Czterej giganci rynku złożyli swoje propozycje w jednym z największych tegorocznych przetargów autobusowych. PKM Sosnowiec kupuje łącznie 78 autobusów czterech rodzajów, a otwarte dziś (czwartek) oferty złożyły MAN, Solaris, Mercedes i Volvo.
W PKM Sosnowiec nie ukrywają zadowolenia z tego, że oferty złożyli producenci dominujący na polskim rynku (spośród ok. 700 autobusów miejskich dostarczonych w zeszłym roku Solaris sprzedał 333 a MAN – 122) i europejscy giganci, czyli Volvo i reprezentowany nad Wisłą przez dystrybutora EvoBus, Mercedes. Dzięki temu jest w czym wybierać. Nic jednak dziwnego, skoro sosnowieckie zamówienie to jedno z największych w tym roku w kraju, a jego wartość najpewniej przekroczy 100 mln zł.
W Sosnowcu na razie nie mówią o wysokościach złożonych ofert i ewentualnym zmieszczeniu się w kosztorysie (choć w PKM usłyszeliśmy, że pod tym względem „są zadowoleni”), ale wiadomo kto przedstawił przewoźnikowi propozycje.
Przetarg podzielono na cztery części w zależności od rodzaju autobusów. Pierwsza to standardowe, 12-metrowe autobusy na olej napędowy (24 sztuki), druga to 12-metrowe hybrydy spalinowo-elektryczne (25 sztuk), trzecia to 18–metrowe przegubowce na olej napędowy (19 sztuk) i wreszcie czwarta to 18-metrowe hybrydy (10 sztuk).
Tylko Solaris złożył ofertę we wszystkich czterech częściach. MAN chce dostarczyć oba rodzaje autobusów standardowych, oraz przegubowce z napędem diesela. Mercedesy zostały zaproponowane w części zamówienia na 12-metrowe diesele. Volvo z kolei postawiło na autobusy hybrydowe, składając oferty na dostawy zarówno 12-metrowych jak i 18-metrowych pojazdów z tym napędem. Mimo „specjalizacji” większości oferentów nie ma więc części, w której złożono by tylko jedną propozycję. PKM ma z czego wybierać.
W zależności od rozmiaru autobusy, całkowicie niskopodłogowe, muszą pomieścić minimum 86 pasażerów lub minimum 130 pasażerów. Zamawiający wymaga, by 25 proc. mogło podróżować na miejscach siedzących, ale jednocześnie zaznaczył w dokumentach przetargowych, że oczekuje ofert na autobusy o jak największej pojemności. Wszystkie pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6.
O wyborze ofert zdecyduje przede wszystkim cena (85 proc.). Pozostałe punkty będzie można uzyskać za bardzo rozbudowane kryteria techniczno–eksploatacyjne.
Zakupy w Sosnowcu są związane z wykorzystaniem pieniędzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–20.
Już 15 czerwca w Warszawie
#MobilityPoland - Konferencja inna niż wszystkie. Tam dowiesz się którędy w Polsce może pojechać hyperloop, jak się buduje miasto i kim będzie pasażer przyszłości.
Więcej na ten temat tutaj.