Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

SKM Trójmiasto: Wspólny bilet kosztem większych wpływów z jego sprzedaży

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
SKM Trójmiasto: Wspólny bilet kosztem większych wpływów z jego sprzedaży
fot Martyn Janduła
Brak prawdziwego wspólnego biletu od dawna jest bolączką Trójmiasta. Wszystko rozwija się o kwestię dopłat. Przedstawiciele PKP SKM podkreślają, że już obecne porozumienia w kwestii honorowania biletów metropolitalnych są niedoskonałe. – Niestety, bardzo mocno została niedoszacowana luka finansowa, jaka powstała po wprowadzeniu tej oferty na kolei – zauważa Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

Jak podkreślają przedstawiciele spółki PKP SKM Trójmiasto, przy rozmowach o wspólnym bilecie zawsze pojawia się temat podziału kosztów. W tej kwestii przewoźnik nie ma zbyt dobrych doświadczeń, jeżeli chodzi o honorowany w pociągach SKM bilet metropolitalny. – Niestety, bardzo mocno została niedoszacowana luka finansowa, jaka powstała po wprowadzeniu tej oferty na kolei. Walczyliśmy z tym przez dłuższy okres, wykazywaliśmy, że musimy mieć większy udział w przychodach ze sprzedaży biletów – jeśli 90% sprzedawanych biletów metropolitalnych dotyczy przejazdów kolejowo-komunalnych, to siłą rzeczy dużą rolę w takim modelu odgrywa SKM. Spółka miała natomiast tylko 55% udziału w przychodzie uzyskanym ze sprzedaży każdego biletu minus należny podatek – mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

Prezes przewoźnika podkreśla, że integracja biletowa wymaga dopłat. – Dzisiaj na pewno nie da się komunikacji komunalnej zorganizować bez dotacji. Bez niej nie będzie też mógł funkcjonować wspólny bilet – mówi Lignowski. Oczywiście wydatki zaczną się częściowo zwracać w momencie przyciągnięcia do kolei dodatkowych podróżnych. – Tyle, że gdy będziemy przewozić większą liczbę pasażerów, to będziemy musieli wzbogacić rozkład, dać dłuższe pociągi. To też będzie koszt – wskazuje Maciej Lignowski.

Dobrym przykładem funkcjonowania wspólnego biletu jest Warszawa, gdzie organizator transportu publicznego – ZTM w Warszawie – dopłaca po prostu do pociągokilometra innych przewoźników, którzy honorują bilety ZTM. – To najlepszy model w ujęciu wykonawcy usługi. Przewoźnika w takim układzie nie interesuje za ile jest sprzedawany bilet, wykazuje koszty związane z funkcjonowaniem przewozów, które należy pokryć, wraz z godziwym zyskiem na odbudowę taboru – mówi prezes Lingnowski.

Model warszawski może być jednak trudny do wdrożenia w innych miejscach. – Możemy powiedzieć sobie wprost, że budżet Warszawy jest jedyny w swoim rodzaju – to wzorzec, do którego się wszyscy odnosimy, ale to pytanie do samorządów, na ile mogą sobie pozwolić na wydatki tej skali – wskazuje Michał Lignowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5