Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Spór wokół Inspiro zakończony. Porozumienie Metra i Siemensa

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-10-23 09:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Spór wokół Inspiro zakończony. Porozumienie Metra i Siemensa
fot. WU
Metro Warszawskie i konsorcjum firmy Siemens i Newag zawarli porozumienie, kończące długi spór związany z nadmiernym zużywaniem się kół w pociągach Inspiro. Producent na swój koszt wymieni koła w dwóch składach, a ponadto dostarczy dla sześciu pociągów 300 kół i 34 osie.

Metro Warszawskie od dłuższego czasu zmagało się ze zbyt szybkim zużywaniem się kół w nowych pociągach Inspiro i w efekcie nadmiernym, nawet kilkukrotnie szybszym zużywaniem się infrastruktury, zwłaszcza na I linii. Doprowadziło to do dużego i głośnego sporu między spółką a producentem. Zdaniem przewoźnika źródło problemu tkwi w niewłaściwej, przeważnie dwupunktowej współpracy koła i szyny.

O sprawie zrobiło się głośno w 2015 r. Przewoźnik wystąpił wówczas do producenta pojazdów o uznanie problemu za wadę systemową i zlecił wymianę kół w ośmiu składach, zabezpieczając na ten cel środki z gwarancji bankowej. Siemens nie chciał jednak uznać tego za wadę systemową i wystąpił do sądu o zabezpieczenie dowodu (co nie jest jednoznaczne z przesądzeniem o winie). Biegły w swojej opinii odniósł się tylko do II linii, uznając zarazem, że źródłem problemu są nieprawidłowo rozmieszczone i źle działające smarownice na trasie. Tę opinię z kolei odrzucało Metro, zarzucając biegłemu brak kompetencji. Sąd zdecydował ostatecznie – w ramach zabezpieczenia – o przyjęciu opinii, oddalając jednocześnie wnioski Metra o powołanie nowych biegłych.

W grudniu 2015 r. strony zawarły porozumienie, zmierzające do rozwiązania istotnej dla eksploatacji pociągów kwestii. Zgodnie z tym dokumentem zostanie powołany wspólny zespół ekspertów, którego celem będzie zbadanie występowania problemów technicznych, w tym nadmiernego zużywania się kół w najnowszych składach. Strony ustaliły „mapę drogową”, która opisuje zasady działania tego zespołu.

Teraz dzięki współpracy stron i pracy zespołów roboczych udało się wyjaśnić szereg kwestii technicznych, w tym szybszego niż normatywnie zużywanie się kół w początkowej fazie użytkowania. Ustalono w ramach ostatecznego porozumienia, które zawarto 20 października 2017 r., że konsorcjum Siemens i Newag na swój koszt wymieni koła w dwóch składach, w których zużycie jest największe. Producent naprawi ponadto na swój koszt jeden pociąg. Dodatkowo konsorcjum na swój koszt dostarczy dla sześciu pociągów 300 kół i 34 osie, które będą mogły zostać wymienione przez Metro w momencie normatywnego zużycia tych elementów. Jednocześnie, jak informują strony, wysokość gwarancji dobrego wykonania ustalona na mocy kontraktu na poziomie 5% jego wartości zostanie zredukowana do wysokości, którą kontrakt przewidywał na okres rękojmi. Porozumiano się też w kwestii rozliczenia kontraktu.

Metro, jak i konsorcjum zapewniają, że zawarte porozumienie nie kończy współpracy mającej na celu dalszą optymalizację kosztów użytkowania składów Inspiro. Według zapewnień proces zużywania się kół jest stale monitorowany i obecnie nie przekracza norm założonych w technicznej specyfikacji i warunkach kontraktu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5