fot. Shinxenius, lic. CC BY-SA 3.0sygnalizacja świetlna w Hiszpanii
Sto lat temu w Cleveland zamontowano pierwszą opatentowaną elektryczną sygnalizację świetlną. Jeszcze bez żółtego światła, ale za to bezpieczną. W przeciwieństwie do wcześniejszych podobnych instalacji gazowych.
Sygnalizacja zawisła 5 sierpnia 1914 r. na skrzyżowaniu East 105th Street z Euclid Avenue. Zainstalowała ją firma American Traffic Signal Company, a sam pomysł był dziełem mieszkańca Cleveland Jamesa Hoge’a, który rok wcześniej wpadł na pomysł, by informować kierowców zielonym i czerwonym światłem o tym, czy mogą bezpiecznie przejechać skrzyżowanie. Procedurę patentową udało się zakończyć w 1918 r.
W planach Hoge’a na każdym roku skrzyżowania miał stanąć słup z tablicą oświetlaną dwiema lampami. Na tablicy w odpowiednim momencie włączałby się czerwony napis „Stop” i zielony „Move” (ostatecznie w Cleveland na zielono wyświetlało się „Proceed”). Światła były kontrolowane przez operatora siedzącego w budce. Każdą zmianę świateł sygnalizował dzwonek.
Hoge nie był jednak pierwszy. Dwa lata wcześniej policjant z Salt Lake City Lester Wire wymyślił podobne urządzenie, które prąd pobierało z przewodów zasilających tramwaje. Stanęło na skrzyżowaniu Main Street i 200 South. Wire nie był w stanie opatentować swojego urządzenia, po w czasie wojny został powołany do wojska.
Sygnalizacja w kolejnych latach się rozwijała. Żółte światło ostrzegawcze, które zapalało się między czerwonym a zielonym wymyślił również policjant, William Potts i zaświeciło się po raz pierwszy w Detroit w 1920 r. Trzy lata wcześniej we wspomnianym Salt Lake City udoskonalono system tworząc skoordynowaną sygnalizację świetlną. W 1922 r. w Huston po raz pierwszy zainstalowano sygnalizację sterowaną automatycznie, za to Toronto może się chwalić, że jest pierwszym miastem, które w całości skomputeryzowało system sygnalizacji. Stało się to w 1963 r.
Światła elektryczne miały ogromną zaletę, bo… nie wybuchały. Amerykanie wcale nie byli pierwszymi eksperymentatorami jeśli chodzi o ten sposób regulowania ruchu. W 1868 r. przed budynkiem brytyjskiego parlamentu stanął słup z trzema semaforami i świecącymi na czerwono i zielono gazowymi lampami. Lampy były ręcznie zapalane i gaszone przez obsługującego je konstabla. Projekt inżyniera kolejowego J.P. Knighta bardzo się podobał, do momentu gdy po trzech tygodniach doszło do eksplozji spowodowanej wyciekiem gazu. Źródła nie są zgodne czy policjant obsługujący światła zginał, czy został ciężko ranny, w każdym razie eksperymenty zarzucono, do momentu gdy wynaleziono sygnalizację elektryczną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.