Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rzeszów stawia na CNG, hybrydy, elektryki i…. monorail

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-04 13:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rzeszów stawia na CNG, hybrydy, elektryki i…. monorail
fot. Artnowo, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Rzeszów od 12 lat eksploatuje pojazdy z napędem CNG. Obecnie stanowią one 40% floty MPK. Miasto dalej chce stawiać na niskoemisyjne środki transportu – nie tylko autobusy gazowe. W dalszym ciągu stolica Podkarpacia chce zrealizować kolej jednoszynową.

W ostatnich latach Rzeszów zrealizował projekty transportowe o wartości 500 mln zł. Obejmowały one przebudowę układu komunikacyjnego, wdrożenie systemu ITS, a także odmłodzenie floty pojazdów. Kupiono m.in. 70 nowych autobusów, w tym 30 zasilanych wysokosprężonym gazem ziemnym.

Biorąc pod uwagę także wcześniejsze inwestycje, 40% floty pojazdów MPK stanowią autobusy zasilane CNG. – Od 12 lat eksploatujemy autobusy CNG i Mercedesy Citaro bardzo dobrze się sprawują. Jesteśmy z tego napędu zadowoleni, nie mamy z tym żadnych problemów. Warto jednak pamiętać, że na użytkowanie transportu niskoemisyjnego trzeba jednak wydawać więcej pieniędzy niż na zwykły transport – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Inwestycji w niskoemisyjne środki transportu nie ułatwia brak spójnej polityki państwa w tym zakresie. – Autobusy CNG opłacały się do 2013 r., gdy nie było akcyzy na gaz. Teraz wozokilometr wykonywany przy pomocy autobusu CNG jest o 30 gr droższy niż przy klasycznym autobusu z dieslem – wylicza Ustrobiński. Rzeszów spotkał ten sam problem, co wcześniej Poznań, który w części pojazdów przestawił się na inny rodzaj paliwa.

Rzeszów, mimo tych przeciwności, nie rezygnuje jednak z pojazdów CNG. – Mimo wszystko uważamy, że korzyści zdrowotne czy niższej emisji warte są tych pieniędzy i będziemy ten transport w rozsądnym zakresie rozwinąć – mówi Marek Ustrobiński. Miasto nie będzie się jednak ograniczało tylko i wyłącznie do CNG. – Zamierzamy w przyszłym roku uruchomić linię elektryczną „0”, która będzie jeździć po centrum miasta. Chcemy także spróbować hybryd – mówi Ustrobiński.

Stolica Podkarpacia chce też oprzeć transport o komunikację szynową. – Ponieważ jedynym środkiem transportu jest autobus, a miasto się rozwija, chcemy wprowadzić transport szynowy, ale o piętro wyżej – czyli bezkolizyjny monorail. To będzie uzupełnione przez kolej aglomeracyjną. Wspólnie z marszałkiem w ramach perspektywy 2014-2020 chcemy przesadzić mieszkańców z samochodów do transportu publicznego – mówi Marek Ustrobiński. To ostatnie jest szczególnie ważne, gdyż codziennie do 200-tysięcznego miasta wjeżdża 150 tys. samochodów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rzeszów: Po usprawnieniu komunikacji o 10% więcej pasażerów

Mobilność

Rzeszów: Po usprawnieniu komunikacji o 10% więcej pasażerów

Witold Urbanowicz 03 listopada 2016

Rzeszów: Nawet 60% pojazdów z alternatywnym zasilaniem

Komunikacja

Rzeszów: Nawet 60% pojazdów z alternatywnym zasilaniem

Witold Urbanowicz 17 listopada 2015

Rzeszów ze zintegrowanym systemem transportowym

Komunikacja

Rzeszów ze zintegrowanym systemem transportowym

Fiszer Kasper 03 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS