Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Saudyjskie kobiety domagają się autobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-02-13 14:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Saudyjskie kobiety domagają się autobusów
kobieta w Arabii Saudyjskiejźródło: Wikimedia Commons, lic. CC 2.0
Coraz więcej kobiet w Arabii Saudyjskiej pracuje. I to stwarza dla nich kłopot, bo nie mogą samodzielnie prowadzić samochodu, ani korzystać z komunikacji. Zresztą słabo rozwiniętej.

Po miastach Arabii Saudyjskiej przeważnie jeździ się samochodem. To naturalne. Benzyna jest tu tania i subsydiowana przez państwo. Pieniądze z ropy naftowej inwestuje się m.in. w autostrady. Z tego samego powodu system transportu publicznego w miastach, choć istnieje, to jest niezbyt rozwinięty. Dopiero w tym roku ruszy budowa metra w Rijadzie. Choć sześć linii o łącznej długości 180 km ma być rzecz jasna jednym z najnowocześniejszych i najefektowniejszych systemów kolei podziemnej na świecie, to pierwszy pociąg pojedzie najwcześniej w 2019 r.

Taksówka albo meczet

Tymczasem go brakuje. – Pracuję czasem do 11 wieczorem – mówi, cytowana przez anglojęzyczny serwis „Arab News”, Suad Khaled, która jest sprzedawczynią. – Zamówienie taksówki kosztuje 50 riali. Miesięcznie musiałabym wydawać na taksówki 1,3 tys. riali – dodaje zaznaczając, że to duża część jej pensji.

Po co taksówka? Bo Arabia Saudyjska to jeden z najbardziej restrykcyjnych pod względem obyczajowym krajów świata. Życie kobiety w sferze publicznej regulują zasady wywodzone z szariatu. Poza zakrywającym całe ciało strojem, kobiety mogą poruszać się tylko w towarzystwie opiekuna, którym jest zwykle ojciec, mąż lub brat. Nie mogą samodzielnie prowadzić samochodu. Mogą się nim poruszać tylko jako pasażerka, gdy prowadzi ktoś z rodziny, lub wynajęty kierowca.

W Rijadzie między 1 a 5 po południu sklepy są zamykane, a ulice pustoszeją. Często więc się zdarza, że Saudyjki pracujące na dwie zmiany nie wracają do domu, ale na ponowne otwarcie sklepu czekają w meczecie lub w restauracji.

Autobus tylko dla kobiet?

Najodważniejsze Saudyjki walczą więc o prawo do prowadzenia samochodu. W internecie co jakiś czas publikowane są filmiki z kobietami, które nielegalnie prowadzą auta. Częściej można za to spotkać się z żądaniami stworzenia odpowiadającej potrzebom publicznej komunikacji, z pojazdami tylko dla kobiet i rozkładem dostosowanym do potrzeb.

– Autobus szkolny ma przede wszystkim wozić uczniów, jego trasa przebiega więc daleko od mojego miejsca zamieszkania – tłumaczy Sumayya Hejazi, nauczycielka. – Mój brat jest studentem i jego zajęcia pokrywają się z moimi godzinami pracy. Nie może po mnie przyjechać, więc na taksówki wydaję połowę pensji – dodaje.

Wtóruje jej pracująca w prywatnej firmie Rana Al.-Zahrani. – Co miesiąc dostaję na dojazdy dodatek do pensji w wysokości 300 riali. Tylko co z tego, jeśli za wynajęcie taksówki na jeden dzień muszę zapłacić 50? Rozwiązaniem jest transport publiczny, jak w każdym innym rozwiniętym kraju. Jeśli nie pozwalają nam prowadzić, to niech zapewnią transport.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Komunikacja

Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Jakub Dybalski 04 lipca 2014

Dubaj odkrywa buspasy

Przestrzeń

Dubaj odkrywa buspasy

Jakub Dybalski 11 czerwca 2014

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Komunikacja

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Jakub Dybalski 05 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS