Samorząd Świdnika planuje zbudować węzeł przesiadkowy między różnymi środkami komunikacji miejskiej. Będzie on zlokalizowany w pobliżu przystanku kolejowego Świdnik Miasto. Obiekt ma zostać oddany do użytku za około 2 lata. W ramach inwestycji, dofinansowanej ze środków zewnętrznych, wykonane zostaną prace dodatkowe jak ciągi pieszo-rowerowe.
Świdnik to miasto będące stolicą powiatu, zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie Lublina - graniczy z nim od zachodu. Obecnie liczy ok. 40 tys. mieszkańców. Co ciekawe, słynące z przemysłu lotniczego miasto i stale rozwijające się miasto nie posiada dworca autobusowego. Dlatego autobusy, z których najwięcej obsługuje trasy do stolicy regionu, nie mają jednego głównego przystanku. Nie ułatwia to korzystania z transportu publicznego, zwłaszcza dla osób nie znających tutejszych "tajników" komunikacji miejskiej.
Jakie centrum komunikacyjne?Władze miasta planują jednak to zmienić. Po kilku latach przygotowań budowa autobusowego węzła przesiadkowego staje się coraz bardziej realna. Jak podał miejski serwis informacyjny „swidnik.pl”, jeszcze w tym miesiącu samorząd lokalny powinien dysponować dokumentacją projektową obiektu. Dworzec przesiadkowy ma powstać w rejonie przystanku kolejowego Świdnik Miasto. Podstawowym założeniem przedsięwzięcia jest integracja różnych środków komunikacji zbiorowej w jednym miejscu, co ma podnieść atrakcyjność transportu publicznego dla mieszkańców miasta i powiatu. Atutem rozwiązania integrującego transport ma być przejazd przez dworzec różnych pojazdów komunikacji zbiorowej, obsługujących trasy na terenie miasta, ruch lokalny i dalekobieżny.
Węzeł przesiadkowy zostanie wyposażony w różną infrastrukturę. Obok peronów, placów manewrowych i parkingów, będzie to zadaszona poczekalnia, miejsca postojowe dla samochodów, motocykli i rowerów. Powstanie również stacja roweru miejskiego. Dworzec będzie oświetlony i objęty monitoringiem. Dla poprawy dostępu do obiektu dla pieszych i rowerzystów powstanie ciąg pieszo-rowerowy w kierunku wschodnim, wzdłuż ul. Targowej. W ramach przedsięwzięcia przebudowany zostanie fragment jednej z miejskich ulic.
Przedsięwzięcie jest obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowej. Kolejnym etapem realizacji zadania będzie uzyskanie decyzji niezbędnej dla realizacji inwestycji. Zakłada się, że prace rozpoczną się wiosną przyszłego roku i potrwają do końca 2019 roku.
Finansowanie
Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Świdniku jest elementem większego projektu pn. „Zintegrowane z koleją węzły przesiadkowe oraz park&ride w mieście Świdnik, mieście Lubartów, gminie Nałęczów oraz w gminach Lubartów, Konopnica i Niedrzwica Duża", który zakłada budowę 5 przesiadkowych węzłów komunikacyjnych wraz z innymi inwestycjami usprawniającymi transport w obrębie lokalizacji węzłów. Przedsięwzięcie wpisano na listę projektów Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego i ma zagwarantowane dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020. Wartość projektu wynosi 34 443 000 zł, z czego „świdnicka” inwestycja pochłonie ok. 10 mln zł.
PKP przebuduje swój dworzec
Co istotne, w ramach innego zadania przebudowany zostanie pobliski dworzec kolejowy. Nastąpi to staraniem jego zarządcy, czyli PKP SA. Władze miasta chciałyby, aby jego architektura była spójna z obiektami planowanego centrum przesiadkowego.