Rzeszów ogłosił przetarg na 10 autobusów elektrycznych, które mają obsługiwać śródmiejska linię „0”. To kolejne miasto, które inwestuje w ten rodzaj transportu. Autobusy mają mieć długość 12 metrów i będą ładowane w dwóch miejscach, na placu postojowym przy zajezdni na ul. Lubelskiej oraz na przystanku przy ul. Grottgera.
Przetarg ogłoszony w Rzeszowie dotyczy zakupu autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Urzędnicy chcą kupić nie tylko pojazdy, ale cały system, więc przedmiotem postępowania jest dostawa dziesięciu pojazdów, a także zaprojektowanie i zbudowanie miejsc postojowych z systemem ładowania przy zajezdni na ul. Lubelskiej, a także systemu ładowania przy przystanku na ul. Grottgera.
Autobusy wymagane w przetargu mają mieć ok. 12 metrów, mają mieścić od 25 do 30 pasażerów na miejscach siedzących. W środku powinno się znaleźć miejsce na wózek inwalidzki i na wózek dziecięcy. Autobusy mają być niskopodłogowe, z drzwiami w układzie 2+2+2. Silnik elektryczny może być umieszczony zarówno w piastach kół jak i centralnie. Pojazdy musza być wyposażone w zaawansowany system informacji pasażerskiej i być przystosowane do rzeszowskiego ITS.
Dla elektrobusów przewidziano wybudowanie placu postojowego przez wjazdem na teren zajezdni przy ul. Lubelskiej. Na tym placu mają się też znaleźć urządzenia do ładowania pojazdów. Szybkie ładowanie będzie się odbywało za przystankiem przy ul. Grottgera. To stanowisko ma być przystosowane do ewentualnego ładowania pantografowego lub indukcyjnego.
Zamawiający szacuje wartość tego zamówienia na 24 551 680 zł netto. Od oferentów oczekuje się posiadania zabezpieczenia finansowego na 15 mln zł, a także doświadczenia, które ma polegać na tym, że ciągu ostatnich trzech lat dostarczyli minimum trzy autobusy elektryczne klasy MAXI z silnikami elektrycznymi pozwalającymi przejechać minimum 10 km, zbudowali przynajmniej system ładowania zajezdniowego, zdolny naładować autobus w 5 godzin, a także przynajmniej jedną ładowarkę miejską zdolną doładować autobus w ciągu 10 minut tak, by przejechał 20 km.
W przetargu najważniejszym kryterium jest cena (60 proc.). 5 proc. punktów będzie można uzyskać za zużycie energii przez autobusy, badane w ramach testu SORT 2. Pozostałe 35 proc. punktów będzie do zdobycia za rozbudowane kryteria techniczne. W tym elemencie dwa najważniejsze podkryteria (każde o wadze jednej czwartej punktów za kryteria techniczne) to gwarancja na baterie (najwięcej punktów za 10 lat i więcej) i gwarancja na cały autobus (najwięcej punktów za trzy lata i dłużej). Pozostałe kryteria techniczne to podział poszycia bocznego, materiał wykonania poszycia autobusu, ilość foteli dostępnych z niskiej podłogi, zabezpieczenie korozyjne podwozia, a także ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji.
Termin wykonania zamówienia rozciągnięto w czasie. Pierwszy autobus chcą mieć w Rzeszowie w 52 tygodnie od dnia podpisania umowy. Cztery tygodnie później powinny tam trafić cztery kolejne, a po kolejnym tygodniu – pięć ostatnich pojazdów. Na oferty czekają w Rzeszowie do 4 kwietnia.
Wywiad z prezydentem Tadeuszem Ferencem o autobusach elektrycznych i monorailu znajdziesz tutaj
Polub profil autora na twitterze -
@jakubdybalskiTP