Pierwszy system roweru miejskiego pojawił się w Amsterdamie w 1965 roku. Ówczesny radny Luud Schimmelpennink postanowił wówczas udostępnić 20.000 (dwadzieścia tysięcy) białych rowerów dla mieszkańców. Jego celem było zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta. Dziś takie systemy, choć znacznie różnią się od tego pierwotnego pomysłu, sprawnie funkcjonują już w ponad 600 miastach na całym świecie.
Ten pionierski pomysł jednego z radnych początkowo nie spotkał się z aprobatą rady miasta. Kiedy radni odrzucili propozycję Schimmerlpenninka zwolennicy pomysłu podarowali mieszkańcom pięćdziesiąt białych rowerów do swobodnego użytku w okolicy miasta. Policja jednak skonfiskowała jednoślady twierdząc, że akcja podżegała do kradzieży. W założeniu program miał być darmowy i dostępny dla wszystkich. Na mniejszą skalę, darmowe systemy roweru miejskiego uruchomiono w Madiosn, Wisconsin, Portland i Oregon.
Jak poradzić sobie z aktami wandalizmu?
Następna próba wdrożenia systemu roweru miejskiego miała miejsce w La Rochelle we Francji w 1993 roku. Miasto zaoferowało bezpłatny, jednak bardziej regulowany program. Dozwolony czas korzystania z takiego darmowego systemu wynosił bowiem dwie godziny. Podobny system wprowadzono również z Cambridge w 1993 roku. Ryzyko kradzieży i wandalizmu zmniejszono w ten sposób, że użytkownicy musieli pokazać swój identyfikator i zostawić depozyt w celu korzystania z rowerów. Minusem systemu był jednak fakt, że użytkownik musiał na rowerze wrócić do tego samego miejsca, w którym został zarejestrowany, co stanowczo wpływało na ograniczenie użyteczności systemu jako sposobu przedostania się z jednego miejsca, do drugiego.
Również Kopenhaga szukała sposobu na to, aby poradzić sobie z aktami wandalizmu i zapobiec kradzieżom. W 1991 roku wprowadzono tu drugą generację roweru miejskiego. System różnił się od pierwszego tym, że rowery były bardziej wytrzymałe i trzymano je przykute do specjalnej ramy, z której można je było odpiąć, wrzucając do zamku monetę. System wciąż był jednak podatny na akty wandalizmu ze względu na fakt, iż użytkownicy nie musieli się rejestrować, aby z niego korzystać, a zatem nie ponosili odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia.
Monitoring i rejestracja
Trzecia generacja rowerów przyniosła już system rejestracji użytkowników i monitorowania wykorzystania jednośladów. Pierwszym prawdziwym sukcesem było wprowadzenie systemu roweru miejskiego w Rennes we Francji, który pojawił się tam w 1998 roku. W 2001 roku uruchomiono system w Lyonie, na którym bazowali twórcy systemu Velib w Paryżu – obecnie jednego z największych w Europie i służących za przykład dla innych miast, które do dziś bazują na pomyśle paryskim.
Za sukcesem trzeciej generacji rowerów miejskich w dużej mierze stał postęp technologiczny, który zasadniczo wpłynął na „inteligencję” samego systemu. Za pomocą urządzeń identyfikacyjnych i monitorujących w czasie rzeczywistym wydajność poszczególnych stacji i samych użytkowników udało się zwiększyć bezpieczeństwo całego systemu. Wszyscy użytkownicy systemu są zobowiązani do przedstawienia dowodu tożsamości, zazwyczaj podczas rejestracji. Większość systemów w Europie i Ameryce Północnej oparta jest przede wszystkim na kartach kredytowych i płatniczych, natomiast systemy Azjatyckie polegają na identyfikacji za pomocą dowodów tożsamości. Jeśli użytkownik nie zwraca roweru, opłata może być pobierana z jego karty kredytowej, operator może też zablokować konto użytkownika, aby zapobiec korzystaniu z innych rowerów.
Ogromny wzrost udziału systemów roweru miejskiego na całym świecie w ciągu ostatnich dziesięciu lat miał wpływ na to, jak postrzegany jest obecnie rower – jako środek lokomocji służący nie tylko rekreacji, ale przede wszystkim komplementarny dla komunikacji miejskiej. Badania pokazują, że w ponad 400 miastach, które wdrożyły system roweru miejskiego, zmalała liczba osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych. Miasta stały się też bardziej dynamiczne i przyjazne ludziom, nie tylko samochodom.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.