Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rzeszów nie rezygnuje z monoraila. Powstanie do 2022 r.?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-10-27 15:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rzeszów nie rezygnuje z monoraila. Powstanie do 2022 r.?
moskiewski monorailfot. WU
Rzeszów rozgląda się za innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie transportu publicznego. Cały czas aktualny jest temat nadziemnej kolei jednoszynowej (monorail). – Staramy się o środki z programu „Demonstrator”. Moglibyśmy zrealizować odcinek pokazowy, służący pasażerom – mówi Marek Ustrobiński, zastępca prezydenta Rzeszowa, który był gościem IV Kongresu Transportu Publicznego.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: W Rzeszowie dużo mówiło się o realizacji kolei nadziemnej monorail. Czy plan ten jest aktualny?

Marek Ustrobiński, zastępca prezydenta Rzeszowa:
Jest opracowywana strategia rozwoju transportu publicznego dla miasta Rzeszowa, w której ten rodzaj transportu jest zauważony i pokazany. Będziemy starać się o realizację, ponieważ z punktu widzenia liczb jest to rozwiązanie zasadne i przydatne. Taki monorail byłby doskonałym uzupełnieniem istniejącego systemu transportowego miasta.

Które obszary łączyłaby pierwsza trasa?


Dworzec PKP z kampusami Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej. Stanowiłaby swego rodzaju pętlę, ponieważ po drodze są duże osiedla, centra handlowe. Naszym marzeniem byłby 14-kilometrowy odcinek, który zapewniałby dobrą sytuację transportową wewnątrz miasta.

Czy mają już państwo pomysł jak sfinansować monorail?

Na dzień dzisiejszy transport publiczny w postaci monoraila z punktu widzenia polskiego prawa jest niemożliwy. Ustawa o transporcie publicznym nie definiuje takiego rodzaju komunikacji, w związku z czym dofinansowanie unijne z puli na transport publiczny jest niemożliwe. Są jednak dostępne konkretne rozwiązania – interesowaliśmy się m.in. ofertą Bombardiera czy Alstomu. Oczywiście o wyborze decydowałby przetarg.

Wspólnie z Politechniką Rzeszowską i grupą innych uczelni staramy się o środki z innowacyjnej gospodarki, z programu „Demonstrator”. Moglibyśmy zrealizować odcinek pokazowy w wymiarze już służącym pasażerom. Dzięki niemu moglibyśmy sprawdzić wszystkie czynniki ekonomiczne, transportowe, jak i walory użytkowe czy odbiór przez mieszkańców. Innymi słowy powstałby model w skali 1:1, który funkcjonuje i który podlega ocenie i wnioskom. Taka realizacja pozwoliłaby na dopuszczenie tego typu komunikacji jako rodzaj transportu publicznego. Idziemy do przodu, nie możemy pozostać na tramwaju czy autobusie z ich różnymi odmianami.

Kiedy mógłby powstać rzeszowski monorail?

Zakładamy, że jest to okres do roku 2022.

Wspomniał pan, że to rozwiązanie nietypowe, które nie ma umocowania w przepisach prawa. Są również rozwiązania tradycyjne, typu tramwaj czy trolejbus. Skąd pomysł na kolej nadziemną?

To nowoczesny, ekologiczny, bezemisyjny, szybki i sprawny transport miejski. Cechuje się bezkolizyjnością, gdyż pracuje na poziomie 7 metrów nad powierzchnią terenu. Taka kolej wymaga mniej przestrzeni niż tramwaj, a przy tym jest szybsza i bardziej ekologiczna. Wagon monorail jest szerszy o jeden metr od metra, co zapewnia dużą pojemność.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rzeszów: Monorail byłby sercem transportu w mieście [WIDEO]

Komunikacja

Rzeszów: Monorail byłby sercem transportu w mieście [WIDEO]

Jakub Dybalski 09 listopada 2015

Gdynia zastanawia się nad budową kolei gondolowej

Komunikacja

Gdynia zastanawia się nad budową kolei gondolowej

Michał Szymajda 23 stycznia 2015

Rzeszów jak Sao Paulo. Szuka pieniędzy na monorail

Komunikacja

Rzeszów jak Sao Paulo. Szuka pieniędzy na monorail

Jakub Dybalski 26 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5