Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rybnik: Nowe bilety na e-karcie

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-03-21 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rybnik: Nowe bilety na e-karcie
fot. KF
Rybnik korzysta z większych możliwości, jakie daje pobieranie opłat przy pomocy elektronicznego nośnika danych, i proponuje nowy bilet dla kierowców. Jest też kolejnym po Warszawie miastem, które wprowadza ułatwienia w komunikacji miejskiej dla tych, którzy zdecydują się na rozliczanie PIT w miejscowym urzędzie skarbowym.

Zmiany w rybnickiej taryfie biletowej, które zostaną wprowadzone 1 kwietnia, są stosunkowo niewielkie. Warto jednak im się przyjrzeć, bo część z nich pokazuje, w jaki sposób miasto korzysta z wprowadzonego w 2007 roku elektronicznego systemu poboru opłat. Od początku funkcjonowania e-karty, bo tak nazwano nośnik, umożliwia ona zakup autobusowych biletów jednorazowych wewnątrz pojazdu w cenach niższych niż dla użytkowników tradycyjnych biletów papierowych, na niej kodowane są także bilety okresowe.

Przejazd tańszy niż parking

E-karta jest także narzędziem służącym do regulowania opłat parkingowych w parkomatach, ma ją więc większość rybnickich kierowców. Miasto chce nakłonić ich do przynajmniej częściowej rezygnacji z podróży własnym samochodem. Od przyszłego miesiąca wprowadza więc nowy rodzaj biletu o nieco niefortunnej nazwie „bilet zrównoważony” (czy korzystanie z biletów przeznaczonych nie tylko dla posiadaczy aut jest w jakiś sposób niezrównoważone?). Jest to rodzaj półrocznego karnetu na miejski transport zbiorowy – uprawnia on do zrealizowania 200 przejazdów dowolnie rozłożonych w ciągu 180 dni.

„Bilet zrównoważony” kosztować ma 184 zł – przy jego pełnym lub niemal pełnym wykorzystaniu daje to bardzo dobrą cenę poniżej 1 zł za podróż (przy standardowej opłacie za przejazd 3 lub więcej przystanków od 2,80 do 3,40 zł). Jednocześnie formuła daje stosunkowo dużą swoodę korzystania: aby zużyć pełną pulę dozwolonych podróży, nie trzeba wybierać miejskiego autobusu codziennie (zakładając, że jednego dnia korzysta się z komunikacji zbiorowej minimum dwa razy – by gdzieś dojechać i stamtąd wrócić).

Kierowcy z Rybnika zwiększają ruch bardziej niż inni?

Nieco zaskakujące są jednak warunki korzystania z biletu: by go kupić, nie wystarczy przedstawić dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu, ale i zaświadczenie z urzędu skarbowego o płaceniu podatków w Rybniku. Rodzi to pytanie o cel stworzenia specjalnej oferty dla kierowców – jeśli ma ona rzeczywiście zmniejszyć ruch kołowy na ulicach, czy ktoś spoza miasta, kto jeździ po Rybniku na tyle regularnie, by opłacał mu się zakup karnetu, powoduje mniejszy tłok niż zmotoryzowany rybniczanin?

Dziwi też ograniczenie czasowe: w komunikacie Zarząt Transportu Zbiorowego informuje, że kolejny „bilet zrównoważony” będzie można kupić dopiero po 180 dniach od zakodowania poprzedniego. Może to zachęcić korzystających z oferty do powrotu do samochodu, jeśli wyczerpią oni limit przed czasem – wydawałoby się, że w interesie miasta leży jak najszybsze zużycie puli i deklaracja przesiadki do autobusu na kolejny okres.

Na plastikowej karcie więcej niż na papierze


Niezależnie od wad, jest to kolejne rybnickie rozwiązanie, którego wprowadzenie byłoby niemożliwe bez elektronicznego nośnika danych. Poprzednim jest bilet przesiadkowy. Przy jednorazowym przejeździe z wykorzystaniem kilku linii można, po rejestracji wyjścia z pierwszego autobusu w specjalnym czytniku kart wewnątrz pojazdu, kupić w kolejnym autobusie dopłatę za 1 zł zamiast drugiego biletu normalnego. Pozostałe z wprowadzanych 1 kwietnia nowości to zniżki dla rodzin wielodzietnych i zmniejszenie opłaty za przewóz roweru w specjalnej przyczepie kursującej na linii do Rud.

Rybnik jest wśród śląskich miast pionierem w wykorzystaniu elektronicznych biletów. Korzysta z nich już od siedmiu lat – to tyle, ile trwają przymiarki do wprowadzenia Śląskiej Karty Usług Publicznych ważnej na liniach KZK GOP. Inaczej niż w innych miastach stosujących magnetyczne czy chipowe karty – np. w Łodzi – w Rybniku zmiana nośnika pociągnęła za sobą korektę taryfy, a nie tylko stała się inną formą dotychczasowych biletów okresowych. Dała też organizatorowi dokładną statystykę podróży, pasażerowie muszą bowiem każdorazowo rejestrować wejście, a potem wyjście z pojazdu.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Podróże w II strefie będą tańsze

Prawo & Finanse

Warszawa: Podróże w II strefie będą tańsze

Witold Urbanowicz 04 lutego 2014

Poznań: Nowa taryfa biletowa od lipca

Prawo & Finanse

Poznań: Nowa taryfa biletowa od lipca

Justyna Urbaniak 29 stycznia 2014

Warszawa: Koniec świata biletów?

Prawo & Finanse

Warszawa: Koniec świata biletów?

Witold Urbanowicz 17 grudnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS