Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Studium wykonalności krakowskiego metra z dofinansowaniem

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
17-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa krakow.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Studium wykonalności krakowskiego metra z dofinansowaniem
fot. krakow.pl
W poniedziałek 16 października podpisano umowę na dofinansowanie opracowania studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Koszt przedsięwzięcia to 10 mln zł, z czego 50 proc. zagwarantuje miasto jako wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ogłoszenie zamówienia publicznego przewidziano na koniec 2017 roku, a planowany termin odebrania opracowania to koniec 2019.

Działania Krakowa są pokłosiem wyników referendum z 25 maja 2014 roku. Ponad 55 proc. mieszkańców biorących w nim udział wypowiedziało się za realizacją metra. W odpowiedzi na wyniki referendum prezydent Krakowa powołał zespół zadaniowy ds. realizacji wyników referendum. W jego skład zostali powołani pracownicy Urzędu Miasta Krakowa, krakowskich uczelni oraz niezależni eksperci.

Wariant metro + metrobus

W wyniku prac zespołu został przygotowany zakres rzeczowy do zlecenia opracowania studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra. Obejmowało ono swym zakresem cały obszar miasta i zakładało różne warianty rozwoju sieci transportowej. Celem opracowania było przede wszystkim zaproponowanie takich rozwiązań w zakresie systemu transportowego, których efektem byłoby odwrócenie negatywnego trendu wzrostu udziału podróży wykonywanych samochodem osobowym oraz zwiększenie przepustowości sieci tramwajowej.

W ramach opracowania przeprowadzono m.in. analizy społeczno-gospodarcze, ruchowe, ekonomiczne, finansowe, wrażliwości, realizacyjne, wpływu na środowisko. W toku prac opracowano kilkadziesiąt wariantów rozwoju systemu transportu, z których do dalszej realizacji zarekomendowano wariant „MetroMetrobus”. Zakłada on budowę jednej linii metra o przebiegu zgodnym ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa (za wyjątkiem odcinka prowadzonego w ciągu alei Jana Pawła II) na kierunku wschód-zachód o długości około 15 km oraz rozwój systemu szybkiego tramwaju bez budowy nowego tunelu. Rozwój systemu szybkiego tramwaju dotyczy modernizacji i podniesienia parametrów odcinków istniejących tramwaju tradycyjnego, a także budowy nowych odcinków tramwajowych o parametrach odpowiadających wymaganiom szybkiego tramwaju. Ponadto zostanie zapewniony priorytet dla tramwajów w systemie sterowania ruchem.

Potrzeba pogłębionych analiz

Wyniki opracowania dały podstawę do podjęcia decyzji dotyczącej kontynuacji prac projektowych, jakimi powinny być „Studium wykonalności” lub „Koncepcja budowy premetra/metra”.Podjęcie decyzji o budowie szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego wymaga opracowania dokumentacji o wyższym stopniu szczegółowości oraz uwzględniającego szczegółowe aspekty techniczne dotyczące m.in. warunków geologicznych, układu torowego (plan i profil trasy; przekroje poprzeczne i podłużne), technologii wykonania tuneli szlakowych i stacji, zasilania elektrotrakcyjnego, rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną, parametrów eksploatacyjnych taboru.

W tym celu Kraków przygotował wniosek o dofinansowanie studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), współfinansowanego przez Unię Europejską. Wniosek 3 lutego tego roku uzyskał akceptację Ministerstwa Rozwoju. Był to pierwszy etap oceny. Kolejnym krokiem była ocena Komisji Europejskiej.

23 czerwca Ministerstwo Rozwoju zamieściło na swojej stronie internetowej informację o propozycji podziału środków z budżetu trzeciego konkursu o wsparcie projektów transportowych z Instrumentu „Łącząc Europę”. Wśród zarekomendowanych do wsparcia projektów było m. in. „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Rekomendacja dla przyznania wsparcia finansowego dla była uwarunkowana złożeniem dobrej jakości wniosku aplikacyjnego.

Komisja Europejska w ramach konkursu CEF zarekomendowała do wsparcia projekty wdrażające transport zrównoważony – przede wszystkim projekty kolejowe, a także projekty dotyczące inwestowania w budowę infrastruktury paliw alternatywnych oraz w ekologiczny transport miejski. Polska złożyła w konkursie 20 wniosków aplikacyjnych, jednak jedynie 10 spośród nich zyskało aprobatę Komisji Europejskiej, w tym wniosek Krakowa
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5