Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sygnalizacje dla rowerzystów. Jak to robią w Holandii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Czy można zaprojektować sygnalizację świetlną tak, by była przyjazna wszystkim uczestnikom ruchu i nie wymuszała długich, bezsensownych postojów? Jak najbardziej. Tego, jak to robić, możemy uczyć się od Holendrów.

Sygnalizacje świetlne w wielu miejscach są niezbędne, jednak zwykliśmy traktować je jako uciążliwość. Nic dziwnego, często bowiem wymuszają długie, zbędne postoje. Najwięcej powodów do narzekań mają piesi i rowerzyści, dla których pokonanie dużych skrzyżowań łączących kilkupasmowe arterie może zająć ponad dwie minuty. Niezmotoryzowanie są dodatkowo zmuszeni do wciskania przycisków, co w przypadku rowerzystów okazuje się wręcz nielegalne

Tego, jak projektować przyjazne światła, moglibyśmy uczyć się od Holendrów. Posłużymy się przykładem miejscowości Den Bosch (‘s-Herogenbosch), o której kiedyś już pisaliśmy. Okazuje się, że pokazywanie najszybszej drogi przez skrzyżowanie stanowi jedynie wisienkę na torcie. Tamtejsze sygnalizacje są po prostu przemyślane od podstaw i tworzone z równą dbałością dla wszystkich uczestników ruchu.

Pętle w ścieżkach i krótkie cykle

Holendrzy podchodzą do ruchu rowerowego bardzo poważnie. Ścieżek dla cyklistów nie traktuje się tam po macoszemu i projektuje równie starannie, jak trasy przeznaczone dla aut. Dlatego nikogo nie dziwi fakt, że na holenderskich drogach rowerowych pojawia się rozwiązanie obecne w przypadku Polski jedynie na jezdniach – pętle indukcyjne w nawierzchni. Dzięki nim rowery wykrywane są automatycznie na tyle daleko od przejazdów, że jadący rowerzysta często otrzymuje zielone z miejsca, bez jakiegokolwiek oczekiwania.

Uwagę zwracają również ściśle dostosowane do liczby pojazdów czasy świateł zielonych. O ile w Polsce zielone palą się najkrócej przez ok. kilkanaście sekund (zazwyczaj znacznie dłużej), o tyle Holendrzy nie widzą żadnego problemu w tym, by paliły się zaledwie kilka. W przypadku jednego pojazdu czas trwania światła zielonego wynosi zaledwie 4 sekundy, co w zupełności wystarczy do przepuszczenia go przez skrzyżowanie.

Dzięki częstszym zmianom ruch na skrzyżowaniu odbywa się sprawniej, a oczekiwanie nie jest na tyle nużące, by skłaniać do łamania przepisów i przejazdów na czerwonym.

Przyciski? Tylko jako pomoc

Bardziej wnikliwi z pewnością zauważą obecność przycisków dla rowerzystów przy przejazdach przez jezdnie. Warto zawczasu uprzedzić, że pełnią rolę jedynie pomocniczą. Ich wciskanie nie jest konieczne w celu wywołania zielonego.

Z innych ciekawostek ułatwiających życie zaobserwować można liczniki odmierzające czas do zmiany światła. Choć nie są całkowicie niezbędne, poprawiają komfort podróżowania.

Warta uwagi jest również kwestia priorytetu komunikacji zbiorowej. Autobusy przyjeżdżające na czas lub spóźniające się dostają zielone jako pierwsze. Pozostałe traktowane są na równi z rowerzystami i samochodami.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

Komunikacja

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

informacja prasowa Yunex 06 kwietnia 2023

Tarnów: Tymczasowe ronda wygrały z sygnalizacją świetlną

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

Komunikacja

Yunex: Jak oszczędzać energię w mieście?

informacja prasowa Yunex 06 kwietnia 2023

Tarnów: Tymczasowe ronda wygrały z sygnalizacją świetlną

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5