Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Spór rowerowy w sądzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-10-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Spór rowerowy w sądzie
fot. Zorro2212/lic. CC 3.0
We wtorek odbyła się pierwsza rozprawa związana z postępowaniem wrocławskiej prokuratury przeciwko jednemu z menedżerów BikeU. W sądzie byli też przedstawiciele NextBike’a, głównego konkurenta, bo choć rzecz dotyczy rowerów tylko pośrednio, jest odsłoną trwającej od dłuższego czasu wojny o polski rynek rowerów publicznych.

Sprawa zahacza o nieudany przetarg na system rowerowy w Łodzi. Operatora próbowano tam wybrać już dwukrotnie, co dokładnie opisywaliśmy w naszym serwisie. Za pierwszym razem żadna z firm nie zmieściła się w limicie środków przeznaczonych na rower, za drugim najpierw wygrał NextBike, potem BikeU, a po wykluczeniu obu, przetarg unieważniono. Łódź wciąż myśli o uruchomieniu systemu (z tysiącem rowerów byłby drugim co do wielkości w Polsce), ale na razie trzecie postępowanie przetargowe utknęło na etapie sporów o warunki.

Spór o pieniądze

Menedżer BikeU znalazł się z kolei we wtorek w sądzie z powodu podejrzenia o fałszerstwo dokumentu poświadczającego zabezpieczenie finansowe jego firmy. Wątpliwości powstały, gdy wystawiający zaświadczenie bank BZ WBK nie potwierdził sumy, która na nim widniała. Co prawda potwierdzenie nie było częścią dokumentów przetargowych, w Łodzi tłumaczono nam swego czasu, że został przesłany do ratusza podczas wymiany korespondencji, w odpowiedzi na jedno z zapytań zamawiającego, ale prokuraturę zawiadomił bank. W każdym razie ostatecznie, jak wyżej wspomnieliśmy, przetarg unieważniono.

Sam Jeż przekonuje, że o złamaniu prawa nie ma mowy. Murem stoją za nim też przedstawiciele firmy Egis, międzynarodowego potentata z branży infrastrukturalnej, której własnością jest BikeU.

Całą sprawa jest drobną bitwą w większej wojnie jaka toczy się o branżę miejskich rowerów w Polsce. Usługa, która kilka lat temu była zupełnie nieznana, dziś jest hitem w każdym większym mieście w Polsce, a rozsławił ją przede wszystkim sukces warszawskiego Veturilo, które – choć nie było pierwsze – to uruchomione w dużej skali, „chwyciło” i dziś warszawskie wypożyczenia sięgają kolejnych milionów.

Wojny rowerowe

Systemy miejskich rowerów działają w blisko 20 miastach. Największym operatorem jest wrocławski NextBike, który wzoruje się na podobnych systemach w Niemczech (sama firma jest od 2013 r. własnością notowanej na giełdzie spółki z branży reklamowej CAM Media, która właśnie zmienia nazwę i przekształca się w LARQ Group). Obsługuje m.in. wspomniane Veturilo, które dziś liczy sobie 3 tys. rowerów i jest największym systemem w tej części Europy, ale też rowery we Wrocławiu, Białymstoku czy Poznaniu. BikeU, powiązane ze wspomnianą francuską firmą Egis, to Szczecin, Bielsko–Biała i uruchomiony w tym roku rower miejski w Bydgoszczy. Romet Rental Systems, który ma nadzieję włączyć się w tę rywalizację, to rowery w Toruniu i Rzeszowie.

Rowery miejskie to branża specyficzna i trudna, w dużym stopniu oparta o dofinansowanie ze strony miast, bo system z zasady nie jest dochodowy. W dodatku w każdym z miast osobno operator ustala z ratuszem sposób rozliczeń, możliwość zarabiania na reklamach i opłatach użytkowników, itp. Istotne znaczenie ma więc zdobycie kilkuletniej umowy w danym mieście, bo to daje w tym miejscu przewagę w przyszłości. Po jakimś czasie operatora można zmienić, ale to skomplikowana operacja. Gdy ponad rok temu BikeU miał przejąć obsługę roweru miejskiego w Krakowie od NextBike’a, zakończyło się to fiaskiem. Obie firmy wzajemnie zarzucały sobie brak współpracy. Dziś krakowianie jeżdżą na sprzęcie NextBike’a, ale operatorem jest zupełnie inna spółka – Smart Bikes.

„Puls Biznesu”, który opisał konflikt zwraca też uwagę na historię sprzed kilku lat, gdy Marcin Jeż reprezentował inną firmę, zainteresowaną przejęciem udziałów w NextBike’u. Z transakcji ostatecznie nic nie wyszło, ale wiedza o know–how i sposobie działania pozostała. Według NextBike’a jest wykorzystywana w czasie rywalizacji w przetargach. Spór o to czy to nieuczciwa konkurencja też trafił do sądu. Razem ze sporem krakowskim i ciągnącą się od dłuższego czasu awanturą w Łodzi, składa się to na bardzo ostrą rywalizację.

Największa bitwa za rok?

Przed NextBike’m zresztą duże wyzwanie. W przyszłym roku kończy się umowa na Veturilo, Warszawa rozpisze więc przetarg na obsługę systemu. W stolicy podchodzą do sprawy równie poważnie, jak cztery lata temu gdy przygotowywano uruchomienie roweru miejskiego. W dzielnicach odbywają się konsultacje z mieszkańcami w sprawie tego jak ulepszyć system. Inną podstawą sporządzenia warunków zamówienia będzie analiza jego funkcjonowania zlecona zewnętrznej firmie. NextBike, jako operator, który przez cztery lata Warszawę poznał od podszewki, ma z tego powodu bonus na starcie, ale tego, że od 2017 r. dalej będzie zarządzał systemem nie może być pewien. BikeU ogólnie zaznacza, że interesuje go każdy przetarg.

LINK DO BIAŁEJ KSIĘGI MOBILNOŚCI



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5