Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Starachowice: 40 mln euro na rozwój fabryki MAN-a

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-11-17 17:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Starachowice: 40 mln euro na rozwój fabryki MAN-a
Autobus MAN Lion's City GL CNG Materiały MAN Truck & Bus Polska
MAN zamierza zainwestować ok. 40 mln euro w rozwój fabryki autobusów w Starachowicach. Zadeklarował to Piotr Stański, prezes MAN Truck&Bus Polska, podczas konferencji „Ekonomia i ekologia – wyzwaniem dla transportu publicznego”, która w ubiegłym tygodniu odbyła się w Starachowicach.

– Dla MAN, Starachowice są miejscem wyjątkowym. Od 11 lat budowane są tutaj nasze autobusy. W starachowickiej fabryce jesteśmy od strony technologicznej i organizacyjnej sprostać największym wyzwaniom. Chcemy zainwestować 40 mln euro w rozwój tej fabryki – powiedział Piotr Stański. Przypomniał jednocześnie, że w najbliższym czasie do Starachowic zostanie przeniesiony z Poznania montaż całych autobusów (obecnie ma tu miejsce produkcja i montaż komponentów i nadwozi). W tym celu, w Starachowicach rozpoczęła się niedawno rozbudowa hal fabrycznych.

Podczas konferencji w Starachowicach zaprezentowano walory nowego produktu niemieckiego koncernu – autobusu MAN Lion's City GL CNG, napędzanego gazem ziemnym, który we wrześniu podczas Targów Samochodów Użytkowych w Hanowerze został uroczyście uhonorowany tytułem „Bus of the Year 2015”. Autobus ten ma 18,75 m długości, zabiera do 142 osób i – co niezwykle ważne dla sprawnej wymiany pasażerów na przystankach w dużych aglomeracjach – posiada aż pięcioro drzwi.

MAN Lion's City GL CNG jest bez wątpienia autobusem przyjaznym dla środowiska: emituje bowiem zanieczyszczenia znacząco poniżej – i tak już bardzo restrykcyjnej – normy Euro VI. Emisja dwutlenku węgla w przypadku tego autobusu jest o ok. 17% niższa niż w przypadku pojazdu z silnikiem Diesla. Autobus ten pozwala zaoszczędzić ponad 15% kosztów cyklu eksploatacji w porównaniu z autobusem z napędem wysokoprężnym. – Ten autobus to pomost między dniem dzisiejszym i dniem jutrzejszym – mówił Krzysztof Gawroński, dyrektor ds. sprzedaży autobusów MAN w Polsce.

Nowoczesny silnik „czyści” środowisko naturalne

W silnikach autobusów MAN dostosowanych do normy Euro VI, emisja tlenków azotu została zmniejszona o ok. 80% względem silników przystosowanych do normy Euro V. Redukcja cząstek stałych wyniosła natomiast ok. 66%. – Przy normie Euro VI następuje nie tylko zmniejszenie skali emisji cząstek stałych, ale też zmniejszenie liczby cząstek stałych. Tymi silnikami niemalże czyścimy środowisko, praktycznie „oddajemy” je czystsze niż było wcześniej. Wyzwanie dla spełnienia normy Euro VI było ogromne, inżynierowie dokonali wielkiego skoku technicznego. Te autobusy tworzą komunikację przyjazną dla naszego zdrowia, ekologiczną – sygnalizował prof. Zdzisław Chłopek z Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej.

Podczas konferencji demonstrowano też m.in. autobusy hybrydowe, odzyskujące energię z hamowania, którą później używają do rozpędzania. – Autobus hybrydowy nie wymaga żadnych inwestycji przy wprowadzaniu go na rynek, a jednocześnie pozwala na oszczędność nawet do 30% paliwa – zwracał uwagę Waldemar Sęk, Product Manager MAN Truck & Bus Polska.

Elektrobus mniej ekologiczny od tradycyjnego autobusu?

Jedną z bardziej wyrazistych konkluzji starachowickiej konferencji był wniosek, iż mitem jest powszechne przekonanie o wysokiej szkodliwości autobusów z silnikami spalinowymi dla środowiska naturalnego. Nie brakuje bowiem głosów, że w polskich realiach tak naprawdę mitem jest bowiem „ekologiczność” autobusów elektrycznych. Jeśli bowiem gros energii elektrycznej w Polsce wytwarzane jest w dalszym ciągu z węgla (i to się na razie nie zmieni – wicepremier Janusz Piechociński zapowiedział niedawno, że nasza energetyka będzie się opierać na węglu prawdopodobnie do 2050 r.), a w dodatku infrastruktura przesyłowa jest w tak złym stanie, że niejednokrotnie na przesyle traci się nawet połowę wytworzonej energii, to trudno mówić o ekologiczności takiego rozwiązania.

MAN jest największym producentem i eksporterem autobusów w Polsce. Na naszym rynku funkcjonuje od 21 lat. Wyprodukował w tym czasie w Polsce ponad 14,5 tys. autobusów i ponad 52 tys. ciężarówek, a łączna wartość inwestycji, w perspektywie od 2002 r., przekroczyła 250 mln euro.

Jutro zamieścimy drugą część relacji ze starachowickiej konferencji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wizyta w fabryce MAN. Trzy tygodnie na autobus

Komunikacja

Wizyta w fabryce MAN. Trzy tygodnie na autobus

Jakub Dybalski 19 czerwca 2014

MAN przenosi się do Turcji. Co ze Starachowicami?

Prawo & Finanse

MAN przenosi się do Turcji. Co ze Starachowicami?

Jakub Dybalski 23 maja 2014

Autosan dostarcza części tramwajów do Krakowa

Prawo & Finanse

Autosan dostarcza części tramwajów do Krakowa

Jakub Dybalski 03 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS