanie 70 mln zł dofinansowania. Cały projekt ma być gotowy w 2022 r.
13 grudnia 2017 roku Prezydent Miasta Szczecin Pan Piotr Krzystek udzielił pełnomocnictwa SSOM-owi na realizację Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w zakresie budowy 26 węzłów przesiadkowych na terenie stolicy województwa zachodniopomorskiego. SSOM będzie tym samym pełnił rolę inwestora zastępczego gminy dla tego ważnego elementu budowy całej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. – Budujemy spójny system transportu publicznego w metropolii szczecińskiej. Współpraca wszystkich partnerów tego przedsięwzięcia pozwoli stworzyć lepsze warunki podróżowania dla mieszkańców ponad pół milionowego obszaru metropolitalnego – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego jest liderem projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Partnerami są PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Województwo Zachodniopomorskie, gminy: Szczecin, Police, Gryfino, Goleniów, Kobylanka, Stargard oraz Miasto Stargard. Wartość przedsięwzięcia, obejmującego modernizację linii kolejowych oraz przebudowę i budowę węzłów przesiadkowych, wynosi 740 milionów złotych, z czego 85 procent, czyli 512 milionów złotych będzie pochodzić z dofinansowania unijnego. Resztę pokryją proporcjonalnie partnerzy projektu.
– To największy i najbardziej kompleksowy z projektów złożonych przez polskie metropolie - zapewnia prezydent Szczecina. – Do 2022 r. powstanie zmodernizowana sieć kolejowa wraz z nowoczesnymi węzłami przesiadkowymi w poszczególnych miejscowościach – dodaje prezydent.
– W sumie na terenie Szczecina pojawi się 26 z 40 dla całej SKM węzłów przesiadkowych. – Każdy z nich będzie połączeniem przystanku kolejowego, modernizowanego przez PLK, z budowanym przez nas przystankiem komunikacji miejskiej oraz parkingiem rowerowym i samochodowym w modelu park&ride, bike&ride – tłumaczy Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM. – W sumie 630 miejsc parkingowych dla rowerów i 1879 dla samochodów osobowych – dodaje Walaszkowski. Koszt budowy węzłów to 98 mln zł, ale Szczecin liczy na uzyskanie 70 mln zł dofinansowania unijnego. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w styczniu.
Od początku istnienia Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego transport publiczny był jedną z osi zainteresowań organizacji. Oprócz inwestycji SSOM prowadzi także działania zmierzające do utworzenia jednego jednego biletu, jednej taryfy i organizatora transportu publicznego na obszarze metropolii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.