Polskie Linie Kolejowe otrzymały środki unijne na modernizację linii kolejowej Olsztyn-Szczytno-Szymany. Za 72 mln zł powstanie nowy odcinek linii z peronem przy nowym terminalu lotniska oraz Lokalne Centrum Sterowania w Szczytnie.
Projekt polegający na rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem połączony został na dwa etapy.
Gotowy jest już 55-kilometrowy, zmodernizowany odcinek linii kolejowej między Olsztynem przez Szczytno do stacji Szymany. Wymieniono na nim tory, zbudowano 7 nowych peronów na kolejnych stacjach, przebudowano przejazdy kolejowe jak również mosty i wiadukty. Wymieniona została też cała infrastruktura telekomunikacyjna i elektryczna.
Drugi etap prac, na który PLK dostała właśnie unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa, podzielono na dwa zadania. Pierwsze z nich polega na budowie około 2 km nowej linii odchodzącej od linii nr 35 przed stacją Szymany do terminalu Portu Lotniczego Mazury w Szymanach. Zadanie drugie to budowa LCS Szczytno wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wszystko ma być gotowe wraz z uruchomieniem lotniska.
Powstanie Lokalnego Centrum Sterowania pozwoli z kolei na sprawniejsze kierowanie ruchem do Szyman oraz Pisza. Wartość drugiego etapu prac wzrosła z 43 mln zł do 72 mln zł, zaś dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 wynosi blisko 47 mln zł.
Pociąg z Olsztyna do lotniska w Szymanach mają jechać w około 45 minut. Więcej o połączeniu przeczytasz tutaj. W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej planowana jest modernizacja linii w kierunku Mazur, dzięki czemu znaczne skróci się czas podróży do Pisza i Ełku.
W kwietniu podpisana została umowa z firmą WYG International na dokumentację projektową i przedprojektową. Jej wartość to 947,1 tys zł brutto. Czas realizacji umowy upływa w końcu maja 2015 r. Rozpoczęcie prac budowlanych na linii kolejowej planowane jest na lata 2014-2015. Budowa terminalu pasażerskiego musi się zakończyć do końca 2015 roku. Koszt nowego lotniska to 200 mln zł. 76 proc. tej kwoty mają pokryć dotacje z Unii Europejskiej. Jak informuje RynekInfrastruktury.pl, wybrano już
wykonawcę płyty postojowej, ale przetarg na wykonawcę samego terminalu
zostanie powtórzony.