Partnerzy serwisu:
Mobilność

Samolotopociąg, czyli krótka historia Bennie Railplane

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Grobelny

Data publikacji:
2016-08-27 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samolotopociąg, czyli krótka historia Bennie Railplane
Railplane na torze testowym w Milngavie…fot. Glasgow Museum
Pod koniec lat 20. XX w. George Bennie skonstruował jednoszynową kolej z torem zawieszonym ponad powierzchnią ziemi. Podwieszony pod nim pojazd napędzany był przez silniki spalinowe poruszające dwa śmigła znajdujące się na obu jego końcach. Tor o długości jedynie 120 m znajdował się w Milngavie niedaleko Glasgow w Szkocji.

To dziwne przedsięwzięcie nazwano „Bennie Railplane", gdyż rzeczywiście bardziej przypominało ono samolot niż pociąg. Tor skonstruowano nad konwencjonalną linią kolejową, co według Bennie'go miało umożliwić szybsze podróżowanie pasażerom – Railplane miał poruszać się bez niebezpieczeństwa kolizji z pociągami towarowymi jeżdżącymi poniżej.

Inne argumenty używane przez Bennie’go w jego wnioskach o opatentowanie i dofinansowanie realizacji projektu były zbliżone do tych, które do dziś używane są przez zwolenników transportu kolejowego: „1. Pilna potrzeba bezpiecznego i szybkiego transportu. 2. Nowa metoda transportu jest wymagana przez centra przemysłowe ze względu na zatłoczenie dróg. 3. Tania metoda transportu jest pilnie potrzebna dla rozwoju obszarów wiejskich, dla przewożenia poczty, towarów łatwo psujących się i przez nowe oraz rozwijające się państwa". W zamyśle konstruktora jego pomysł miał przyciągnąć przede wszystkim pasażerów, a tradycyjne linie kolejowe pozostawić niemal całkowicie na potrzeby przewoźników towarowych.


Railplane w futurystycznej wizji, źródło: University of Glasgow

Wagon napędzany śmigłami miał kształt cygara oraz bogato wyposażone, komfortowe wnętrze z dywanami, lampami stołowymi i firankami w oknach. Krótka podróż na testowym torze przebiegała w warunkach luksusowych w porównaniu z tradycyjną koleją. Wagon podwieszony był do szyny znajdującej się na górze, ale wykorzystywał także specjalną prowadnicę na dole. Jego konstrukcja była niezwykle lekka, co miało znaczenie ze względu na podwieszenie i napęd pojazdu. Jak można było przeczytać w dokumentacji technicznej – „waga pasażerów była proporcjonalnie większa w porównaniu do wagi pustego wagonu niż w przypadku jakiegokolwiek innego środka transportu”.

„Bennie Railplane" budził szerokie zainteresowanie ówczesnej opinii publicznej. Proponowano nawet zbudowanie linii dla tego środka transportu, łączącej Edynburg z Glasgow. Problemem pozostawały jednak ogromne koszty jej konstrukcji. Bennie szacował, że to ok. 19 tys. funtów na milę i zestawiał z nakładami, jakie trzeba ponieść na budowę dwutorowej linii kolejowej (45-60 tys. funtów), tramwajowej (25-30 tys.) czy podziemnej metra (800 tys.).

Rzeczywistość zweryfikowała te liczby. Sam George Bennie zainwestował w stworzenie toru testowego niemal wszystkie swoje pieniądze. W 1937 r. zmuszony był ogłosić bankructwo swego przedsiębiorstwa. Tor jego kolejowego samolotu został zburzony w 1941 r., ze względu na wojenne zapotrzebowanie na stal.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Duże zamówienie dla Solarisa w Norwegii

Prawo & Finanse

Duże zamówienie dla Solarisa w Norwegii

jd/inf. pras. 25 sierpnia 2016

Sztokholm. Metro bez maszynistów już w 2025 r.

Komunikacja

Sztokholm. Metro bez maszynistów już w 2025 r.

Jakub Dybalski 23 sierpnia 2016

Ukraina: Powolny koniec zakarpackiej wąskotorówki

Komunikacja

Ukraina: Powolny koniec zakarpackiej wąskotorówki

Kasper Fiszer 20 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS