W czwartek do chilijskiej stolicy Santiago dopłynęło 100 autobusów elektrycznych od chińskiego producenta BYD. Dzień później w porcie rozładowano statek z setką elektrobusów produkcji innej firmy chińskiej, Yutonga.
Dostawy są realizacją dwóch umów podpisanych wcześniej w tym roku. Autobusy od BYDa zostały kupione we współpracy z chilijską firmą energetyczną Enel Distribucion i mają trafić do przewoźnika Metbus. Z kolei autobusy od Yutonga zostaną rozdzielone na dwóch innych – Vule (75) i STP (25).
Autobusy obu producentów są 12-metrowe, powinny pomieścić 85 pasażerów. Mają przejechać na jednym ładowaniu 280 km. Yutongi (to pojazdy modelu E–12) są wyposażone w baterie o pojemności 324 kWh i mają być zasilane ładowarkami o mocy 150 kW, co oznacza, że będą ładowane w nieco ponad 2 godziny. Będą wyposażone m.in. w gniazda usb i będą przystosowane dla potrzeb pasażerów niepełnosprawnych.
Zamówienia są efektem rządowego planu, który ma na celu zmienić stolicę Chile w miasto bardziej ekologiczne. Do 2050 r. Santiago ma wymienić wszystkie autobusy na niskoemisyjne. W przyszłym roku, poza włączeniem do użytku 200 elektrobusów, miejscy przewoźnicy kupią łącznie 500 autobusów spełniających normę emisji spalin Euro 6. W sumie po mieście jeździ ponad 6 tys. autobusów. Odpowiadają za transport 60 proc. pasażerów tamtejszej komunikacji miejskiej.
Z drugiej strony zamówienie wskazuje na bardzo silną pozycję chińskich producentów w Ameryce Łacińskiej. Yutong chwali się, że dostarcza autobusy do Chile już od 13 lat. W całej Ameryce Łacińskiej sprzedał już ponad 20 tys. autobusów z różnymi napędami. Yutong to, obok BYD-a jeden z największych producentów autobusowych w Chinach. Tylko w zeszłym roku sprzedał 67,5 tys. autobusów, z czego prawie 25 tys. to były autobusy z alternatywnym napędem, głównie elektryczne.