6 marca w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podpisano umowę na opracowanie podręcznika zawierającego wytyczne bezpiecznej organizacji ruchu rowerowego. Za jego stworzenie odpowiedzialna będzie Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytut Transportu Samochodowego. Na co w szczególności powinni zwrócić uwagę?
Władze dostrzegają rosnące znaczenie transportu rowerowego oraz związaną z tym konieczność ciągłej pracy nad poprawą bezpieczeństwa użytkowników dwóch kółek. Chcą przeanalizować sytuację cyklistów i opracować jednolite, ogólnokrajowe wytyczne organizowania ruchu rowerowego.
Jest umowaDlatego 6 marca w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik oraz dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego Marcin Ślęzak podpisali umowę, w wyniku której powstanie podręcznik zawierający zbiór rekomendacji dla projektowania bezpiecznej infrastruktury oraz przybliżający związane z tym kwestie prawne. Odbiorcami opracowania mają być praktycy zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego, zarządcy dróg, projektanci, specjaliści od planowania przestrzennego oraz środowiska naukowe.
W wykonaniu podręcznika pomoże działająca z ITS w konsorcjum grupa M&G Consulting, współpracująca m.in. przy opracowywaniu Tras Rowerowych Polski Wschodniej (Green Velo) i koncepcji dróg rowerowych dla Warszawy.
Prace nad podręcznikiem mają zostać zakończone we wrześniu 2018 r. Prezentacja wyników badań odnośnie rozwiązań możliwych do zastosowania po dokonaniu ewentualnych zmian w przepisach prawa odbędzie się w marcu 2020r.
Na co zwrócić uwagę?Nowo powołany zespół ma okazję do rzetelnego przeanalizowania sytuacji rowerzystów na polskich drogach i zaproponował rozwiązania, które w rzeczywisty sposób poprawią bezpieczeństwo użytkowników dwóch kółek.
Osoby sporządzające podręcznik powinny pochylić się nad spostrzeżeniami i zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli, której urzędnicy zwracali uwagę m.in. na problem braków infrastrukturalnych (zbyt mało udogodnień, tempo budowy nowych tras nieadekwatne do rosnących potrzeb, niezadowalająca jakość wynikła z błędów projektowych oraz braku bieżących kontroli i napraw) czy
niewystarczające środki finansowe na budowę i utrzymanie nowych ścieżek.
Warto, by opracowywane wytyczne stanowiły kontynuację dobrych zmian w zakresie ruchu rowerowego zapoczątkowanych w 2011r. „rowerową” nowelizacją Prawa o Ruchu Drogowym i korzystnie wpływały na dostosowywanie polskich realiów w do standardów krajów zachodnioeuropejskich (zgodnie ze statystykami, rowerzyści w Polsce wciąż są – w zależności od przyjętych wskaźników – od kilku do kilkunastu razy mniej bezpieczni niż cykliści w najbardziej rowerowych krajach Europy).