Współpraca samorządów i biznesu jest nieunikniona w dążeniu do rozwoju. Lokalne władze znają potrzeby mieszkańców, a inwestorzy mają pieniądze i pomysł na biznes. Przykładem takiej współpracy są Przewozy Regionalne. – Rocznie spółka dowozi do szkoły czy pracy 80 mln osób na trasach regionalnych. Dlatego współpraca między Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, samorządem i samą firmą, polegająca na rozpoznaniu i realizacji potrzeb tak dużej liczby osób, jest tu kluczowa – mówił podczas XXV Forum Ekonomicznego prezes zarządu Przewozów Regionalnych, Tomasz Pasikowski.
Sprawny transport regionalny
Dobry transport w regionie może zapewnić jedną z podstawowych potrzeb mieszkańców mniejszych miejscowości czyli pracę. – Aby ludzie mogli budować swój prywatny dobrobyt, konieczny jest sprawny transport regionalny. Chcemy oferować dobrą jakościowo usługę, gwarantującą pasażerowi podróż w komfortowych warunkach – mówi Tomasz Pasikowski.
Przewozy Regionalne są największym w naszym kraju przewoźnikiem kolejowym realizującym założenia publicznego przewoźnika. Średnia liczba pociągów należących do spółki, które co dziennie wyjeżdżają na tory na terenie całej Polski, przekroczyła 1,5 tys. Jak wynika z danych podanych na XXV Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdrój przez Wadima Tyszkiewicza, prezydenta Nowej Soli, inwestorzy chcą prowadzić u nas biznes, ale często problem jest z ludźmi do pracy. Poza wyedukowaniem odpowiedniego personelu trzeba go dowieźć do na miejsce. Tu pojawia się rola Przewozów Regionalnych.
Przewozy Regionalne przejdą restrukturyzację
– Zgodnie z zapowiedziami Agencja Rozwoju Przemysłu powinna stać się większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych jeszcze przed końcem września. Spółkę czeka restrukturyzacja, którą przygotował zarząd PR. Konieczna jest również modernizacja istniejącego taboru, głównie elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wykonawcy tych modernizacji będą wyłaniani w ramach przetargów – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” podczas XXV Forum Ekonomicznego Marek Szczepański, wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu.
W całej sprawie trzeba pamiętać o głównym celu działania spółki. – Wkładamy duży wysiłek w to, aby spółka Przewozy Regionalne została naprawiona, szukamy trwałej rentowności, ale nie możemy zapomnieć, że najważniejszy jest pasażer. Przy odpowiednim rachunku biznesowym musimy stworzyć dobry transport – mówi Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego.
Tekst powstał w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy, którego patronem medialnym był „Rynek Kolejowy”.