Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Skierniewice – Łuków: Czy wrócą pociągi pasażerskie?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-02-18 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Skierniewice – Łuków: Czy wrócą pociągi pasażerskie?
Dworzec w Tarczynie. fot. Kasper Fiszer.
Kolejowa linia nr 12 wybudowana została głównie w celach wojskowych. Korzystały z niej tranzytowe pociągi do NRD, międzynarodowe kursy Moskwa – Praga i pojedyncze pociągi o charakterze regionalnym. Czy te ostatnie wrócą na trasę ze Skierniewic do Łukowa po remoncie planowanym na lata 2019 – 2022?

Linia nr 12 biegnąca ze Skierniewic do Łukowa to jedna z najciekawszych tras kolejowych centralnej Polski. Nazywana bywa południową obwodnicą Warszawy, choć omija ona także inne większe miejscowości. W założeniach projektantów miała bowiem zapewniać przede wszystkim możliwość prowadzenia sprawnego ruchu tranzytowego, także tego niezwiązanego ze standardowym przewozem ładunków.

Socrealistyczne dworki przy wojskowym korytarzu wojennym

S – Ł, jak popularnie nazywa się tę linię, to jedna z największych inwestycji transportowych okresu tużpowojennego. Budowę „esełki” prowadzono w latach 1949 – 1954 (a następnie dobudowywano na całej jej długości poza mostem w Górze Kalwarii drugi tor, co trwało kolejną dekadę). Początkowy pośpiech związany był ze strategicznym przeznaczeniem korytarza: miał on nie tylko odciążać węzeł warszawski, ale i służyć w razie potrzeby do sprawnego przerzucania wojsk na zachód na wypadek wybuchu kolejnej wojny.

Jedną z pamiątek z czasów powstawania trasy jest charakterystyczna architektura dworcowa. Budynki, np. w Mszczonowie, Tarczynie czy Stoczku Łukowskim, choć powstawały w erze socrealizmu, zachowują cechy dworkowe. Z żadnego z nich od lat nie można jednak pojechać donikąd pociągiem pasażerskim.

Pociągi dla żołnierzy w NRD i wielowagonowa „Vltava”

Od samego początku swojego istnienia po ciągu S – Ł kursowały bowiem przede wszystkim pociągi towarowe. Skromny ruch o charakterze regionalnym na odcinkach Skierniewice – Pilawa i Pilawa – Łuków zlikwidowano w latach odpowiednio 2001 i 2008. Jedynymi pociągami osobowymi na całej 160-kilometrowej trasie pozostają więc uruchomione w 2009 r. kursy Kolei Mazowieckich do Góry Kalwarii, które korzystają z linii na odcinku jedynie 8 km (ich wariant wydłużony do Pilawy utrzymywany był tylko do 2010 r.).

Przez szereg lat z linii korzystały jednak także pociągi dalekobieżne, głównie w relacjach międzynarodowych: niegdyś tranzytowe połączenia ZSRR – NRD, a w ostatnich latach sypialna „Vltava” z Pragi do Moskwy. W 2009 r. jej skład prowadził także jeden wagon krajowy Katowice – Terespol, ale w związku z tym, że kurs omijał Warszawę, zainteresowanie podróżami pomiędzy polskimi miastami było znikome. W czasie modernizacji linii Łódź – Warszawa na trasę S – Ł skierowano natomiast kilka kursów omijających przez Puszczę Mariańską remontowany szlak przez Żyrardów.

Przyszłość rysuje się w jasnych barwach?

Obecnie spadły i parametry techniczne, i znaczenie trasy. Na niektórych odcinkach pociągi zwalniają nawet do 40 km/h, a stan jednego z torów pomiędzy Mszczonowem i Puszczą Mariańską był tak zły, że PKP PLK zdecydowała się go zamknąć. – Stan nawierzchni spowodował, że przewozy towarowe zostały skierowane na tor numer 1. Kilka lat temu nad torem numer 2 została tam zdjęta sieć trakcyjna – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje przy tym, że dezelektryfikacja miała zabezpieczyć sieć przed kradzieżami.

Zarządca infrastruktury planuje duży remont całej trasy i liczy, że po jego przeprowadzeniu na linię S – Ł powróci ruch pasażerski. – Zakres prac o wartości około miliarda złotych ma się skupić na przebudowie torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz infrastruktury pasażerskiej. Linia zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h – zapowiada Karol Jakubowski. Roboty najprawdopodobniej wykonywane będą w latach 2019 – 2022. Otwartym pozostaje jednak pytanie, czy po ich zakończeniu omijająca ważniejsze ośrodki linia odzyska swoją dawną rangę opartą głównie na jej znaczeniu strategicznym.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Piotrków Tryb.: PLK wyremontuje zabytkową wiatę

Przestrzeń

Piotrków Tryb.: PLK wyremontuje zabytkową wiatę

Kasper Fiszer 28 września 2016

PKP PLK: Kolej znacznie odciąży łódzkie drogi

Komunikacja

PKP PLK: Kolej znacznie odciąży łódzkie drogi

Kasper Fiszer 12 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS