Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2014-09-12 15:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samorządy przejęły Grójecką Kolej Dojazdową
fot. Wistula, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Grójecka Kolej Dojazdowa zmienia właściciela. Od września za zarządzanie jej mieniem odpowiadać będą 4 lokalne samorządy, które przejmują kolej od PKP SA.

Akt notarialny przekazujący kolejkę został podpisany wczoraj, 11 września. Zgodnie z postanowieniami dokumentu, nowymi właścicielami zostaną gminy: Belsk Duży, Błędów, Grójec i Piaseczno. Przekazanie dotyczy ponad 71 km czynnej linii kolejowej między Piasecznem a Nowym Miastem nad Pilicą. Wraz z kolejką, gminy staną się właścicielami pobliskich gruntów oraz znajdujących się na tam budynków. W sumie w ręce samorządów przejdzie teren o powierzchni ponad 106 ha.

- Zaczyna się nowe, lepsze życie dawnej Piaseczyńskiej Kolejki Wąskotorowej - czytamy na oficjalnym fanpage'u kolejki, która od 2004 r. zmieniła nazwę na Grójecka Kolej Dojazdowa. Gmina Piaseczno, gdzie zlokalizowane jest zaplecze kolejki, ma 68 proc. udziałów, Grójec - 30 proc., Belsk Duży i Błędów - po 1 proc. Z porozumienia gmin wycofał się Tarczyn, który zgłaszał dużo wątpliwości dotyczących umowy.

- Przekazanie Grójeckiej Kolej Dojazdowej na rzecz gmin to kolejny sukces PKP SA w zakresie zarządzania majątkiem spółki – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA – Od początku roku w rękach samorządów znalazło się już 19 dworców kolejowych i niemal 150 km linii kolejowych. Cieszy nas takie zainteresowanie w tym zakresie. Przekazywanie majątku gminom oznacza korzyści nie tylko dla obu stron zaangażowanych w transakcję, ale również dla mieszkańców gmin – dodaje.

Przejęcie Grójeckiej Kolei Dojazdowej dokonywane jest w trybie nieodpłatnym, zgodnie art. 18a Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Samorządy przejmujące mienie, zamierzają wykorzystać je do realizacji turystycznych przewozów kolejowych.

GKD to wąskotorowa linia turystyczna o prześwicie 1000 mm. Na stanie taborowym kolei są 2 lokomotywy spalinowe Lxd2, 5 rumuńskich wagonów osobowych, jeden wagon replika "Wernigerode", wagon motorowy MBxd2 i drezyna WMC. To największa kolej turystyczna w okolicach Warszawy. Ogólnodostępne, planowe pociągi turystyczne uruchamiane są w każdą niedzielę.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Komunikacja

Parowozy na wąskich torach odchodzą w ciszy

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2014

W maju startuje Nadmorska Kolej Wąskotorowa

Komunikacja

W maju startuje Nadmorska Kolej Wąskotorowa

Michał Lange 15 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS