Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Siemens odpowiada Metru: czekamy na opinię biegłego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Siemens odpowiada Metru: czekamy na opinię biegłego
fot. WU
Siemens, producent składów Inspiro, odniósł się w oświadczeniu do zarzutów Metra Warszawskiego dotyczących nadmiernego zużywania się kół w nowych pociągach, a także związanego z tym zużycia infrastruktury. „Jesteśmy zdeterminowani, by wyjaśnić rzeczywiste przyczyny nadmiernego zużycia kół wspólnie z Metrem Warszawskim. Dlatego zwróciliśmy się do niezawisłego sądu o wyznaczenie niezależnego eksperta, który pomoże określić faktyczne przyczyny zjawiska” – napisał Siemens.

Jak pisaliśmy, koła w składach Inspiro sprawiają Metru Warszawskiemu sporo problemów. Efektem niewłaściwej, zdaniem spółki, współpracy koła z szyną są z jednej strony zbyt prędkie zużywanie się samych kół w składach Inspiro, a z drugiej – nadmierne zużywanie się infrastruktury, zwłaszcza na I linii. W sześciu składach koła zostały zreprofilowane już do 1/4 ich żywotności, a zużycie infrastruktury na I linii wzrosło kilkukrotnie, co naraża spółkę na koszty. Przewoźnik skarży się na brak dialogu technicznego ze strony producenta i zarzuca mu monopolistyczne zagrywki.

Metro Warszawskie wystąpiło o wypłacenie środków z gwarancji bankowej sięgającej 65 mln zł na pokrycie całkowitej wymianę kół w ośmiu składach. Siemens, producent składów, operację wycenił na blisko 12 mln zł, co zdaniem spółki, znacznie przewyższa rynkowe ceny (jak podano, wymiana kół w Metropolisach kosztowała trzykrotnie mniej).

Spółka podkreśla, że wymiana kół nie rozwiąże jednak istoty problemu. Według obserwacji przewoźnika wynikają one z konstrukcji wózka, niedostosowanej do profilu linii (z łukami, które zwłaszcza na II linii charakteryzują się małym promieniem). Kontakt koła i szyny następuje w zdecydowanej większości przypadku w dwóch miejscach – powierzchni tocznej, jak i obrzeża koła – podczas gdy w pozostałych składach styk jest przeważnie jednopunktowy. Siemens, producent składów, nie uznaje jednak zużywania się kół za wadę systemową. Wykonawca zwrócił się do sądu z wnioskiem o ustalenie dowodu i powołanie biegłego.

Siemens czeka na opinię biegłego

Producent w odpowiedzi na ostre wystąpienie Metra wydał oświadczenie. „W nawiązaniu do informacji wnioskujemy, że Metro Warszawskie wyraża chęć powrotu do rozmów w odniesieniu do sytuacji naruszających standardowe funkcjonowanie systemu metra. Dotyczy to zwłaszcza uruchomionej w marcu drugiej linii metra. Zjawisko nadmiernego zużycia kół zostało stwierdzone w pojazdach obsługujących tę linię” – napisała Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzecznik Siemensa.

Siemens tłumaczy też powodu swojego wystąpienia do sądu. „Jesteśmy zdeterminowani, by wyjaśnić rzeczywiste przyczyny nadmiernego zużycia kół wspólnie z Metrem Warszawskim. Systemy transportu szynowego zawsze opierają się na kompleksowej współpracy pojazdów i infrastruktury. Dlatego zwróciliśmy się do niezawisłego sądu o wyznaczenie niezależnego eksperta, który pomoże określić faktyczne przyczyny zjawiska” – wyjaśnia Jabłonowska-Hieronimczuk. Ekspertyza ma zostać przedstawiona w sądzie w najbliższy piątek.

Dodajmy, że Metro ma poważne zastrzeżenia co do pracy biegłego. Spółka i reprezentująca ją kancelaria prawna zarzucają mu brak kompetencji i przeprowadzanie opinii w niewłaściwy sposób. Ich zdaniem sporządzona opinia jest niekompletna i nie realizuje postanowień sądu – biegły ograniczył się wyłącznie do zbadania infrastruktury II linii, choć jego zadaniem miało być również zbadanie pociągu. Spółka podkreśla też, że duże problemy występują na I linii – tutaj w starciu koła z szyną poległa infrastruktura, co przejawia się kilkukrotnym wzrostem stopnia jej zużycia.

Producent z 160-letnim doświadczeniem wspiera klientów


Producent, wbrew twierdzeniom Metra, zapewnia o woli współpracy. „Naszą oczywistą intencją jest wspieranie klienta, aby zapewnić bezpieczny i niezakłócony transport pasażerów. Jako firma z ponad 160-letnim doświadczeniem w sektorze transportowym Siemens jest dostawcą ponad 700 pociągów metra na całym świecie, a pociągi te przewożą średnio 8 milionów pasażerów każdego dnia. Łącznie obecnie jest eksploatowanych blisko 9 tysięcy wózków Siemensa. Dzięki temu zawsze chętnie wspiera ekspercką wiedzą swoich klientów” – przekonuje Siemens.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Inspiro nie otworzy już drzwi po złej stronie

Mobilność

Spór wokół Inspiro zakończony. Porozumienie Metra i Siemensa

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Inspiro nie otworzy już drzwi po złej stronie

Mobilność

Spór wokół Inspiro zakończony. Porozumienie Metra i Siemensa

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5