Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sygnalizacje dla rowerzystów. Jak to robią w Holandii

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-09-13 14:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy można zaprojektować sygnalizację świetlną tak, by była przyjazna wszystkim uczestnikom ruchu i nie wymuszała długich, bezsensownych postojów? Jak najbardziej. Tego, jak to robić, możemy uczyć się od Holendrów.

Sygnalizacje świetlne w wielu miejscach są niezbędne, jednak zwykliśmy traktować je jako uciążliwość. Nic dziwnego, często bowiem wymuszają długie, zbędne postoje. Najwięcej powodów do narzekań mają piesi i rowerzyści, dla których pokonanie dużych skrzyżowań łączących kilkupasmowe arterie może zająć ponad dwie minuty. Niezmotoryzowanie są dodatkowo zmuszeni do wciskania przycisków, co w przypadku rowerzystów okazuje się wręcz nielegalne

Tego, jak projektować przyjazne światła, moglibyśmy uczyć się od Holendrów. Posłużymy się przykładem miejscowości Den Bosch (‘s-Herogenbosch), o której kiedyś już pisaliśmy. Okazuje się, że pokazywanie najszybszej drogi przez skrzyżowanie stanowi jedynie wisienkę na torcie. Tamtejsze sygnalizacje są po prostu przemyślane od podstaw i tworzone z równą dbałością dla wszystkich uczestników ruchu.

Pętle w ścieżkach i krótkie cykle

Holendrzy podchodzą do ruchu rowerowego bardzo poważnie. Ścieżek dla cyklistów nie traktuje się tam po macoszemu i projektuje równie starannie, jak trasy przeznaczone dla aut. Dlatego nikogo nie dziwi fakt, że na holenderskich drogach rowerowych pojawia się rozwiązanie obecne w przypadku Polski jedynie na jezdniach – pętle indukcyjne w nawierzchni. Dzięki nim rowery wykrywane są automatycznie na tyle daleko od przejazdów, że jadący rowerzysta często otrzymuje zielone z miejsca, bez jakiegokolwiek oczekiwania.

Uwagę zwracają również ściśle dostosowane do liczby pojazdów czasy świateł zielonych. O ile w Polsce zielone palą się najkrócej przez ok. kilkanaście sekund (zazwyczaj znacznie dłużej), o tyle Holendrzy nie widzą żadnego problemu w tym, by paliły się zaledwie kilka. W przypadku jednego pojazdu czas trwania światła zielonego wynosi zaledwie 4 sekundy, co w zupełności wystarczy do przepuszczenia go przez skrzyżowanie.

Dzięki częstszym zmianom ruch na skrzyżowaniu odbywa się sprawniej, a oczekiwanie nie jest na tyle nużące, by skłaniać do łamania przepisów i przejazdów na czerwonym.

Przyciski? Tylko jako pomoc

Bardziej wnikliwi z pewnością zauważą obecność przycisków dla rowerzystów przy przejazdach przez jezdnie. Warto zawczasu uprzedzić, że pełnią rolę jedynie pomocniczą. Ich wciskanie nie jest konieczne w celu wywołania zielonego.

Z innych ciekawostek ułatwiających życie zaobserwować można liczniki odmierzające czas do zmiany światła. Choć nie są całkowicie niezbędne, poprawiają komfort podróżowania.

Warta uwagi jest również kwestia priorytetu komunikacji zbiorowej. Autobusy przyjeżdżające na czas lub spóźniające się dostają zielone jako pierwsze. Pozostałe traktowane są na równi z rowerzystami i samochodami.



Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Niebezpieczna zielona strzałka? Wojciechowicz: Rozdmuchany problem

Prawo & Finanse

Niebezpieczna zielona strzałka? Wojciechowicz: Rozdmuchany problem

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2016

Warszawa: Znikają zielone strzałki. Wiceprezydent: Poleciłem wstrzymać

Prawo & Finanse

Warszawa: Znikają zielone strzałki. Wiceprezydent: Poleciłem wstrzymać

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2016

Dania. Rowerem w prawo na czerwonym? To działa

Komunikacja

Dania. Rowerem w prawo na czerwonym? To działa

Rafał Stawecki 21 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS