Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Stadler wyprodukuje i utrzyma 52 pociągi dla kolei miejskiej w Liverpoolu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-02-16 17:11
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stadler wyprodukuje i utrzyma 52 pociągi dla kolei miejskiej w Liverpoolu
wiz. Stadler
Stadler wyprodukuje i utrzyma 52 pociągi dla kolei miejskiej w Liverpoolu
Stadler wyprodukuje i utrzyma 52 pociągi dla kolei miejskiej w Liverpoolu
Stadler wyprodukuje i utrzyma 52 pociągi dla kolei miejskiej w Liverpoolu
Stadler podpisał w czwartek 16 lutego umowę z Merseytravel na produkcję 52 pociągów dla kolei miejskiej Merseyrail w Liverpoolu. Producent będzie odpowiedzialny też za utrzymanie pociągów przez okres 35 lat. Pierwszy skład ma dotrzeć do Liverpoolu w połowie 2019 r.

System komunikacji szynowej w Liverpoolu jest hybrydą rozwiązań metra i kolei miejskiej. Trasy są wydzielone od innej infrastruktury kolejowej i przebiegają w centrum w tunelach. Obecna flota pojazdów Merseytravel, organizatora i operatora komunikacji miejskiej w Liverpoolu, składa się z jednych z najstarszych pojazdów szynowych w Wielkiej Brytanii, z średnią wieku sięgającą 40 lat.

W czwartek 16 lutego Stadler podpisał umowę z Merseytravel na dostawę i późniejsze utrzymanie 52 pociągów. Wartość umowy sięga 700 mln funtów. Kontrakt zawiera też opcję na dostawę kolejnych 60 pojazdów. Dla Liverpoolu nowe składy przyniosą rewolucję: będą one mogły przewieźć o 60% więcej pasażerów, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej liczby siedzeń i przyczynią się do skrócenia czasu przejazdu o 10%.

Wszystkie czterowagonowe składy o długości 64,98 m i szerokości 2,82 m wejdą do eksploatacji do 2021 r., przy czym pierwszy skład przyjedzie na testy w połowie 2019 r. Składy o aluminiowej konstrukcji będą jednoprzestrzenne, z niższą podłogą – na poziomie 960 mm nad główką szyny. Składy będą w stanie przewieźć 486 podróżnych, w tym 182 na miejscach siedzących i dwóch niepełnosprawnych na wózkach. Dzięki wysuwanym stopniom praktycznie wyeliminowany zostanie problem odstępu między pociągiem a peronem,.
Składy będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Będą one zasilane z trzeciej szyny 750V. Przewidziano również ich wyposażenie w baterie, które umożliwią autonomiczną jazdę bez zasilania z trzeciej szyny na terenie zajezdni i hali warsztatowej. Ponadto składy będą mogły w przyszłości zostać dostosowane do napięcia 25 kV AC i systemu ETCS poziom II.

Zadaniem Stadlera będzie utrzymanie taboru przez 35 lat jego eksploatacji. Producent wybuduje w tym celu nową zajezdnię w Kirkdale. Ponadto firma będzie wykonywać zadania związane z utrzymaniem i obsługą istniejącego taboru w Birkenhead. W tym celu Stadler przejmie od Merseytravel 155 pracowników utrzymania i warsztatu. Tym samym liczba pracowników Stadlera w Wielkiej Brytanii wzrośnie do 200 do roku 2019.

System kolei miejskiej Liverpoolu został utworzony w II połowie lat 70. XX w. od połączenia linii podmiejskich i budowy tuneli pod centrum Liverpoolu. Obecnie Merseyrail składa się z 120 km tras i 67 stacji. Obsługą do 2028 r. w ramach udzielonej franczyzy zajmuje się konsorcjum Serco i Abellio. Tabor składa się z 59 pociągów. Codziennie z połączeń korzysta ok. 110 tys. pasażerów (poziom porównywalny z wynikami centralnego odcinka II linii metra w Warszawie).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trójmiasto: Nowe linie PKM i SKM nieprędko?

Przestrzeń

Trójmiasto: Nowe linie PKM i SKM nieprędko?

Witold Urbanowicz 21 grudnia 2016

Śląsk. Dawne linie kolejowe będą trasami rowerowymi

Przestrzeń

Śląsk. Dawne linie kolejowe będą trasami rowerowymi

Rafał Stawecki 16 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS