Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Sochaczewska wąskotorówka wróciła do puszczy
fot. KF
Muzeum Kolejnictwa przywróciło przejezdność całego zachowanego szlaku Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. W tym sezonie pociągi turystyczne docierają więc po dłuższej przerwie do Wilcza Tułowskiego. Krańcowy przystanek kolejki leży na skraju Puszczy Kampinoskiej, znacznie podniosły się więc walory krajoznawcze częstych przejażdżek. Sochaczewski skansen nadal nie dysponuje jednak sprawną lokomotywą parową.

Po rocznej przerwie organizowane przez sochaczewski oddział Muzeum Kolejnictwa pociągi turystyczne dojeżdżają do krańcowego przystanku Wilcze Tułowskie. Czynny fragment dawnej Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej ma więc ponownie 18 km długości. To trzykrotnie więcej niż jeszcze kilka miesięcy temu. W okolicy szóstego kilometra trasy torowisko zostało bowiem mocno podmyte, co wymusiło zawieszenie ruchu pociągów.

– Przyczyną zeszłorocznego skrócenia kursów było uszkodzenie nasypu w okolicach Chodakowa. Uszkodzenia były wywołane przez silne opady deszczu. Byliśmy zmuszeni do przerwania ruchu na odcinku Chodaków – Wilcze Tułowskie, a pociągi kursowały na skróconej trasie – mówi Adam Gerstmann, kierownik sekcji technicznej Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, któremu podlega sochaczewski skansen.

Tory kosztem własnym, parowóz z dotacją?

Przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu letniego nasyp został naprawiony. Przed przywróceniem ruchu do końca trasy konieczny był też jednak cały szereg prac na dwunastokilometrowym odcinku wyłączonym na wiele miesięcy z eksploatacji. – Aby przywrócić przejezdność szlaku Tułowice – Wilcze Tułowskie należało dokonać częściowej wymiany podkładów kolejowych, wyczyścić skrajnię toru z wyrośniętych krzewów i chwastów, wyprofilować tor i częściowo podbić go w miejscach zadoleń – wylicza Adam Gerstmann. – Trzeba było też zbudować tor objazdowy na przystanku końcowym Wilcze Tułowskie, by umożliwić oblot, a także zagospodarować teren przystanku, zbudować peron, postawić ławki itp. – dodaje.

Muzeum Kolejnictwa pokryło wszystkie wydatki związane z pracami torowymi ze środków własnych. Te nie wystarczą jednak na powrót największej atrakcji sochaczewskiego skansenu – regularnych kursów obsługiwanych parowozem. Spośród licznych muzealiów zgromadzonych na terenie dawnej stacji Sochaczew Wąskotorowy wszystkie lokomotywy parowe to póki co zimne eksponaty.

Z rowerem do puszczy


Gospodarze skansenu liczą jednak, że kosztowną naprawę rewizyjną jednego z parowozów uda się sfinansować dzięki dotacjom zewnętrznym. – Do czasu naprawy zabytkowe wagony prowadzone są jednak przez lokomotywę spalinową – mówi kierownik sekcji technicznej. Wagony Bxhpi z przełomu lat 50. i 60. ciągnięte są przez stosunkowo młody rumuński spalinowóz Lxd2 z 1982 roku.

Do końca wakacji skansen uruchamia planowe pociągi turystyczne dwa razy w tygodniu – w środy i soboty, a jesienią tylko w soboty (wyjazd o 10:00). Podróż jest długa, bo rozwijana prędkość maksymalna to 15 km/h, a do tego w drodze powrotnej skład zatrzymuje się na ognisko. Bilet normalny w obie strony kosztuje 27 zł, ulgowy jest o 6 zł tańszy. Wąskotorówka dociera na skraj Puszczy Kampinoskiej, może więc stanowić element dojazdu dla udających się na przejażdżkę po lesie rowerzystów. Opłata za przewóz roweru jest jednak duża – to dodatkowy koszt 11 zł.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Komunikacja

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Kasper Fiszer 21 listopada 2015

Wróci regularny ruch na pleszewską wąskotorówkę?

Komunikacja

Budapeszt: Kolejka dziecięca, atrakcja dla wszystkich

Komunikacja

Budapeszt: Kolejka dziecięca, atrakcja dla wszystkich

Paweł Rydzyński 25 grudnia 2014

Łotwa: Ostatnie 30 km wielkiej sieci wąskich torów

Komunikacja

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Prawo & Finanse

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Jakub Madrjas 12 września 2014

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Komunikacja

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2014

Zobacz również:

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Komunikacja

Niemcy: Wąskotorowe lokomotywy z 1940 wciąż w planowym ruchu

Kasper Fiszer 21 listopada 2015

Wróci regularny ruch na pleszewską wąskotorówkę?

Komunikacja

Budapeszt: Kolejka dziecięca, atrakcja dla wszystkich

Komunikacja

Budapeszt: Kolejka dziecięca, atrakcja dla wszystkich

Paweł Rydzyński 25 grudnia 2014

Łotwa: Ostatnie 30 km wielkiej sieci wąskich torów

Komunikacja

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Prawo & Finanse

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Jakub Madrjas 12 września 2014

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Komunikacja

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5