Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Solaris Tramino Jena - hit Trako

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2013-10-02 10:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Solaris Tramino Jena - hit Trako
Jakub Madrjas
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris Tramino Jena - hit Trako
Solaris zakończył budowę pięciu tramwajów dla niemieckiej Jeny. Jeden z nich został zaprezentowany na targach Trako w Gdańsku i cieszył się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Przyjrzyjmy się dokładnie pierwszym tramwajom, jakie trafią z polskich fabryk na niemieckie tory.

Podpisana w II połowie 2011 roku umowa na dostawę pięciu tramwajów dla Jenaer Nahverkehr GmbH była pierwszym zagranicznym, a drugim w ogóle (po Poznaniu) kontraktem Solarisa w segmencie szynowym. Po mieście znanym z fabryk Zeissa kursują już autobusy bolechowskiego producenta. Właśnie wysoka ocena dostarczonych pojazdów była, według przedstawicieli Solarisa, przyczyną zamówienia przez Jenę tramwajów tego właśnie producenta. Wartość kontraktu to 13,7 miliona euro.

Sieć tramwajowa w Jenie istnieje od 1901 roku. Długość torowisk wynosi 23,7 km (w tym 3,4 km toru pojedynczego) - wszystkie o wąskim rozstawie szyn 1000mm. Prowadzonych jest 8 linii tramwajowych (linie dzienne 1-5, oraz linie nocne 25, 34 i 35), do których obsługi przewoźnik ma do dyspozycji 19 tramwajów AEG GT6M-ZR i 14 tramwajów Bombardier GT6M-ZR.

Dariusz Długaszek, dyrektor ds. sprzedaży pojazdów szynowych Solarisa poinformował, że wszystkie pięć pojazdów jest już gotowych. Przechodzą teraz w Jenie testy homologacyjne, ale technicznie nie zostały jeszcze odebrane przez zamawiającego.

Trzy człony, trzy wózki

Solaris Tramino Jena to tramwaj dwukierunkowy o długości 29 metrów i szerokości 2,3 metra z całkowicie niską podłogą, przystosowany do rozstawu szyn 1000 mm. Ma trzy człony i trzy wózki: w środkowym napędzane są obie osie, natomiast w wózkach skrajnych jedna oś. Różni się zatem całkowicie od pierwszego tramwaju Solarisa - zarówno testowy model, jak i 45 Tramino dostarczonych do Poznania to tramwaje pięcioczłonowe o trzech wózkach. Co ciekawe, właśnie układ pojazdu dla Jeny - po jednym wózku na człon - będzie wykorzystany w kolejnych dostawach Solarisa: dla Brunszwiku (cztery człony) i dla Olsztyna.

Skład Tramino Jena wyposażony jest w cztery silniki 90 kW zasilane prądem zmiennym i chłodzone powietrzem. Napięcie zasilania wynosi 660 Volt. Posiada cztery pary drzwi z każdej strony o szerokości 1300 mm. W pojeździe przewidziano 46 miejsc siedzących. Część miejsc w tramwaju została ustawionych w układzie "metro". Pojazd jest w pełni klimatyzowany.

Niepełnosprawni tylko na końcach tramwaju

Całkowita pojemność tramwaju przy obowiązującej w Niemczech normie 4 os/m2 wynosi 164 osoby. Pomimo wąskiego rozstawu szyn udało się zachować wystarczające przejście pomiędzy wózkami. Bierze się to stąd, że silniki, zamiast w wózku, umieszczono na pudle. Ma to wpływ również na zmniejszenie masy wózka i jego oddziaływania na torowisko. Zastosowanie przekładni portalowych pozwoliło wyeliminować wszelkie skosy i nachylenia podłogi w okolicach wózka środkowego i przejść międzywagonowych.

Mimo to pomiędzy wózkami nie zmieści się na pewno wózek inwalidzki. Z tego względu dla osób na wózkach przeznaczono przestrzeń bezpośrednio za oboma kabinami, gdzie podłoga obniża się do wysokości 300 milimetrów ponad główkę szyny. Przejście na poziom podłogi w pozostałej części tramwaju (360 mm pgs) jest łagodne, nie przekracza 2 stopni w profilu. W tramwaju są też cztery rampy dla niepełnosprawnych.

We wnętrzu zwracają uwagę przeszklone wiatrołapy, uchwyty w kolorze stalowym (bez znanych z Polski kolorów lub LEDów pomagających zobaczyć je niedowidzącym), oraz bardzo duże kasowniki i ekrany informacji pasażerskiej. Dużo miejsca zajmuje też automat biletowy, w którym można płacić kartą. Oświetlenie wewnętrzne tramwaju, w tym podświetlenie sufitu, zrealizowano za pomocą LEDów.

Długaszek zaznacza, że wymagania niemieckiego klienta były nieco inne, niż polskiego. Producent musiał na przykład przejść przez procedurę certyfikowania technik klejenia podobną do tych, które obowiązują dla spawania konstrukcji. - To Pierwszy tramwaj, który Niemcy kupili od zagranicznego producenta, który nie ma fabryki w Niemczech. Jest to również pierwszy tramwaj w Polsce, który ma całkowicie płaską, niską podłogę - mówi o Tramino Jena Solange Olszewska, prezes Solarisa.

To nie jedyny kontrakt Solarisa w Niemczech. Polski producent realizuje również zamówienie na dostawę 15 nowych tramwajów niskopodłogowych dla Braunschweiger Verkehrs AG - organizatora transportu publicznego w niemieckim mieście Brunszwik (Dolna Saksonia). Wartość tego zamówienia to 33,1 mln euro netto.

Dane techniczne tramwaju Tramino Jena

Długość całkowita

29300 mm

Szerokość pudła wagonu

2300 mm

Szerokość pudła wagonu wewnątrz (maks.)

2090 mm

Wysokość przy złożonym pantografie

3600 mm

Średnica kół (nowych/zużytych)

662 / 580 mm

Minimalny promień skrętu

20 m

Liczba miejsc siedzących (+ siedzenia uchylne)

61

Liczba miejsc stojących (4 osób/m2)

103

Liczba miejsc dla osób z wózkami

2

Maksymalna prędkość konstrukcyjna

75 km/h

Maksymalna prędkość

70 km/h

Okres użytkowania

30 lat

 


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris dostarczył pierwsze Tramino do Brunszwiku

Komunikacja

Solaris dostarczył pierwsze Tramino do Brunszwiku

Solaris 21 lipca 2014

Niedługo wyruszy pierwsze Tramino dla Brunszwiku

Komunikacja

Niedługo wyruszy pierwsze Tramino dla Brunszwiku

Witold Urbanowicz 07 lipca 2014

Solaris dostarczył już 10 tysięcy pojazdów

Komunikacja

Solaris dostarczył już 10 tysięcy pojazdów

Witold Urbanowicz 17 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS