Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-08-20 09:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rybnik chce połączeń do Czech
dworzec autobusowy w Rybnikufot. Przykuta, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Budowa zintegrowanego węzła transportowego w rejonie dworca kolejowego, integracja taryfowa pomiędzy różnymi środkami transportu i dążenie do rozwoju połączeń do Czech. To są priorytety władz Rybnika na unijną perspektywę finansową 2014-20.

Jak poinformowała portal „Transport Publiczny” Joanna Kryszczyszyn, wiceprezydent Rybnika, w przyjętym Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla tego miasta, założona jest realizacja m.in. następujących inwestycji związanych z transportem publicznym:
  • Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego (wspólnie z PKP) z wykorzystaniem dworca kolejowego w Rybniku;
  • Stopniowa wymiana taboru autobusowego i podnoszenie jakości usług w ramach organizowanych przetargów;
  • Modernizacja (podniesienie funkcjonalności) systemu e-karty; dążenie do integracji taryfowej z innymi organizatorami transportu działającymi w regionie;
  • Wyróżnienie linii głównych, zwiększenie częstotliwości kursowania wybranych linii, zwiększenie dostępności do transportu zbiorowego.
Ten ostatni postulat został wprost zapisany w rybnickim planie transportowym. W dokumencie wskazano w sumie 7 linii, które określono jako „główne” (najważniejsze dla obsługi komunikacyjnej Rybnika). Autorzy planu sugerują, że częstotliwość kursowania tych linii powinna wynosić 15 min w godzinach szczytu i 30 min w pozostałych porach dnia.

Zbyt mała rola kolei

Joanna Kryszczyszyn zwraca uwagę na konieczność zwiększenia w najbliższych latach roli kolei w obsłudze aglomeracji rybnickiej, jak również do uruchomienia bezpośrednich połączeń kolejowych do Czech. – Rybnik jako miasto Aglomeracji Zachodniej Subregionu Zachodniego obecnie jest w niewystarczającym stopniu powiązane transportem kolejowym z sąsiednimi miastami subregionu, stąd transport oparty jest głównie na autobusach. Wykorzystanie transportu szynowego w połączeniach aglomeracyjnych możliwe jest pomiędzy miastami subregionu, wymaga to jednak współdziałania wszystkich miast subregionu. Przeszkodami w rozwoju transportu szynowego i większym jego wykorzystaniu są uwarunkowania własnościowe: kto inny jest właścicielem infrastruktury kolejowej, kto inny organizatorem przewozów. Ponadto przewozy te, jako przewozy wojewódzkie, są w gestii marszałka, który do ich realizacji powołał spółkę Koleje Śląskie. Mieszkańcy zamieszkujący subregion zachodni, w ostatnich latach ze względu na taki a nie inny stan kolei, czyli przede wszystkim ze względu na niską jakość, zniechęceni są do korzystania z jej usług. Obecnie transport szynowy wykorzystywany jest w korytarzu łączącym Subregion Zachodni z Subregionem Centralnym, czyli z Katowicami. Nasze miasto również dąży do uruchomienia korytarza transportowego do okręgu Ostravskiego w Republice Czeskiej. Jako organizator czynimy również starania na rzecz integracji transportu autobusowego z kolejowym – zauważa wiceprezydent Rybnika.

Dodać należy, że wspomniane „sąsiednie miasta subregionu” to m.in. Racibórz, Żory, Wodzisław Śl. czy Jastrzębie-Zdrój. To ostatnie miasto, liczące 93 tys. mieszkańców, w ogóle nie posiada transportu kolejowego. Jest to największe miasto w Polsce, do którego nie można dojechać pociągiem.

Rozwój komunikacji szynowej: duże wyzwanie

Wiceprezydent Rybnika dodaje jednocześnie, że o zwiększeniu roli kolei należy myśleć przede wszystkim w ujęciu regionalnym (i, biorąc pod uwagę postulowane uruchomienie pociągów do Czech, ponadregionalnym), natomiast w znacznie mniejszym stopniu kolej może służyć do obsługi samego miasta. – W Rybniku model komunikacji szynowej może być wprowadzony w bardzo ograniczonym zakresie, w zasadzie jako połączenia szynowe pomiędzy sąsiadującymi miastami. Należy zwrócić uwagę na fakt, że nie wszystkie miasta subregionu posiadają infrastrukturę kolejową bądź infrastruktura ta jest zaniedbana i wymaga remontu. Zwiększenie roli transportu szynowego tym wypadku wiązałoby się z koniecznością budowy nowych odcinków sieci kolejowej bądź tramwajowej, a zważywszy na uwarunkowania architektoniczne, takie jak gęsta zabudowa, wąskie ulice w centrum, jest to trudne do realizacji, więc wymaga szczegółowych analiz i opracowania w tym temacie – dodaje wiceprezydent Kryszczyszyn.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Na Kujawach plan transportowy sprzeczny ze strategią rozwoju

Komunikacja

Na Kujawach plan transportowy sprzeczny ze strategią rozwoju

Paweł Rydzyński 07 sierpnia 2014

Jelenia Góra z planem transportowym, ale bez Kolei Miejskiej

Komunikacja

Jelenia Góra z planem transportowym, ale bez Kolei Miejskiej

Jakub Dybalski 13 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS