Partnerzy serwisu:
Mobilność

Singapur. Do końca roku ruszy system autonomicznych busów GRT

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-04-20 13:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Singapur. Do końca roku ruszy system autonomicznych busów GRT
pod GRT dla Singapurufot. SMRT
Holenderska spółka 2getthere i singapurski operator transportu publicznego SMRT do końca roku uruchomią w Singapurze sieć autonomicznych pojazdów elektrycznych wożących pasażerów. Tzw. GRT będzie wzorowane na funkcjonującym już od kilku lat systemie w futurystycznym mieście Masdar w Abu Zabi.

Holendrzy i Singapurczycy podpisali dziś umowę w sprawie stworzenia spółki joint venture. O projekcie jeszcze nie wszystko wiadomo. Sieć ma być obsługiwana przez pojazdy elektryczne, mieszczące do 24 pasażerów, które dziennie mają przewozić ok. 8 tys. osób. Mają być wzorowane na składającym się z 10 pojazdów systemie w Masdar, w którym pojazdy poruszają się dzięki liniom magnetycznym zatopionym w jezdni.

System w Masdar również został stworzony przez Holendrów z 2getthere. To tzw. PRT, czyli Personal Rapid Transit, który jeszcze kilka lat temu wydawał się wizją na odległą przyszłość. Dziś działa też m.in. w jednym z parków biznesowych w Rotterdamie, gdzie, według danych producenta pojazdów, korzysta z niego 2,5 tys. osób dziennie.

PRT to rodzaj transportu publicznego, który obywa się bez kierowców. Zwykle wiąże się to z dość rozbudowaną infrastrukturą, głównie szyną lub wydzieloną trasą (taka linia działa na londyńskim lotnisku Heathrow). Projekt w Masdar, który obywa się bez widocznej gołym okiem infrastruktury, jest pod tym względem innowacyjny. Pojazdy dla Singapuru, które będą bardziej pojemne, są określane terminem Group Rapid Transit (GRT). Podczas podpisywania umowy zaprezentowano prototyp takiego pojazdu.

GRT rzecz jasna póki co nie może działać w normalnym ruchu miejskim, bo by był bezpieczny wymaga kontrolowanego otoczenia. Singapurscy organizatorzy transportu nie zdradzają póki co gdzie będzie jeździł. Masdar to tak naprawdę centrum technologiczne, podobny charakter ma wspomniane Rivium w Rotterdamie. Sami twórcy z 2getthere określają GRT jako „poziomą windę”. To jednak wystarczy by na konkretnej, uczęszczanej, a jednocześnie wyłączonej z generalnego ruchu trasie, przewozić pasażerów. Dlatego na systemy PRT i GRT z zainteresowaniem patrzą m.in. duże lotniska.

2getthere nie chce się ograniczać wyłącznie do Singapuru. SMRT, poza lokalnymi usługami, działa też poprzez zależne spółki w innych krajach regionu Azji i Pacyfiku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Autobus bez kierowcy wozi Włochów na plażę

Komunikacja

Autobus bez kierowcy wozi Włochów na plażę

Jakub Dybalski 15 lipca 2014

Tel Awiw też chce jeździć nad ziemią. Zbudują Sky Tran

Komunikacja

Tel Awiw też chce jeździć nad ziemią. Zbudują Sky Tran

Jakub Dybalski 26 czerwca 2014

Milton Keynes wybrało dostawcę pojazdów bez kierowcy

Komunikacja

Milton Keynes wybrało dostawcę pojazdów bez kierowcy

Jakub Dybalski 27 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS