Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rybnik: Tańsze autobusy mają zachęcić do podróżowania komunikacją

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rybnik: Tańsze autobusy mają zachęcić do podróżowania komunikacją
fot. Kasper Fiszer
Od 1 marca zmieniają się ceny biletów autobusowych i opłaty za parkowanie. Zmiany są duże i jednoznacznie wskazują na kierunki polityki transportowej miasta. Dzięki nowym cenom podróżowanie autobusem będzie znacznie tańsze, co ma zachęcić mieszkańców do wyboru właśnie transportu publicznego. Co ważne – proponowane zmiany są kompleksowe, obejmują wszystkie rodzaje opłat.

Na pewno dobrą wiadomością jest znaczna obniżka cen większości biletów autobusowych. Nowy cennik wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, równocześnie jeszcze bardziej promując posługiwanie się e-Kartą. Ma też na celu poprawę punktualności autobusów. Zmiany to także likwidacja drugiej strefy – wszystkie przejazdy poza Rybnikiem będą kosztować tyle samo. A jak to wygląda w szczegółach?

Bilety okresowe

Zacznijmy od biletów okresowych – przeciętny Kowalski zapłaci teraz za podstawowy bilet jedynie 70 złotych, podczas gdy dotychczas płacił 90 zł. Dodatkowo wydłużeniu ulegnie okres ważności, zamiast 28 dni bilet będzie ważny 30 dni.

– W Rybniku długość okresu ważności była krotnością tygodni, a tak naprawdę wygodniejszy jest okres trzydziestodniowy. W dużych miastach to powszechnie stosowana praktyka, bilet 30-dniowy funkcjonuje w Warszawie, w Krakowie, we Wrocławiu, w Poznaniu. Nie ma co silić się na oryginalność – wyjaśnia Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu zintegrowanego.

Nowe rozwiązanie to zatem nie tylko duża obniżka ceny, ale i większa wygoda. – Promujemy bilety okresowe, ponieważ najważniejsi są stali klienci. Korzystają z autobusów na co dzień, czasem także poza „typowymi” dojazdami do pracy czy szkoły. Wpływy z biletów okresowych mają bardzo ważne, stabilizujące znaczenie – podkreśla prezydent Piotr Kuczera – Wielu ludzi kupuje bilety okresowe miesiąc w miesiąc, no, może poza okresem wakacji – dodaje Kuczera.

W przypadku biletów na strefę pozamiejską cena biletu 30-dniowego wyniesie 90 zł (dotychczas 96 zł lub 108 zł – zależnie od relacji). W ten sposób także dla mieszkańców innych miejscowości: Jejkowic, Gaszowic, Rydułtów czy Radlina opłacalne będzie skorzystanie z autobusu w dojazdach do Rybnika. Spadkowi cen biletów 30-dniowych towarzyszyć będzie też obniżka cen biletów ważnych odpowiednio 7 i 14 dni.

Przejazdy jednorazowe

Dla grupy pasażerów niekorzystających regularnie z komunikacji przygotowano także atrakcyjną ofertę na e-Karcie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że sama e-Karta jest wydawana bezpłatnie. Jedynym warunkiem jej otrzymania jest zasilenie kwotą 8 złotych. Za samą kartę nie płaci się nic, wpłacone środki w całości mogą być wykorzystane na przejazdy. Kartę można doładowywać wielokrotnie i korzystać z tańszych przejazdów. Uaktualniona lista punktów doładowań, a także miejsc, w których można uzyskać e-Kartę, znajduje się na stronach Zarządu Transportu Zbiorowego.

Obniżka cen biletów na e-Karcie będzie znaczna. Dziś podstawowy bilet w granicach Rybnika kosztuje 2,80 zł – po zmianach cena wyniesie okrągłe 2 złote. Jeśli zaś przejedziemy tylko dwa przystanki, zapłacimy zaledwie złotówkę.

– Promocyjne ceny przejazdów są jednak ważne wyłącznie wówczas, gdy oprócz rejestracji wejścia do autobusu przyłożymy kartę także przy wyjściu. System jest tak zbudowany, że przy wsiadaniu pobierze z karty pełną opłatę wg cennika u kierowców (czyli 4 złote), a następnie „zwróci” odpowiednią kwotę podczas przyłożenia karty do kasownika przy wysiadaniu – wyjaśnia Kazimierz Berger, dyrektor ZTZ. W przypadku przejazdu do dwóch przystanków system zwróci 3 zł (sam przejazd będzie kosztował złotówkę), w przypadku dalszej podróży po Rybniku – zwróci odpowiednio 2 złote. Gdy wyjedziemy poza granice Rybnika, zapłacimy w ten sposób 3 zł.

Dzięki temu, że likwidacji ulega druga strefa, opłata za przejazd poza granice Rybnika będzie jednakowa niezależnie od miejsca docelowego. To uproszczenie oznacza też obniżkę cen przejazdów jednorazowych w niektórych relacjach, np. z Marklowic czy Rud.

Przesiadki za symboliczną opłatą

Bardzo ważną zmianą jest obniżenie opłaty za kolejny przejazd, po przesiadce. Tu obniżka jest największa – dziś taki drugi przejazd kosztuje złotówkę, a od 1 marca cena spadnie do symbolicznych 10 groszy. To bardzo ważna zmiana, która zachęca także do przejazdów w relacjach, w których trzeba się przesiadać.

– Nierzadko otrzymujemy sygnały o potrzebie uruchomienia nowej linii, gdyż gdzieś brakuje bezpośredniego autobusu. Dziś jednak trudno jest weryfikować takie sygnały, ponieważ część osób w ogóle rezygnuje z przejazdu przesiadkowego. Teraz będzie inaczej, zmiana powoduje, że opłata za drugi przejazd będzie jedynie symboliczna – dodaje Bartosz Mazur – To pozwoli na wypracowanie optymalnego układu komunikacyjnego, nad którym pracujemy. Zwyczajnie nie da się zapewnić bezpośredniej linii w każdej relacji i chodzi o rozsądną równowagę pomiędzy tymi ciągami, które są obsługiwane przez linie bezpośrednie, a tymi, gdzie trzeba się przesiadać – mówi Mazur.

Wydłużeniu ulegnie też czas potrzebny na przesiadkę. Dziś drugi przejazd należy rozpocząć kwadrans po wyrejestrowaniu się z poprzedniego autobusu, od 1 marca czas między wyjściem z autobusu a wejściem do drugiego zwiększy się do 20 minut.

Uproszczenie u kierowców

Od 1 marca zmianie ulegnie też cena biletu u kierowcy. W tym przypadku, niezależnie od tego, skąd i dokąd jedziemy, zapłacimy 4 złote. Chodzi o to, by kwota była „okrągła”. To znakomicie upraszcza pracę kierowców, a przecież chcemy też poprawiać punktualność autobusów. Już nie będzie zastanawiania się, ile kosztuje bilet do konkretnego przystanku, czy to jest pierwsza czy druga strefa, zniknie kłopotliwe odliczanie drobnych.

Sprzedaż biletów przez kierowców trzeba traktować jako coś uzupełniającego, jako „ostatni kanał dystrybucji” biletów. Uproszczenie w tym względzie pozwoli poprawić punktualność, ułatwi pracę kierowców. Pamiętajmy, że ich podstawowym zadaniem jest dowieźć nas do celu, przede wszystkim bezpiecznie.

Coś dla uczniów i przedszkolaków

Wygodnym rozwiązaniem dla szkół i przedszkoli jest bilet edukacyjny. Stanowi on odpowiedź na potrzeby związane z organizacją szkolnych wycieczek – do teatru czy domu kultury. Chodzi o to, by dzieciaki od najmłodszych lat traktowały komunikację miejską jako coś normalnego, jako coś, z czego się na co dzień korzysta. Jednocześnie takie wyjazdy zorganizowanych grup odbywają się w tzw. międzyszczycie. To czas, kiedy w autobusach jest znacznie więcej wolnego miejsca i aż prosi się zachęcać szkoły i przedszkola do jego wykorzystania.

Mobilność krótkookresowa

Zupełnie nową ofertą jest też bilet dobowy, wprowadzany do cennika od 1 marca. W cenie 8 zł w granicach Rybnika, a 10 zł – na całej sieci możliwe będzie poruszanie się wszystkimi autobusami ZTZ przez cały dzień. Ta oferta jest kierowana do osób, które mają do pozałatwiania różne sprawy w różnych częściach miasta i chcą mieć przysłowiowy „święty spokój” - raz zapłacić za bilet, a potem tylko z niego korzystać.

– Takie bilety są popularne w innych miastach. Wiadomo, szczególnie ważne są one tam, gdzie jest dużo turystów, w Krakowie czy w Warszawie. Rybnik jest dotąd największym miastem, w którym nie ma w ofercie biletu dobowego – zauważa Bartosz Mazur – Równocześnie bardzo ważne jest, aby był on dostępny „od ręki”, czyli także u kierowcy. Konieczność załatwienia różnych spraw bardzo często nie jest planowana, chcemy, aby bilet dobowy był pierwszym wyborem np. w sytuacji awarii samochodu – podkreśla Mazur.

Bilet dobowy będzie występował w dwóch wariantach. Będzie możliwość zakodowania go na rybnickiej e-Karcie i wówczas będzie on ważny do godziny 24 następnego dnia po aktywowaniu. W przypadku biletu kupowanego u kierowcy będzie on ważny 24 godziny od chwili zakupu. Ta niewielka różnica ma skłonić do kodowania tego rodzaju biletu na e-Karcie wszystkich tych, którzy mogą to sobie zaplanować.

