Kilka tygodni temu zakończyły się badania preferencji pasażerów siedleckiej komunikacji miejskiej i podróżnych kolei korzystających ze stacji Siedlce. Jeszcze przed rozpoczęciem badań ratusz i MPK rozważały rozmowy z Kolejami Mazowieckimi w sprawie wspólnego biletu na kolej i miejskie autobusy. Zakończone badania ankietowe pokazały, że zainteresowanie tego typu biletem byłoby jednak znikome.
Każdego dnia około 6 tys. osób pokonuje pociągiem trasę Siedlce – Warszawa – Siedlce na podstawie kolejowych biletów okresowych. Już w godzinie odjazdu pierwszych pociągów w kierunku stolicy zaczynają zapełniać się parkingi zlokalizowane w sąsiedztwie stacji kolejowej i na przyległych ulicach Siedlec. To skłoniło urzędników i władze MPK do spytania pasażerów korzystających głównie z pociągów Kolei Mazowieckich o to, czy byliby skłonni zrezygnować z dojazdu do pociągu samochodem na rzecz autobusu. Zdecydowana większość osób przepytanych w pociągach woli jednak dojazd na stację własnym autem, a znacząca grupa dociera na pociąg na piechotę.
Pasażerowie nieugięci
– Badania dotyczące pasażerów Kolei Mazowieckich nie są zbyt optymistyczne – wyjaśnia prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Siedlcach Krzysztof Dębiński. – W przeprowadzonej ankiecie znalazło się pytanie, co należałoby zrobić, aby pasażerowie chcieli dojeżdżać autobusami komunikacji miejskiej na pociąg. Ponad połowa odpowiedziała, że nie ma takiego argumentu, który miałby sprawić, że przesiądą się do autobusu. Jest jednak prosty powód – znacząca grupa pasażerów dociera na stację na piechotę – tłumaczy prezes MPK. Według Krzysztofa Dębińskiego, pasażerów nie zachęciłaby do przesiadki ani cena biletu, ani częstotliwość kursów autobusów. Natomiast w grupie osób, które odpowiedziały, że zdecydowałyby się na przesiadkę do pojazdów MPK, znacząca część zaznaczyła, że bilet wspólny musiałby mieć cenę nie wyższą od dzisiejszej ceny biletu kolejowego.
Możliwe inne zmiany
Badanie wykazało, że na tę chwilę tylko około 8 proc. pasażerów dojeżdża na pociąg autobusem. – Sprawa jest jeszcze do rozważenia, choć wyniki nie są optymistyczne, by już teraz podejmować rozmowy w tej sprawie i myśleć o takim bilecie – dodaje Krzysztof Dębiński. Wiadomo jednak, że planowane są zmiany w rozkładzie MPK od września tego roku. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nie wyklucza, że obejmą one m. in. linie dowożące pasażerów na stację kolejową – tak, aby choć częściowo zsynchronizować przyjazdy autobusów z godzinami odjazdów pociągów.
Zlecone przez MPK badanie ma za zadanie poprawić ofertę miejskiego transportu. Zewnętrzna firma przepytała ponad tysiąc pasażerów. Mimo że wiadomo, iż raczej nie ma szans na rozmowy z Kolejami Mazowieckimi w sprawie wspólnego biletu, to są propozycje innych zmian, m.in. przymiarki do wprowadzenia biletu czasowego na obszarze działania MPK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.