Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ruta: Brak wspólnego biletu bardzo realny

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-01-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ruta: Brak wspólnego biletu bardzo realny
fot. WU
Przyszłość wspólnego biletu w Warszawie jest bardzo niepewna. Warszawa, w związku ze spodziewanym spadkiem dochodów, wypowiedziała od kwietnia br. umowy z sąsiednimi samorządami dot. jego funkcjonowania w obecnym kształcie, a oczekiwania finansowe Kolei Mazowieckich cały czas rosną. - Nasz plan minimum: zachować wspólny bilet w I strefie i na wspólnych liniach z SKM - mówi Leszek Ruta, dyrektor warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego.

Rynek Kolejowy: Na ile jest realne, że nie będzie wspólnego biletu?
Leszek Ruta, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego: Niestety bardzo realne. Podstawowa kwestia to brak systemu finansowania, nie ma ustawy metropolitarnej, nie ma ogólnej składki. Niestety kryzys tak samo dotknął Warszawę, jak i okoliczne gminy. Problem jest taki, że nie ma mechanizmu, dzięki któremu można byłoby przekonać sąsiednie gminy, nieleżące bezpośrednio przy kolei, a których mieszkańcy korzystają z tego dobrodziejstwa, do płacenia. Twierdzą, że nie mają pieniędzy. Powiaty też nie dokładają się. W związku z tym obciążenie dla tych "kolejowych" gmin podwarszawskich, jak Sulejówek, Piastów, Otwock, Józefów jest tak duże, że one nie są w stanie tego udźwignąć. My tymczasem od początku stawialiśmy sprawę jasno: chcemy dojść do tego, żeby gminy podwarszawskie pokrywały 40% kosztów, dzisiaj natomiast finansują one na poziomie mniej więcej 30%. Resztę pokrywają Warszawa i pasażerowie. W całym systemie, po tej ostatniej zmianie cen, mniej więcej 40% wpływów, to są przychody z biletów. 60% dokłada budżet.

Kiedy będzie wiadomo, co dalej ze wspólnym biletem?
Wspólny bilet obowiązuje na obecnych zasadach do końca I kwartału. Negocjacje się rozpoczęły. Ruch jest po stronie Kolei Mazowieckich. Myśmy złożyli swoje propozycje. Myślę, że do końca stycznia albo na początku lutego będziemy wiedzieli.

Jaki mają państwo pomysł na utrzymanie wspólnego biletu?
Wariant łomiankowski: suma biletów miesięcznych naszego i Kolei Mazowieckich plus dofinansowanie samorządu, od którego zależeć będzie wysokość ceny takiego biletu. Będzie on ważny na określonych liniach. Cały czas zastanawiamy się, co zrobić, żeby KM-y odzyskały ulgi ustawowe. W dalszym ciągu problemem jest to, że jeżeli pasażer jedzie na naszym ulgowym bilecie, to KM-y tracą, nikt tego nie dofinansowuje. Jeżeli natomiast jedzie na bilecie ulgowym kolejowym, to ministerstwo zwraca różnicę. To jest parę milionów złotych.

Czy widzą państwo w ogóle możliwość sukcesu?
Będzie to bardzo trudne. Nie widzę możliwości utrzymania w takim zakresie, jak obecnie. Nasz plan minimum jest taki, by zachować wspólny bilet w I strefie i na wspólnych liniach z SKM, ograniczając go przy tym do biletów miesięcznych [i kwartalnych]. Czy się uda - na razie rozmawiamy.

Czy funkcjonowanie SKM w II strefie jest zagrożone?
Nie, ona nie jest zagrożona ze względów technicznych. Bo jeżeli byłyby możliwości, to może i pojawiłyby zakusy, żeby np. w Ursusie skończyć trasę. Nie wykluczam oczywiście, że część kursów mogłaby dojechać tylko do Falenicy, gdyby nie było pieniędzy. Na razie jednak bardziej myślimy o tym, by troszeczkę ograniczyć rozkład w święta, poza godzinami szczytu. Te oszczędności powinny wystarczyć, na pewno nie będzie ograniczeń w godzinach szczytu. Nie daj Boże kryzys się rozszerzy, to będzie gorzej.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Przestrzeń

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Łukasz Malinowski 30 grudnia 2018

Bogota. Powiedz mi w czym mieszkasz, powiem ci kim jesteś

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Warszawa: ZTM zagęszcza komunikację zastępczą na Woli i Jelonkach

Przestrzeń

Zobacz również:

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Przestrzeń

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Łukasz Malinowski 30 grudnia 2018

Bogota. Powiedz mi w czym mieszkasz, powiem ci kim jesteś

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5