Drożej za parkingi

Zmianie ulegną też ceny parkingów w strefie płatnego parkowania. Za godzinę postoju zapłacimy 2,50 zł. Cena została tak skalkulowana, aby parkowanie było droższe od przejazdu autobusem. Z kolei cena abonamentu parkingowego w śródmieściu zrównana zostanie z ceną 30-dniowego autobusowego biletu okresowego i wynosić będzie 70 zł.

– To jest taki wyraźny komunikat, że chcemy premiować tych, którzy dojeżdżają autobusami czy rowerem – stwierdza prezydent Kuczera. – Zmiana akcentów polityki transportowej jest konieczna, jeśli nie chcemy udusić się w smogu. Do ludzi przemawia komunikat, że autobus jest tańszy niż parking. To oczywiście pewne uproszczenie, zazwyczaj autobusem jedziemy dwukrotnie, tam i z powrotem, z drugiej strony znów na parkingu też nierzadko stoimy dłużej. Ale chodzi o psychologię, chcemy, żeby ludzie wiedzieli, w jakim kierunku idą zmiany i dlaczego one są miastu tak bardzo potrzebne – mówi Kuczera.

Oczywiście niepodobna wyobrazić sobie, że nagle wszyscy porzucą samochody. Niekiedy faktycznie nie ma innej możliwości niż jazda samochodem, dlatego nie wprowadza się jakichś bardzo drastycznych narzędzi typu całkowita likwidacja parkingów w śródmieściu. Jednak trzeba pamiętać, że miasto nie jest z gumy, ulice są zakorkowane, a samochody – wszechobecne. Niemałą część zanieczyszczeń powietrza powodują właśnie samochody. Znacznie więcej korzyści miastu przynosi ten, kto do śródmieścia przyjeżdża autobusem – nie zajmuje bezproduktywnie przestrzeni na pozostawiany samochód, nie generuje smogu, nierzadko wstąpi do cukierni po małe co nieco…

Zrównoważona alternatywa

Jednocześnie z zamiarem budowy lokalnego odcinka drogi Racibórz – Pszczyna miasto pokazuje, że w coraz większym stopniu dba także o alternatywę wobec samochodu. Wprowadzenie nowego cennika biletów autobusowych i parkingów to tylko jeden z elementów polityki zrównoważonej mobilności. Prezydent Kuczera nie pozostawia złudzeń. – Zmiany są konieczne. Te, które wprowadzamy teraz, to element większej całości. Warto przytoczyć przepust pod dworcem w Paruszowcu – to nie tylko udostępnienie kolei dla mieszkańców dzielnicy Północ, to także udrożnienie pewnego ciągu pieszego i rowerowego. Nawet dziś, bez dobrych dróg rowerowych, widać trochę rowerów w zakładach na ulicy Przemysłowej, a przecież gdy udostępnimy ludziom odpowiednią infrastrukturę to nagle może się okazać, że wygodniej jest przyjechać do pracy na dwóch kółkach nawet z dalszych dzielnic, z Rybnickiej Kuźni, Wielopola czy z Golejowa. Kolejnym elementem tej układanki są wiaty rowerowe, które wiosną staną przy rybnickich szkołach, dla zachęcenia młodzieży do tej formy dojazdów. Nie wszystko widać od razu, ale efekty przyjdą na pewno – mówi Kuczera.

– W ostatnim czasie podjęliśmy też szereg drobnych inicjatyw, może niewidocznych na pierwszy rzut oka, ale dość ważnych dla pasażerów. Uzupełniono pewne brakujące przystanki – na Raciborskiej w kierunku centrum, na Żorskiej przy marketach, w dzielnicy Ligocka Kuźnia. Ale to nie wszystko. Internetowa wyszukiwarka połączeń miała drobny błąd przy liniach okrężnych, jak 14 czy 18 – teraz już działa prawidłowo. Z okien autobusów zniknęły stare schematy linii. Już się zdezaktualizowały, dlatego je usunięto, by nie wprowadzać pasażerów w błąd. Konsekwentnie dążymy też do eliminacji niesprawnych wyświetlaczy na autobusach – dodaje prezydent.

Jak przekonuje miasto, nowy cennik to nowa jakość. Jest on dopracowany w sposób kompleksowy – zawiera różne pozycje, skonstruowane z myślą o różnych potrzebach i różnych grupach podróżnych. W ofercie pozostają np. bilet zrównoważony, na limitowaną liczbę przejazdów dla posiadaczy samochodów, bilety dla gimnazjalistów czy preferencje dla rodzin wielodzietnych. Oferta wpisuje się w szersze spektrum działań miasta na rzecz zrównoważonego transportu. To nie tylko promocja autobusów, ale także udogodnienia dla rowerzystów, dla pieszych, eliminacja barier architektonicznych w infrastrukturze. Korzyści z podjętych działań będą wielorakie – mowa nie tylko o czystszym powietrzu, ale też np. o centrum z większą liczbą przestrzeni przyjaznej mieszkańcom.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5