Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Saudyjskie kobiety domagają się autobusów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Saudyjskie kobiety domagają się autobusów
źródło: Wikimedia Commons, lic. CC 2.0kobieta w Arabii Saudyjskiej
Coraz więcej kobiet w Arabii Saudyjskiej pracuje. I to stwarza dla nich kłopot, bo nie mogą samodzielnie prowadzić samochodu, ani korzystać z komunikacji. Zresztą słabo rozwiniętej.

Po miastach Arabii Saudyjskiej przeważnie jeździ się samochodem. To naturalne. Benzyna jest tu tania i subsydiowana przez państwo. Pieniądze z ropy naftowej inwestuje się m.in. w autostrady. Z tego samego powodu system transportu publicznego w miastach, choć istnieje, to jest niezbyt rozwinięty. Dopiero w tym roku ruszy budowa metra w Rijadzie. Choć sześć linii o łącznej długości 180 km ma być rzecz jasna jednym z najnowocześniejszych i najefektowniejszych systemów kolei podziemnej na świecie, to pierwszy pociąg pojedzie najwcześniej w 2019 r.

Taksówka albo meczet

Tymczasem go brakuje. – Pracuję czasem do 11 wieczorem – mówi, cytowana przez anglojęzyczny serwis „Arab News”, Suad Khaled, która jest sprzedawczynią. – Zamówienie taksówki kosztuje 50 riali. Miesięcznie musiałabym wydawać na taksówki 1,3 tys. riali – dodaje zaznaczając, że to duża część jej pensji.

Po co taksówka? Bo Arabia Saudyjska to jeden z najbardziej restrykcyjnych pod względem obyczajowym krajów świata. Życie kobiety w sferze publicznej regulują zasady wywodzone z szariatu. Poza zakrywającym całe ciało strojem, kobiety mogą poruszać się tylko w towarzystwie opiekuna, którym jest zwykle ojciec, mąż lub brat. Nie mogą samodzielnie prowadzić samochodu. Mogą się nim poruszać tylko jako pasażerka, gdy prowadzi ktoś z rodziny, lub wynajęty kierowca.

W Rijadzie między 1 a 5 po południu sklepy są zamykane, a ulice pustoszeją. Często więc się zdarza, że Saudyjki pracujące na dwie zmiany nie wracają do domu, ale na ponowne otwarcie sklepu czekają w meczecie lub w restauracji.

Autobus tylko dla kobiet?

Najodważniejsze Saudyjki walczą więc o prawo do prowadzenia samochodu. W internecie co jakiś czas publikowane są filmiki z kobietami, które nielegalnie prowadzą auta. Częściej można za to spotkać się z żądaniami stworzenia odpowiadającej potrzebom publicznej komunikacji, z pojazdami tylko dla kobiet i rozkładem dostosowanym do potrzeb.

– Autobus szkolny ma przede wszystkim wozić uczniów, jego trasa przebiega więc daleko od mojego miejsca zamieszkania – tłumaczy Sumayya Hejazi, nauczycielka. – Mój brat jest studentem i jego zajęcia pokrywają się z moimi godzinami pracy. Nie może po mnie przyjechać, więc na taksówki wydaję połowę pensji – dodaje.

Wtóruje jej pracująca w prywatnej firmie Rana Al.-Zahrani. – Co miesiąc dostaję na dojazdy dodatek do pensji w wysokości 300 riali. Tylko co z tego, jeśli za wynajęcie taksówki na jeden dzień muszę zapłacić 50? Rozwiązaniem jest transport publiczny, jak w każdym innym rozwiniętym kraju. Jeśli nie pozwalają nam prowadzić, to niech zapewnią transport.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5