Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

SKM Trójmiasto: Wspólny bilet kosztem większych wpływów z jego sprzedaży

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-03-08 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

SKM Trójmiasto: Wspólny bilet kosztem większych wpływów z jego sprzedaży
fot Martyn Janduła
Brak prawdziwego wspólnego biletu od dawna jest bolączką Trójmiasta. Wszystko rozwija się o kwestię dopłat. Przedstawiciele PKP SKM podkreślają, że już obecne porozumienia w kwestii honorowania biletów metropolitalnych są niedoskonałe. – Niestety, bardzo mocno została niedoszacowana luka finansowa, jaka powstała po wprowadzeniu tej oferty na kolei – zauważa Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

Jak podkreślają przedstawiciele spółki PKP SKM Trójmiasto, przy rozmowach o wspólnym bilecie zawsze pojawia się temat podziału kosztów. W tej kwestii przewoźnik nie ma zbyt dobrych doświadczeń, jeżeli chodzi o honorowany w pociągach SKM bilet metropolitalny. – Niestety, bardzo mocno została niedoszacowana luka finansowa, jaka powstała po wprowadzeniu tej oferty na kolei. Walczyliśmy z tym przez dłuższy okres, wykazywaliśmy, że musimy mieć większy udział w przychodach ze sprzedaży biletów – jeśli 90% sprzedawanych biletów metropolitalnych dotyczy przejazdów kolejowo-komunalnych, to siłą rzeczy dużą rolę w takim modelu odgrywa SKM. Spółka miała natomiast tylko 55% udziału w przychodzie uzyskanym ze sprzedaży każdego biletu minus należny podatek – mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

Prezes przewoźnika podkreśla, że integracja biletowa wymaga dopłat. – Dzisiaj na pewno nie da się komunikacji komunalnej zorganizować bez dotacji. Bez niej nie będzie też mógł funkcjonować wspólny bilet – mówi Lignowski. Oczywiście wydatki zaczną się częściowo zwracać w momencie przyciągnięcia do kolei dodatkowych podróżnych. – Tyle, że gdy będziemy przewozić większą liczbę pasażerów, to będziemy musieli wzbogacić rozkład, dać dłuższe pociągi. To też będzie koszt – wskazuje Maciej Lignowski.

Dobrym przykładem funkcjonowania wspólnego biletu jest Warszawa, gdzie organizator transportu publicznego – ZTM w Warszawie – dopłaca po prostu do pociągokilometra innych przewoźników, którzy honorują bilety ZTM. – To najlepszy model w ujęciu wykonawcy usługi. Przewoźnika w takim układzie nie interesuje za ile jest sprzedawany bilet, wykazuje koszty związane z funkcjonowaniem przewozów, które należy pokryć, wraz z godziwym zyskiem na odbudowę taboru – mówi prezes Lingnowski.

Model warszawski może być jednak trudny do wdrożenia w innych miejscach. – Możemy powiedzieć sobie wprost, że budżet Warszawy jest jedyny w swoim rodzaju – to wzorzec, do którego się wszyscy odnosimy, ale to pytanie do samorządów, na ile mogą sobie pozwolić na wydatki tej skali – wskazuje Michał Lignowski.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Więcej wspólnego biletu w Warszawie. Trwają rozmowy z koleją

Prawo & Finanse

Więcej wspólnego biletu w Warszawie. Trwają rozmowy z koleją

Witold Urbanowicz 03 marca 2017

Mieczysław Struk: Jeden bilet w Pomorskiem za kilka lat

Prawo & Finanse

Mieczysław Struk: Jeden bilet w Pomorskiem za kilka lat

Michał Szymajda 20 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS